Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Uskarp baggrund med digitalt kamera?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 14-04-03 17:22

I princippet er det vel med digitalt som med analogt kamera, at man
især med teleobjektiver kan fokusere på noget der er tæt på, således
at baggrunden bliver uskarp. Men er der ikke noget med at det med
dybdeskarpheden afviger en del fra de principper man kender fra den
analoge verden?

Hvor stor tele skal man op på for at kunne lave denne uskarpe
baggrund? På nogle af de nye Olympus-kameraer, C-740 og C-750, har man
10x optisk zoom, hvilket svarer til 38-380 mm. Med et sådant vil man
vel kunne opnå den ønskede effekt?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Alex W

Dato : 14-04-03 17:42

> [...]
> baggrund? På nogle af de nye Olympus-kameraer, C-740 og C-750, har man
> 10x optisk zoom, hvilket svarer til 38-380 mm. Med et sådant vil man

Hej Kurt

Nej, ikke rigtigt
Optikken er jo wide - 6/8 mm til 60/80 mm bl. 2,8 - 4,0
Dette giver en stor dybdeskarphed... helt godt til Macro

hvis du vil have en difus baggrund, så skal blænden på sådanne obj. ned på
1,2 og det er kun lavet til video...

De traditionelle SLR kan....

/Alex

Fra : Jacob Waage

Dato : 14-04-03 17:54

"Alex W" <skriverstuen@adr.dk> wrote in message

> [...]
> Dette giver en stor dybdeskarphed... helt godt til Macro
>
> hvis du vil have en difus baggrund, så skal blænden på sådanne obj. ned på

- og de digitale SLR.

Fra : Alex W

Dato : 14-04-03 17:59

- og de digitale SLR.

S, føli Det er samme optik .....

/alex

Fra : Asle Bjerva

Dato : 14-04-03 21:47

"Alex W" <skriverstuen@adr.dk> skrev i melding
> - og de digitale SLR.
>
> S, føli Det er samme optik .....
>
> /alex

Nåja, mitt Minolta D7 kan det også, men man må selvsagt som ved ethvert
kamera, passe på dybdeskarpheten som blir større med mindre blenderåpning.
--
Asle Bjerva,Oslo
For Epost: fornavn_dot_etternavn_at_oslo_dot_online_dot_no

Fra : Kurt Hansen

Dato : 14-04-03 18:29

Mon, 14 Apr 2003 18:42:20 +0200, skrev Alex W:

> [...]
>Dette giver en stor dybdeskarphed... helt godt til Macro
>
>hvis du vil have en difus baggrund, så skal blænden på sådanne obj. ned på

Jeg er naturligvis klar over det der med blænderen, men.....

Hvis jeg nu står med et digitalt og et analogt kamera, hver bestykket
med en 380 mm tele, og fokuserer på en tændstikæske på en hegnspæl 50
meter væk, så bliver alle kørene i mellemgrund og forgrund jo ikke
skarpe og tilsvarende omvendt: hvis jeg fokuserer på en tændstikæske
på en hegnspæl i forgrunden, bliver alle køerne derfra og ud til
horisonten jo heller ikke skarpe, vel? Det er jo ikke noget tilfælde
at man bruger et 100 mm objektiv til portrætter.

Har jeg udtrykt mig uklart?

Altså: vil der være nogen forskel i dybdeskarpheden på de to kameraer
i ovenfor beskrevne situation?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Alex W

Dato : 14-04-03 18:39

> Har jeg udtrykt mig uklart?

Nej

> Altså: vil der være nogen forskel i dybdeskarpheden på de to kameraer
> i ovenfor beskrevne situation?

Ja

Jeg har selv haft et Olympus Camedia 2100UZ med 38-380 mm samt Image
Stabilizer
Det tegnede kanont skarpt... men havde den ulempe .. selv med en stor
brændvidde, at baggrunden ikke var særlig uskarp... selv på fuld
blændeåbning.
Objektivet er anderledes end objektiver på et 35 mm SLR.

Olympus objektivet
7.0 - 70 mm, F2.8 - F3.5

Det svarer nogenlunde til 38 -380 mm F16- F22
Så er der jo temmelig meget dybdeskarphed ....

/Alex

Fra : JJ

Dato : 14-04-03 19:06

Hej
som en lille kommentar til diskussionen om dybdeskarphed...
disse billeder er taget med digital - ikke SLR, i dag med Nikon Coolpix 5000
med en 2x teleconverter:
http://www.43.dk/have/
klik på tumbnails for original filerne (ca.1,5 mb)

mvh John

Fra : Alex W

Dato : 14-04-03 20:26

"JJ" <j@6vnews.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> som en lille kommentar til diskussionen om dybdeskarphed...
> disse billeder er taget med digital - ikke SLR, i dag med Nikon Coolpix

Hej John

meget overbevisende ...
Det er noget Nikon og fotografen gør godt !! )

/Alex

Fra : Kurt Hansen

Dato : 14-04-03 20:40

Mon, 14 Apr 2003 20:05:41 +0200, skrev JJ:

> [...]
>med en 2x teleconverter:
>http://www.43.dk/have/
>klik på tumbnails for original filerne (ca.1,5 mb)

Aha!!!

Det ser rimeligt ud, for nu at udtrykke det på jysk. Den slax billeder
tager jeg nemlig en del af og det er derfor jeg "spørger ind" (for nu
at udtrykke det på nudansk) til fænomenet dybdeskarphed på et
digitalkamera.

Du har altså fordoblet. Hvor stor en brændvidde var du dermed oppe på?
Det vil jo besvare mit oprindelige spørgsmål om, hvor stor zoom/tele
jeg skal sætte som minimumskrav til mit nye digitalkamera. Jeg har
gået som katten om den varme grød i et halvt års tid nu, så jeg må jo
se at få truffet en afgørelse

Iøvrigt en fin billedkvalitet. Har du brugt en original telekonverter
eller noget Hama-haløj?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : JJ

Dato : 14-04-03 21:00

"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> se at få truffet en afgørelse
>
> Iøvrigt en fin billedkvalitet. Har du brugt en original telekonverter

Coolpix 5000 har brændvidde på 28 - 85 mm
og teleconverteren er en Nikon TC-E2 som jeg mener forøger med 1,8x,
så brændvidden må vel have været ca.150 mm.

mvh John

Fra : Per Bruus

Dato : 15-04-03 00:06

"Alex W" <skriverstuen@adr.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 7.0 - 70 mm, F2.8 - F3.5
>
> Det svarer nogenlunde til 38 -380 mm F16- F22
> Så er der jo temmelig meget dybdeskarphed ....

Det er kun udsnittet der svarer til 38-380mm.
Den optiske konstruktion er stadig 7-70mm og vil give
dybdeskarphed svarende til denne.

Hvis du tager et billede med en 70mm på et 35mm kamera
og lavede en kraftig beskæring svarende til 380mm vil man
opleve det samme.

vh
Per

Fra : René Sørensen

Dato : 14-04-03 21:20

Hej Kurt

Jo det er rigtigt digicam har meget større dybdeskarphed. Dette skyldes at
det effektive areal på chippen kun er ca 1/4 af det tilsvarende for et 24x36
negativ. Dybdeskarpheden er således ca 4 gange større eller ca 2 blændetrin.
Din bl 2.8 (uskarphed) bliver således en bl 5.6 (skarphed) hvis man ellers
kan udtrykke det således....

Det er det eneste jeg rigtig kan udsætte på digi i forhold til analog da man
mange gange ønsker denne effekt. Jeg har selv en NIKON CP5700 med en x8 zoom
som svarer til ~ 280mm brv. Dette hjælper noget men ikke meget. Eneste
løsning jeg kan se er at gøre baggrunden uskarp i Photoshop / PSP bagefter
..... øv

- René

Fra : Klaus Madsen

Dato : 16-04-03 00:20

> . Eneste løsning jeg kan se er at gøre baggrunden uskarp i Photoshop /
PSP bagefter
> .... øv
>
> - René

Det er dat ikke rigtigt, jeg ar taget adskillige billeder med pløret
baggrund med mit Olympus C2100 UZ.

Det er mærkeligt, at der ikke i et eneste af svarene er nogen der skriver
noget om afstanden til motivet.

Konklusion:
Gå tæt på

Stor blændeåbning (lille tal)

Zoom så meget du kan .

Her er nogle eksempler, alle taget med ovennævnte kamera:

http://www.custom-mc-turklub.dk/suzukitraef_2002b_4.html

http://www.custom-mc-turklub.dk/loch_ness_2002a_2.html

http://www.custom-mc-turklub.dk/loch_ness_2002a_3.html

Mvh. Klaus

Fra : Alex Linaa

Dato : 15-04-03 09:39

"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> wrote in message
> [...]
> at baggrunden bliver uskarp. Men er der ikke noget med at det med
> dybdeskarpheden afviger en del fra de principper man kender fra den

Du kunne prøve at downloade dette lille program til beregning af
dybdeskarphed. Der er en digital-indstilling som valgmulighed.

http://dfleming.ameranet.com/

vh
Alex Linaa