Kan man teste ekkolod på land
Fra : Jaks

Dato : 15-04-03 01:08

Hej Alle i sejlere

Kan man teste ekkolod på land ( i en stor spand med vand ) eller skal
man have det monteret og ud og sejle?

Det er jo ikke sjovt at købe evt. brugt og så det ikke virker når man har
boret huller osv.

Jaks

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-04-03 01:19

"Jaks" <smukfyr@popme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> man have det monteret og ud og sejle?
> Det er jo ikke sjovt at købe evt. brugt og så det ikke virker når man har

Nej, det kan du ikke, der skal være minimum en halv meter vand, før du kan
få en ordentlig aflæsning. Spanden er også for lille i diameter, så det
forvirrer føleren.

Jeg plejer at bruge et batteri fra min akkuboremaskine og så smider jeg bare
føleren ud i vandet fra kajen/broen.

Claus
--
KØBES:
Velfungerende, langbenet påhængsmotor 4-6 hk. Billig og fejlfri.

Fra : Kasper

Dato : 16-04-03 16:14

Hey

når vi tester ekkolode, plejer nok at være på større effekt, plejer vi bare
an ligge dem på bordet og skyde op i loftet, så kommer der ekko på
ekkoloddet, det skal være lidt præcis (vinkel) afhængig af hvor smal strålet
den er....

Husk sendertrin og transducer skal have samme frekvens...

Husk så vidt muligt at jorde ekkolodet, for bedst billede, bare ikke nemt på
en træ / glasfiber båd

Hvis svinger kabel skal forlænges husk skærmet kabel, og forbind det i
ekkolods enden og til skærmen i transducer enden

Kasper
Elektronikchat på ->
http://www.angelfire.com/alt/elektonik

Fra : Ole L.

Dato : 18-04-03 22:24

> [...]
> man have det monteret og ud og sejle?
>
> Det er jo ikke sjovt at købe evt. brugt og så det ikke virker når man har

Prøv med et rør, ca. Ø100mm, luk det i bunden og sæt den anden ende over
transduceren, ekkoloddet vil så vise en dybde på ca 3 gange rørets længde.
Hilsen Ole

Fra : Jens

Dato : 22-04-03 12:34

> Prøv med et rør, ca. Ø100mm, luk det i bunden og sæt den anden ende over
> transduceren, ekkoloddet vil så vise en dybde på ca 3 gange rørets længde.
> Hilsen Ole

Skal røret være luftfyldt (formoder jeg ...) eller må der vand/olie i??

Jens

Fra : Ole L.

Dato : 22-04-03 18:25

> Skal røret være luftfyldt (formoder jeg ...) eller må der vand/olie i??
>
> Jens

Det skal være fyldt med luft, man benytter at lydhastigheden i luft er ca
300 m/s mod lydhastigheden i vand der ligger på ca 1000 m/s ( dette er ikke
præcise tal ! ). Røret mindsker effekttabet til siderne, så transduceren
modtager så kraftigt et retur-signal som muligt.
Som Kasper skriver, kan det også lade sig gøre at reflektere på en væg eller
hjørnet mellem 2 vægge og loftet ( ligesom en radarreflektor ), men det
kræver stor effekt og lille spredningsvinkel.
Hilsen Ole

Fra : Fly

Dato : 21-04-03 22:54

Tja, jeg har kun prøvet med to. Det ene var et ganske almindeligt ekkolod og
det andet en "fishfinder", men da selve ekko-teknikken er den samme, vil jeg
tro at det ikke ændrer noget.

Jeg tog en gulvspand og fyldte den næsten til kanten, og på de 30-35 cm vand
var det ikke noget problem at konstatere, at visningen ændrede sig under og
over vandet. Det konkluderer jo bare ikke, at det så også måler rigtigt på
f.eks 3 meter vand. Lav dog en aftale med sælgeren at du gerne vil prøve det
og at du betaler pengene, når du ved at det virker. Sålænge det sikkert er
"småbeløb" vil jeg da ikke være bleg for at lave sådan en aftale, hvis jeg
var sælgeren.

Ellers er der jo den dyrere - køb et nyt med garanti, men der kan vel købes
nogle brugte til et nyts pris, så jeg ser sådan på det, at skulle man få
katten i sækken, så har man skudt papegøjen så mange andre gange

--
-Fly
doktor_flyMONKEY@hotmail.com

Fra : walter170142

Dato : 02-08-03 11:23

"Jaks" skrev d. 15-04-03 01:08 dette indlæg :
> [...]
skal
> man have det monteret og ud og sejle?
>
> Det er jo ikke sjovt at købe evt. brugt og så det ikke virker når man

Hvis du ønsker at forstå princippet i ekkoloddets virkemåde, gå da ind
på min hjemmeside: http://hjem.get2net.dk/walter . Jeg skal først advare
om, at transduceren kan blive ødelagt ved at svinge i luft, da det
piezo-elektrisk element kan komme i for store vibrationer, hvis der er
stor effekt bagved. Hvis du "dypper" transduceren i en spand med vand,
skal visningen være 0 (nul). Tager du tranduceren op, vil du aflæse
fuldt udslag. Men ellers tag transducer og elektroniken med ud i din
eller sælgers båd og monter transduceren på et kosteskaft, stik det i
vandet og afprøv så, om det virker på en kendt vanddybde. Lige en
bemærkning til lydbølgers hastighed i vand - den er ca. 1500 m/sec. Ca.
fordi hastigheden afhænger af temperaturen og saltkoncentrationen.
Med venlig hilsen
Jørgen Walter

http://www.kandu.dk/