problemer......
Fra : dimera

Dato : 14-04-03 20:36

Jeg har et 50 liters akvarium. Købte det som en "startpakke" for et par
måneder siden.
Har siden mistet 2 slørhaler, og en scalar.
Temperaturen er omkring 25 grader.
Har lige købt en "støvsuger" som fik nitrit ned. (Det var helt op og ringe
før)
Men..... PHværdien er stadig for høj (8), selvom jeg har købt phsænker.
Et andet problem er mit ilt..vitatec 300. Det er små bobler der kommer ud,
og skal næsten rense det dagligt??
Det kan vel ikke være rigtigt, at jeg skal rense og støvsuge dagligt?
Dimera.

Fra : Dan Mortensen

Dato : 14-04-03 20:59

dimera wrote:
> Jeg har et 50 liters akvarium. Købte det som en "startpakke" for et
> par måneder siden.

Fint

> Har siden mistet 2 slørhaler, og en scalar.

Hvilke fisk har du og hvor mange ? Slørhaler og Scalarer lyder ikke som et
godt match.

> Temperaturen er omkring 25 grader.

Synes jeg er alt for højt for slørhalerne men nok passende for resten.

> Har lige købt en "støvsuger" som fik nitrit ned. (Det var helt op og
> ringe før)

En støvsuger nedbringer ikke Nitrit, hvis du har forhøjt Nitrit er det fordi
akvariet ikke er "kørt ind" hvad angår bakterier før der er kommet fisk i.
Hvis Nitrit er for højt skal der skiftes meget vand flere dage i træk for at
få værdierne ned da Nitrit er en farlig gift for akvariefisk.

> Men..... PHværdien er stadig for høj (8), selvom jeg har købt
> phsænker.

Uha lad være med at bruge midler som ph sænker med mindre du ved 100% hvad
du gør, ph omkring 8 er ikke unormalt i DK. Årsagen kunne være omtalte
luftpumpe som driver co2 ud af vandet og dermed hæver ph. Jeg ville smide
luftpumpen på porten. Hvis der er tale om en filterpumpe skal den
selvfølgelig beholdes.

> Det kan vel ikke være rigtigt, at jeg skal rense og støvsuge dagligt?
Nej, så er der alt for mange fisk der bliver fodret alt for meget.

Gå til en god akvariehandel der kan give nogle gode råd.

MvH

DM

Fra : Who Know

Dato : 20-06-03 19:02

"Dan Mortensen" <dsm@post1.tele.dk> wrote in message

> Fint

> Hvilke fisk har du og hvor mange ? Slørhaler og Scalarer lyder ikke som et
> godt match.

ening

> [...]
> selvfølgelig beholdes.

> Nej, så er der alt for mange fisk der bliver fodret alt for meget.

Nej det er ikke rigtigt, men skift vandet 1 til 2 gange om ugen den første
måned. derefter skulle nitrit værdien holde sig ( lidt blær ( min nitrit har
aldrig været over 0,5 og ligger typisk under 0,3 uden vandskifte i uger )).
og så søg for at have en god filterpumpe som tager 100 --> 150 ltr. i timen
efter min mening.

Og med foder, de skal have hvad de når primært at spise på 2 --> 3 minutter
en gang om dagen, det er succes hos mig.

> Gå til en god akvariehandel der kan give nogle gode råd.
>
> MvH
>
> DM

Joakim