bundling af 2+ ADSL linier
Fra : Martin K

Dato : 14-04-03 17:51

Hej NG

Hvordan kan man bundle to ellere flere ADSL linier på et netværk ?
Findes der en speciel router der kan det ?

/Martin

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-04-03 19:55

On Mon, 14 Apr 2003 18:50:36 +0200, "Martin K"
<mkie@FJERNDETTEtiscali.dk> wrote:

> Hvordan kan man bundle to ellere flere ADSL linier på et netværk ?

Mja. Det kan gøres rigtig godt (og rigtig dyrt) eller nogenlunde
fornuftigt (og relativt billigt).

Et par forbehold er, at man ikke skal regne med at få dobbelt
performance for en enkelt pc mod en enkelt server, og at man skal
køre NAT.

> Findes der en speciel router der kan det ?

Radware LinkProof
http://www.radware.com/content/products/lp/

F5 BIG-IP LinkController
http://www.f5.com/f5products/bigip/LinkController/

FatPipe WARP/Extreme
http://www.fatpipeinc.com/warp/
http://www.fatpipeinc.com/extreme/

Symantec Firewall/VPN Model 200+300

http://enterprisesecurity.symantec.com/products/products.cfm?ProductID=63

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Mads Orbesen Troest

Dato : 14-04-03 20:16

On Mon, 14 Apr 2003 20:55:21 +0200, Asbjorn Hojmark wrote:

> [...]

Fx med http://www.multitech.dk/mysqlshop/varedetalje.asp?varenr=NETDSL2W
der vist er ret billig (ca 1700,-)...

Du vil dog ikke få "dobbelt båndbredde" som sådan, da en TCP connection
ikke kan flytte WAN forbindelse efter den er etableret. Men per connection
bliver belastningen bedre distribueret.

/\/\\ads Orbesen Troest

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 14-04-03 21:03

"Mads Orbesen Troest" <mads@troest.NEVERMORE.dk> wrote in message

> Fx med http://www.multitech.dk/mysqlshop/varedetalje.asp?varenr=NETDSL2W
> der vist er ret billig (ca 1700,-)...

Her er der så en mellemklasse router med 8 swithede porte.... Den kan tage 2
WAN forbindelser, derudover en serialport til analog eller ISDN modem...
Hvis ikke 2 udbydere er nok, kan 2 ekstra boxse tilsluttes, så man for 4 WAN
forbindelser...

http://www.nexland.com/

Fra : Martin K

Dato : 15-04-03 10:47

> [...]
> WAN forbindelser, derudover en serialport til analog eller ISDN modem...
> Hvis ikke 2 udbydere er nok, kan 2 ekstra boxse tilsluttes, så man for 4

Kan den købes i Danmark ?

/Martin

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-04-03 22:04

On Mon, 14 Apr 2003 21:16:00 +0200, Mads Orbesen Troest
<mads@troest.NEVERMORE.dk> wrote:

> Du vil dog ikke få "dobbelt båndbredde" som sådan, da en TCP
> connection ikke kan flytte WAN forbindelse efter den er etableret.

Det er en lidt firkantet og kategorisk udtalelse. Man kan skam
(teknisk) godt balancere to linier pakke-for-pakke, sådan at en
enkelt TCP-session, bliver fordelt på dem begge. Mere korrekt kan
man sige, at der ikke er nogen udbydere, der tilbyder dette (på
deres DSL-produkter).

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Martin K

Dato : 15-04-03 10:46

> Mja. Det kan gøres rigtig godt (og rigtig dyrt) eller nogenlunde
> fornuftigt (og relativt billigt).

Bare lige for at være sikker på at jeg forstår det helt rigtigt. Er den
nogenlunde fornuftige og relativt billige løsning at bruge en router ?
Ville det være en bedre løsning at sætte en Linux server op med flere
netkort ?

Hvor pokker kan jeg købe de routere du har anvist ?

Hilsen Martin

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-04-03 11:12

On Tue, 15 Apr 2003 11:45:49 +0200, "Martin K"
<mkie@FJERNDETTEtiscali.dk> wrote:

> Bare lige for at være sikker på at jeg forstår det helt rigtigt.
> Er den nogenlunde fornuftige og relativt billige løsning at bruge
> en router ?

Det er ikke mange routere (i traditionel forstand), der kan lave
tricket. De boxe, jeg listede, er dedikerede til load-balancering
af ISP'er, bortset fra Symantec-tingen, der er en lille firewall.

> Ville det være en bedre løsning at sætte en Linux server op med
> flere netkort ?

Det er vel lidt en smagssag.

> Hvor pokker kan jeg købe de routere du har anvist ?

Radware og F5 (Nokia) kan du købe af os (NetDesign). Fatpipe
kender jeg ingen dansk forhandler af. Det er de gode (og dyre!)
løsninger.

Symantecs firewall kan du vist få hos Proconsult. Nexland kender
jeg ingen forhandler af, men det er dem, der laver Symantecs
lille firewall, og Symantec har lige købt Nexland. Longshine kan
man åbenbart få hos Multitech. Det er de billige løsninger.

-A

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 15-04-03 12:07

Martin K wrote:

> [...]
> nogenlunde fornuftige og relativt billige løsning at bruge en router ?
> Ville det være en bedre løsning at sætte en Linux server op med flere

Linux-løsningen fungerer ihvertfald fint; jeg har leveret løsninger med
både seks og otte ADSLer (2Mbit/s).

(Spørg mig ikke hvorfor det som regel er lige antal for n<1 folk vil
have, men det er det altså).

Der skal ikke meget CPU til for at lave tricket så man kan fint nøjes
med en lille platform.

<KLIP>

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Martin K

Dato : 15-04-03 14:45

> Linux-løsningen fungerer ihvertfald fint; jeg har leveret løsninger med
> både seks og otte ADSLer (2Mbit/s).

Hvilken Linux distribution bruger du ?
Er det nemt at sætte op, evt. har du et link til noget dokumentation.

/Martin

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 15-04-03 14:53

Martin K wrote:

> Hvilken Linux distribution bruger du ?

Det er underordnet; de fleste kan bruges.

> Er det nemt at sætte op, evt. har du et link til noget dokumentation.

Det afhænger vel af ens viden og ønsker til udvidet funktionalitet
(=kompleksitet).

<http://lartc.org/> er en god resource.

Fra : Anders Pedersen

Dato : 02-05-03 09:45

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message
> Mja. Det kan gøres rigtig godt (og rigtig dyrt) eller nogenlunde
> [...]

Er der nogen i NG'en der har erfaringer med dette? Jeg går ud fra at den
fornuftige løsning loadbalancerer pr. session.
Er der nogen problemer med at kører VPN 'ind til firmaet' over en sådan
bundlet forbindelse?

/A

Fra : Nick

Dato : 15-04-03 13:41