Terminator T2...hvad sker der??
Fra : Yildizhan

Dato : 14-04-03 21:40

Nu fatter jeg virkelig det ikke. Jeg har allerede den i Special
Edition...altså den med aluminium cover og alt det der...både den der blev
vist i bio og den forlængede.
Men hvad er nu dette her??
Hvad er forskellen??

http://www.futureent.com/dvd/details.php?id=11223

Fra : Martin Helbo

Dato : 14-04-03 21:54

"Yildizhan" <prestij@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
> Nu fatter jeg virkelig det ikke. Jeg har allerede den i Special
> Edition...altså den med aluminium cover og alt det der...både den der blev
> [...]
I anledningen af T3 vil de lokke flere penge ud af os arme forbrugere!

--
/Martin Helbo
www.thedude.dk

Fra : Jacob Gunness

Dato : 14-04-03 23:00

> I anledningen af T3 vil de lokke flere penge ud af os arme forbrugere!

Hehe :) Billedet er blevet renset frame for frame, og der er vist blevet
lavet et nyt kommentarspor. Menøh.... ellers er der, som Martin skriver,
vist ikke så meget nyt at komme efter. Men selskabet mener åbenbart ikke, at
deres Ultimate Edition er så Ultimate endda...

- Jacob

Fra : psycrow

Dato : 15-04-03 10:12

"Jacob Gunness" <jmgunness@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
at
> deres Ultimate Edition er så Ultimate endda...

Et af de store selling points ved den nye er også, at der følger en
højopløsnings-version af filmen med, som du kan afspille i Windows Media
Player. Denne version skulle eftersigende se megaflot ud. Lyden er desuden i
5.1. - hvis man da har pc-højttalere, der kan udnytte det.
Alt dette kræver et monster af en PC. Vist noget med 2ghz og 512mb ram,
eller deromkring :)
Personligt køber jeg filmen for kommentarsporet og de nye dokus, for jeg er
i forvejen meget glad for min Ultimate Edition :)

Fra : Kenneth Olsen

Dato : 15-04-03 12:01

"psycrow" <bozo@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
er
> i forvejen meget glad for min Ultimate Edition :)

Så bare total skod at den er i Region 1 - min DVD afspiller er kun glad for
region 2 skiver.

Kenneth

Fra : Emil Rune

Dato : 15-04-03 12:06

"Kenneth Olsen" <kenneth@olsen.dk> wrote in message
> "psycrow" <bozo@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
>
> Så bare total skod at den er i Region 1 - min DVD afspiller er kun glad
> [...]

Er vel ikke rigtig filmens/udgivelsens skyld...;)

Hilsen Emil

Fra : Kenneth Olsen

Dato : 15-04-03 13:57

"Emil Rune" <erune@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> for

> Er vel ikke rigtig filmens/udgivelsens skyld...;)

Nope, ville bare godt havde den til samlingen, måske den også kommer i
region 2 - man har vel lov at håbe

Kenneth

Fra : Jesper Winding

Dato : 15-04-03 16:33

Mon ikke der kommer en MONSTER DELUXE SPECIAL EDITION COLLECTOR'S ONLY ITEM"
når 3'eren er færdig? der bliver de nok den 2'er her der kommer med...

--
Jesper - som snart er træt af at skifte sin Terminator 2 film ud hvert år!

Fra : HKJ

Dato : 16-04-03 07:08

"Kenneth Olsen" <kenneth@olsen.dk> wrote in message

> Så bare total skod at den er i Region 1 - min DVD afspiller er kun glad
for
> region 2 skiver.

Så køb en ny afspiller, de er altså ikke særlig dyre mere.

Fra : Martin Møller

Dato : 15-04-03 11:49

> [...]
at
> deres Ultimate Edition er så Ultimate endda...

Desuden har extreme edition heller ikke DTS lydspor. Og det betyder altså
meget i en film som Terminator 2.

Martin

Fra : Torben Simonsen

Dato : 15-04-03 12:20

"Martin Møller" <martin.moeller@tiscali.dk> writes:

> Desuden har extreme edition heller ikke DTS lydspor. Og det betyder altså
> meget i en film som Terminator 2.

Hvorfor?

--
-- Torben.

Fra : psycrow

Dato : 15-04-03 13:23

"Torben Simonsen" <ts@biograferne.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor?
>
> --
> -- Torben.

Fordi lyddesignet i T2 RULES FOR VILDT!!!

Fra : René Eske Jensen

Dato : 15-04-03 18:38

"psycrow" <bozo@worldonline.dk> wrote in message

> "Torben Simonsen" <ts@biograferne.dk> skrev i en meddelelse

> altså

> Fordi lyddesignet i T2 RULES FOR VILDT!!!

Så er det altså heller ikke bedre. Det er OK, men fantastisk det er det
ikke. Mange nyere film overgår langt lydsporet på T2.

Mvh. René

Fra : Torben Simonsen

Dato : 15-04-03 23:53

"psycrow" <bozo@worldonline.dk> writes:

> "Torben Simonsen" <ts@biograferne.dk> skrev i en meddelelse

> Fordi lyddesignet i T2 RULES FOR VILDT!!!

Så kan det vel også RULE FOR VILDT i Dolby Digital. Jeg mente: Hvorfor
lige DTS?

--
-- Torben.

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 15-04-03 14:07

On 15 Apr 2003 13:19:45 +0200, Torben Simonsen <ts@biograferne.dk>
wrote:

>Hvorfor?

Fordi lyden bare er _så_ meget federe i DTS, især i T2.
Men det er ret weird at de ikke har DTS på den nye udgivelse. Det er
afgjort det der gør at jeg ikke køber den.

Morten
morten@bowman.dk

Fra : Peter B. Juul

Dato : 15-04-03 14:17

Morten Bowman Hansen <mortenNOSPAM@bowman.dk> writes:

> Fordi lyden bare er _så_ meget federe i DTS, især i T2.
> Men det er ret weird at de ikke har DTS på den nye udgivelse. Det er
> afgjort det der gør at jeg ikke køber den.

Er filmen oprindeligt produceret i DTS? Nej? Så ville det jo være lidt fjollet....
--
Peter B. Juul, o.-.o "nej, folk vil ikke have nogen Playstation
The RockBear. ((^)) selv om der er mange der køber den."

Fra : Peter Larsen

Dato : 15-04-03 16:48

"Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message

> Er filmen oprindeligt produceret i DTS? Nej? Så ville det jo være lidt
fjollet....
> --

Der var et DTS spor på Ultimate edition, sikkert derfor han synes det er
underligt.

Hilsen

Peter

Fra : Peter B. Juul

Dato : 15-04-03 17:27

"Peter Larsen" <Trump???@pc.dk> writes:

> Der var et DTS spor på Ultimate edition, sikkert derfor han synes det er
> underligt.

Tjah. Det er lidt som dem, der vil have alting i widescreen - også
selv om det er optaget i 4:3.

Hvis en film er lavet med stereolyd, så se den med stereolyd.

Jeg læste et længere rant fra en af de oprindelige lydmænd på
DeMille's De Ti Bud engang. Han klagede sig over nye udgivelser, hvor
Guds stemme var tordenskrald og blev kastet frem og tilbage i lokalet
og den fik ikke så lidt.

Der var bare det ved det, at det ikke var sådan DeMille havde
instrueret filmen. Der var det en rolig og myndig stemme.

Fra : Peter Larsen

Dato : 15-04-03 18:23

> Tjah. Det er lidt som dem, der vil have alting i widescreen - også
> selv om det er optaget i 4:3.

Såvidt jeg ved blev filmen vist med en eller anden form for 5.1 system
dengang den havde
premiere. Så helt ved siden af er det heller ikke at kræve DTS sporet, der
er mixet af
samme gut som lavede det originale mix.

Hilsen

Peter

Fra : Torben Simonsen

Dato : 16-04-03 00:00

"Peter Larsen" <Trump???@pc.dk> writes:

> Såvidt jeg ved blev filmen vist med en eller anden form for 5.1 system
> dengang den havde premiere.

Den kørte i CDS i Imperial. CDS (Cinema Digital Sound) var det første
digitallydsystem til biografer. CDS var udviklet af Kodak, og der udkom
kun ganske få film i formatet. CDS har i Danmark kun været installeret
i Imperial, og T2 er den eneste film, der er blevet vist med dette
lydsystem i Danmark. I dag står CDS-processoren fra Imperial og samler
støv på Nordisk Film Biografers lager i Avedøre.

> Så helt ved siden af er det heller ikke at kræve DTS sporet, der
> er mixet af samme gut som lavede det originale mix.

Er Dolby Digital-sporet ikke også det?

--
-- Torben.

Fra : Torben Simonsen

Dato : 16-04-03 00:22

Torben Simonsen <ts@biograferne.dk> writes:

> [...]
> lydsystem i Danmark. I dag står CDS-processoren fra Imperial og samler
> støv på Nordisk Film Biografers lager i Avedøre.

Nåja, og derudover var den ude i 70 mm kopier med 6-kanals analog
magnetlyd - men bare ikke i Danmark.

--
-- Torben.

Fra : Peter Larsen

Dato : 16-04-03 00:58

"Torben Simonsen" <ts@biograferne.dk> wrote in message

> Er Dolby Digital-sporet ikke også det?

Jo, men nu var det lige specifikt DTS sporet der blev fremhævet i de
tidligere
posts.

Hilsen

Peter

Fra : Torben Simonsen

Dato : 16-04-03 01:27

"Peter Larsen" <Trump???@pc.dk> writes:

> "Torben Simonsen" <ts@biograferne.dk> wrote in message

> Jo, men nu var det lige specifikt DTS sporet der blev fremhævet i de
> tidligere posts.

Ja, og det var det, jeg undrede mig over. Hvorfor skulle DTS være
så vigtigt, hvis Dolby Digital-sporet indeholder samme mix?

--
-- Torben.

Fra : Peter Larsen

Dato : 16-04-03 03:44

> Ja, og det var det, jeg undrede mig over. Hvorfor skulle DTS være
> så vigtigt, hvis Dolby Digital-sporet indeholder samme mix?

Ok, jeg er ikke expert, så myrd mig ikke alt for meget hvis det er forkert.

DTS har en højere bitrate end DD og derfor være bedre.
Selvom mixet er det samme, vil bitrate være mindre på DD hvorimod
DTS har højere og derfor bedre lyd. (Tættere på original mixet)

Hilsen

Peter

Fra : Torben Simonsen

Dato : 16-04-03 05:12

"Peter Larsen" <Trump???@pc.dk> writes:

> "Torben Simonsen" <ts@biograferne.dk> wrote in message

> Ok, jeg er ikke expert, så myrd mig ikke alt for meget hvis det er forkert.

Så pyt da - du får lov at leve videre.

> DTS har en højere bitrate end DD og derfor være bedre.
> Selvom mixet er det samme, vil bitrate være mindre på DD hvorimod
> DTS har højere og derfor bedre lyd. (Tættere på original mixet)

Tjah, det er jo standard-forklaringen, som man altid hører. I realiteten
er forskellen bare meget mindre, end mange går og tror.

Prøv at gå ind på http://groups.google.com og tast
'Dolby Digital DTS "blind test"' i søgefeltet. Så skulle der være
læsestof nok til et par timer. Konklusionen må vist nærmest være, at
det er svært at konkludere noget som helst.

Personligt tror jeg da også, at DTS ved høj bitrate er marginalt bedre
end DD - især hvis der skal gengives noget virkeligt krævende som
f.eks. gode optagelser af akustisk musik. Men til det meste af den
"larm", der findes på flertallet af filmlydspor, er det min ydmyge
mening, at de færreste vil kunne høre forskel på DTS og DD. Vel at
mærke under forudsætning af at sammenligningen foregår under helt lige
vilkår for de to formater - altså med *præcis* samme mix og med omhyggelig
matching af afspilleniveauet. Det er et faktum, at mange DTS-spor
er indspillet med højere niveau end DD-sporet, og dette vil automatisk
føre til, at man opfatter DTS-sporet som mere "imponerende", hvis
man skifter frem og tilbage mellem de to uden at kompensere for denne
niveau-forskel.

Misforstå mig ikke: Jeg ønske ikke at nedgøre DTS. DTS's CAC-algoritme
er en glimrende metode til at encode filmlyd - men det er Dolbys
AC3-algoritme altså også. Jeg får den opfattelse ved at læse her i
gruppen, at mange har fået et nærmest religiøst forhold til DTS.
I virkeligheden er forskellen mellem DTS og DD nok en hel del mindre,
end den ofte blæses op til at være.

--
-- Torben.

Fra : René Eske Jensen

Dato : 16-04-03 06:49

> [...]
> gruppen, at mange har fået et nærmest religiøst forhold til DTS.
> I virkeligheden er forskellen mellem DTS og DD nok en hel del mindre,

Du har helt ret i det du skriver. Når folk skriver at der er KÆMPE forskel
på de to formater tror jeg de tager fejl af forskellen mellem de to
forskellige mix istedet for forskellen mellem de to forskellige codecs. Når
film skal encodes i Dolby Surround er der nogle regler for hvordan lydsporet
skal være skruet sammen. De samme regler gælder ikke for DTS, her har
lydmixeren en større grad af frihed. Derfor kan der meget vel være store
forskelle på lyden af et DTS spor og lyden af et Dolby Digital spor på samme
DVD.

Jeg tror at i tidernes morgen har Dolbys ingeniøre haft en god plan med
deres regelsæt, f.eks. har de måske tænkt at de vha. disse regler har kunnet
homogenisere lydniveauet imellem de forskellige film (vha. Dialog
Normalisation), men det er bare ikke sket. Henad vejen er deres regler blot
blevet til begrænsninger. De friheder der er ved at vælge DTS kan godt lede
til et bedre lydspor, derfor vælger jeg også DTS når jeg har muligheden. Men
det er ikke sket tit at jeg har skiftet film ud alene af den årsag - og
specielt ikke en film som T2 hvis lydtryk lyder en smule bedaget (ikke
dermed sagt at der ikke kan være forskel på de to lydspor).

Mvh. René

Fra : Jens Thomsen

Dato : 16-04-03 08:01

"René Eske Jensen" <rene.eske@jensen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Du har helt ret i det du skriver. Når folk skriver at der er KÆMPE forskel
> på de to formater tror jeg de tager fejl af forskellen mellem de to
> forskellige mix istedet for forskellen mellem de to forskellige codecs.

Jeg tror, at du har ret. Jeg oplever umiddelbart mange, der fejlagtigt
sætter lighedstegn mellem komprimeringskvaliteten og mixet. Man kan jo bare
se denne tråd.

--
MVH/ regards
Jens Thomsen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 16-04-03 08:28

> [...]

> Selvom mixet er det samme, vil bitrate være mindre på DD hvorimod
> DTS har højere og derfor bedre lyd. (Tættere på original mixet)

Bortset fra, at DTS vist først dukkede op omkring Jurassic Park og det
derfor er realistisk, at T2 oprindeligt var DD.

--
Peter B. Juul, o.-.o "What business did a man and a wolf
The RockBear. ((^)) had ridden a mark."

Fra : Torben Simonsen

Dato : 16-04-03 15:42

pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) writes:

> Bortset fra, at DTS vist først dukkede op omkring Jurassic Park og det
> derfor er realistisk, at T2 oprindeligt var DD.

Første film med DD var "Batman Returns" (1992).
Første film med DTS var ganske rigtigt "Jurassic Park" (1993).

T2 havde premiere i 1991.

--
-- Torben.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 16-04-03 16:50

Torben Simonsen <ts@biograferne.dk> writes:

> Første film med DD var "Batman Returns" (1992).
> Første film med DTS var ganske rigtigt "Jurassic Park" (1993).
>
> T2 havde premiere i 1991.

Ja, så er vi jo helt tilbage i Prologic eller sådan noget.

Fra : Torben Simonsen

Dato : 16-04-03 17:40

--
-- Torben.

Fra : René Eske Jensen

Dato : 16-04-03 20:05

> Ja, så er vi jo helt tilbage i Prologic eller sådan noget.

Et lydspor kan ikke være inspillet i Pro Logic. Pro Logic dækker kun over en
decoder til at dekode et Dolby Surround lydspor. I forhold til en Dolby
Surround dekoder tilføjer Dolby Pro Logic en center kanal.

Mvh. René

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 16-04-03 07:33

"Torben Simonsen" <ts@biograferne.dk> escribió

> Ja, og det var det, jeg undrede mig over. Hvorfor skulle DTS være
> så vigtigt, hvis Dolby Digital-sporet indeholder samme mix?

Ultimate Edition indeholder DTS ES med 6.1 lyd. dét kan DD ikke uden
at matricere.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Torben Simonsen

Dato : 16-04-03 15:40

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> writes:

> "Torben Simonsen" <ts@biograferne.dk> escribió

> Ultimate Edition indeholder DTS ES med 6.1 lyd. dét kan DD ikke uden
> at matricere.

Korrekt, men så er vi igen tilbage til diskussionen om, hvorvidt
det er smart at udgive film med et andet antal kanaler, end det
de oprindelig er optaget med. Lyden på T2 er optaget i 5.1 - altså
må den syvende kanal være lavet "kunstigt" i et remix.

--
-- Torben.

Fra : Morten DH

Dato : 16-04-03 16:42

> [...]
> de oprindelig er optaget med. Lyden på T2 er optaget i 5.1 - altså
> må den syvende kanal være lavet "kunstigt" i et remix.

Faktisk så optages lyden ofte i mange flere kanaler (48 eller 64 fx), som så
mixes ned til det ønskede format - fx 5.1 eller 7.1 så den holder ik i
byretten

Fra : Torben Simonsen

Dato : 16-04-03 17:37

"Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk> writes:

> [...]
> mixes ned til det ønskede format - fx 5.1 eller 7.1 så den holder ik i

De mest normale kildeformater ved mixning af filmlydspor er forskellige
former for DAT, Hi-8 eller Tascam DA88. Ingen af disse understøtter så
mange kanaler, som du nævner.

Desuden tvivler jeg på, at ret meget af det oprindelige kildemateriale
arkiveres (men jeg ved det ikke). Normalt arkiveres en master f.eks.
på Tascam DA88 - eller før i tiden på analog magnetisk 35 mm fullcoat.

--
-- Torben.

Fra : René Eske Jensen

Dato : 16-04-03 17:18

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> wrote in message

> "Torben Simonsen" <ts@biograferne.dk> escribió

> Ultimate Edition indeholder DTS ES med 6.1 lyd. dét kan DD ikke uden
> at matricere.

Næh. Men DTS sporet på T2 er ikke med diskret bagkanal.

Mvh. René

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 15-04-03 21:01

On 15 Apr 2003 18:27:04 +0200, pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B.
Juul) wrote:

>Tjah. Det er lidt som dem, der vil have alting i widescreen - også
>selv om det er optaget i 4:3.
>
>Hvis en film er lavet med stereolyd, så se den med stereolyd.

Fuldstændig enig i dit synspunkt. Kunne dog ikke huske den ikke var
lavet med DTS. Men der er jo ingen der siger at det nødvendigvis
bliver ringere ved at lave stereo til DTS. Det kommer vel i sidste
ende an på råmaterialet?
Anyway så er lyden på T2 UE rigtig go, men afgjort ikke så fremragende
som på f.eks. Moulin Rouge eller LOTR.
Men hvorfor fjerne muligheden for at vælge det? Man kan jo også vælge
stereo på UE og det lyder altså ikke ½ så godt.

Morten
morten@bowman.dk

Fra : René Eske Jensen

Dato : 16-04-03 20:07

"Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message

> Er filmen oprindeligt produceret i DTS? Nej? Så ville det jo være lidt
fjollet....

Det er vel i princippet ligegyldigt hvad lydsporet er kodet i da filmen gik
i biograferne. Man bruger ikke (med mindre det er det eneste tilbage) et
encodet lydspor, men derimod det ukodede lydspor til master for en DVD.

Mvh. René

Fra : Jens Thomsen

Dato : 17-04-03 09:51

> [...]
> i biograferne. Man bruger ikke (med mindre det er det eneste tilbage) et
> encodet lydspor, men derimod det ukodede lydspor til master for en DVD.

Jep. Masteren er normalt i PCM og udgangspunkt for de forskellige mixes.

--
MVH/ regards
Jens Thomsen

Fra : Torben Simonsen

Dato : 15-04-03 23:54

Morten Bowman Hansen <mortenNOSPAM@bowman.dk> writes:

> Fordi lyden bare er _så_ meget federe i DTS, især i T2.

Er DTS-mixet et andet end Dolby Digital-mixet på denne film?

--
-- Torben.

Fra : Morten DH

Dato : 16-04-03 10:14

"Martin Møller" <martin.moeller@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> Desuden har extreme edition heller ikke DTS lydspor. Og det betyder altså
> meget i en film som Terminator 2.

Jepper, men for et selskab som Artisan der ikke har voldsomt mange "store"
titler i kataloget, skal pengene jo tjenes et sted - så hvis der havde været
DTS med denne gang kunne de ikke sælge lige så mange "Super Extreme Ultimate
Edition" (med DTS lyd) skiver om 2 år vel

Men selvfølgelig Colombia/Tri-star har jo masser af store titler og her får
vi jo gerne en 3-4 forskellige udgaver inden for et års tid (MIB anyone) -
så jeg ved ikke helt om den teori holder

Fra : Mathness

Dato : 15-04-03 14:14

On Mon, 14 Apr 2003 22:39:30 +0200, Yildizhan wrote:

> Nu fatter jeg virkelig det ikke. Jeg har allerede den i Special
> Edition...altså den med aluminium cover og alt det der...både den der
> blev vist i bio og den forlængede.

Hvad med den "hemmelige" ekstra forlænget udgave med alternativ slutning?
Den er også på pladen...

--
Thomas Klietsch m a t h n e s s @ z 4 2 . d k

Only a Sofa-Wrestler would dare attack The Mighty FurNiTaur.

Fra : Martin Andersen

Dato : 15-04-03 18:25

Glæder mig allerede til T3 lander på DVD. så kommer alle Terminator film i
et boxset......

Fra : Martin Helbo

Dato : 15-04-03 19:00

"Martin Andersen" <15andersen@telia.com> skrev i en meddelelse

> Glæder mig allerede til T3 lander på DVD. så kommer alle Terminator film i
> et boxset......

Eller flere forskellige boxsets, med forskelligt extramateirale!!

Er der nogen der ved hvilken film der er kommet i flest udgivelser?

--
/Martin Helbo
www.thedude.dk

Fra : Peter Larsen

Dato : 15-04-03 19:16

"Martin Helbo" <helbo@REMOVEthedude.dk> wrote in message

> Eller flere forskellige boxsets, med forskelligt extramateirale!!
>
> Er der nogen der ved hvilken film der er kommet i flest udgivelser?

> [...]

Tror Night Of The Living Dead er et godt bud.

Peter

Fra : Brian Nielsen

Dato : 15-04-03 23:15

"Martin Helbo" <helbo@REMOVEthedude.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen der ved hvilken film der er kommet i flest udgivelser?

Jeg vil gætte på en af filmene i Evil Dead serien.

Fra : Max

Dato : 16-04-03 23:51

On Wed, 16 Apr 2003 00:15:26 +0200, "Brian Nielsen"
<bn73@worldonline.dk> wrote:

>"Martin Helbo" <helbo@REMOVEthedude.dk> skrev i en meddelelse

>Jeg vil gætte på en af filmene i Evil Dead serien.
ja det er sikkert AOD