MS Windows
briani 27239
pc,er genstarter ved luk af komputer
Fra : Allan

Dato : 15-04-03 01:01

pc,er genstarter ved luk af komputer, jeg bruger xp.

Hvordan for jeg den til at holde op med det. ?

Fra : Madsen

Dato : 15-04-03 01:32

Allan skrev:

> pc,er genstarter ved luk af komputer, jeg bruger xp.
>
> Hvordan for jeg den til at holde op med det. ?

Der kan være flere grunde.
Ofte er det fordi at et eller andet program eller proces går ned imens
WinXP er ved at lukke og så genstarter den i stedet for at lukke fordi
WinXP som standard er stillet til at genstarte ved systemfejl. Du kan i
første omgang prøve at slå automatisk genstart fra. Hvordan du gør det
er beskrevet her: <http://support.microsoft.com/?kbid=311806>

Det vil måske resultere i at du får en blå skærm med en fejlmeddelelse
når du forsøger at lukke computeren og den fejlbeskrivelse kan du så
måske bruge til at spore dig ind på det program eller proces som er
skyld i problemet.

Madsen.

Fra : Jannik Ebbe Brich

Dato : 15-04-03 08:13

En anden mulighed !

Under punktet strømstyring skal du kigge efter APM "Advanced Power
Management" Det er nemlig således at hvis din PC understøtter ACPI ja så er
punktet der ikke og alt er sandsynligvis fryd og gammen.

Meeeeeen hvis den ikke gør, ja så er punktet som default disabled !!!! (
hurra for Microsoft ) og du vil aldrig kunne få Windows til at slukke din
maskine når du lukker den ned.

Jannik

Fra : Madsen

Dato : 15-04-03 11:48

Jannik Ebbe Brich skrev:

> Meeeeeen hvis den ikke gør, ja så er punktet som default disabled
> !!!! ( hurra for Microsoft ) og du vil aldrig kunne få Windows til
> at slukke din maskine når du lukker den ned.

Der findes to strømstyringsmodeller.
Den ene er ACPI som er den nyeste og så er der APM som er ældre. Hvis
Win2000 eller XP ikke finder computeren ACPI-kompatibel så installerer
den APM i stedet og så har du fanebladet APM inde i strømstyring i
kontrolpanelet, men Avanceret Strømstyring vil som standard ikke være
slået til og hvis det ikke er det, så vil computeren blot komme med
en 'Du kan nu slukke computeren...' på en sort skærm med orange skrift
som i de gode gamle dage når du lukker computeren. Det vil ikke betyde
at computeren genstarter i stedet for at lukke, for den kan slet ikke
lukke ved egen kraft.

Man kan så placere et flueben i Avanceret Strømstyring under APM og så
burde den kunne lukke på mere moderne vis. Det havde min gamle PC som
ikke havde ACPI-understøttelse i hvert tilfælde ingen problemer med.
Det eneste den døjede med var at vågne fra dvale igen. Skærmen gik
bare i sort når den kom ind i Windows. Det gør min nuværende pc med
fuld ACPI-understøttelse derimod ikke.

Madsen.

Fra : hcma

Dato : 15-04-03 10:15

"Allan" <ak@elinstallatoer.dk> skrev i en meddelelse
> pc,er genstarter ved luk af komputer, jeg bruger xp.
>
> Hvordan for jeg den til at holde op med det. ?

Er det noget den er begyndt på efter installering af WinXP??
Hvis ja, kan det skyldes flere ting; bl.a.
manglende/forældede drivere, hvor Logitech iTouch trådløs er den værste.
Eller også skal du ind i kontrolpanel ->strømstyring ->avanceret og hakke af
ved APM
m v h
HC

Fra : Lars

Dato : 15-04-03 15:10

Hej Allan.

Jeg har haft nøjagtig samme problem. For mig var det fordi jeg
lige havde installeret en driver fra Logitech til min mus. Efter
jeg gjorde dette, genstartede Pcén bare hver gang jeg prøvede at
lukke for den.

Håber du kan bruge det til noget!

Lars

Fra : webfactor

Dato : 15-04-03 15:49

"Allan" <ak@elinstallatoer.dk> skrev i en meddelelse
> pc,er genstarter ved luk af komputer, jeg bruger xp.
>
> Hvordan for jeg den til at holde op med det. ?

Du kan prøve at trykke CTRL-ALT-DELETE for at åbne Windows jobliste under
brugere fjerner du de uønsket brugere som kan være SYSTEM eller REMOTE
Administrationen er åben det er derfor.Efterlad dig selv som bruger.
www.webfactor.dk

Fra : Poul Jensen

Dato : 15-04-03 17:00

Ofte finder Windows ikke automatisk ud af at Avanceret Strømstyring
(Advanced Power Management) understøttes på maskinen. Denne indstilling kan
dog nemt slås til ved hjælp af egenskaberne for skærmen, men... det er ikke
altid nok

(se nedenfor) :

For at slå "Avanceret strømstyring" til gør du følgende :

1.. Åbn egenskaberne for skærm (dobbeltklik på "skærm" i kontrolpanelet)

2.. Klik på fanebladet "Pauseskærm"

3.. Klik på knappen "Strømstyring..." nederst på siden.

4.. Klik på fanebladet "APM"

5.. Sæt flueben i "Aktivér Avanceret strømstyring".

I nogle tilfælde er dette ikke nok, men så kan registreringsdatabasen hjælpe
:

(Husk også at checke om denne funktion eventuelt er slået fra i BIOS).

1.. Åbn regedit.exe

2.. Gå til HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE
\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon

3.. Her finder du værdien PowerdownAfterShutdown (ellers tilføjes den som
strengværdi REG_SZ).

4.. Indholdet sætter du til 1 for at aktivere funktionen, og 0 for at slå
den fra igen

Genstart maskinen for at ændringerne træder i kraft.

Fra : Kamran Sarwar

Dato : 18-04-03 01:45

Hej Allan,

Har du fået løst dit problem, ved hjælp af de forslag du har fået i
nyhedsgruppen?

Jeg havde nemlig samme problem efter installering af xp på computeren. Den
ville ikke slukke men genstartede når jeg ville slukke.

Fandt efter megen møje en løsning på en australsk hjemmeside, med at
afsintallere logitech musedriver. Det var problemet hos mig, og ikke noget
med strømstyring eller lign., da min compaq har fint acpi strømstyring.

Jeg ville bare lige nævne det.

Mvh

Kamran Sarwar