Hub, 3 com's og lidt om kabler.
Fra : Mhn

Dato : 14-04-03 16:54

Hej!

I skal lige hjælpe mig.

Jeg står med 3 computere samlet ét sted. I huset er der et udtag til et
almindeligt patchkabel så man kan komme på nettet. De 3 computere står lidt
væk derfra, og dette udtag er umiddelbart eneste mulighed for at koble sig
på.

Nu kan jeg jo sagtens koble én computer på, men jeg ville nu gerne have alle
3 på.

Så derfor: Kan jeg bruge dette udtag til at koble en hub på, for så at
sprede signalet til de 3 computere? HVIS det kan lade sig gøre, skal det så
være et crossed kabel fra udtag til hub?

Mvh

Morten Holberg.

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 14-04-03 17:22

"Mhn" <holbergSLETDETTE19@ofir.dk> wrote in message news:3e9ad987$0$155$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej!
>
> I skal lige hjælpe mig.

Nå ;)

> [...]
> sprede signalet til de 3 computere? HVIS det kan lade sig gøre, skal det så
> være et crossed kabel fra udtag til hub?

Tja.... du kan jo nok bruge det til at lave en forbindelse, om du så kan få internetforbindelse afhænger jo af så mange ting. De fleste hubs / switches har en krydset port, så der kan du nok sætte et lige kabel til (og så i væggen) og så kan du jo bruge lige kabler mellem din hib og dine 3 maskiner. Husk: når der er lys i hubben/netkort er det en god tommelfingerregel for at du har valgt det rigtige kabel.

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initaler.dk

Fra : Jannik Ebbe Brich

Dato : 15-04-03 07:56

Som Stig antyder, ja så er kablingen dit mindste problem.

Der er intet i vejen for at sætte en hub/switch ind mellem dit internet ben
og resten af dine maskiner, men.........

Du kommer kun på internettet med de andre maskiner hvis du har en router
løsning.

Nogle udbydere har det med at levere en løsning hvor man "ringer op" via et
lille program og først da får man en IP addresse. Dette betyder at man kun
kan være online med EN maskine.

Det kan du nu få lavet om, enten ved at leje en router hos din udbyder eller
selv købe en.

Jannik

Fra : Morten H. Nielsen

Dato : 15-04-03 15:13

"Jannik Ebbe Brich" <sg1fan1@nospamming.hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Som Stig antyder, ja så er kablingen dit mindste problem.
>
> Der er intet i vejen for at sætte en hub/switch ind mellem dit internet
ben
> og resten af dine maskiner, men.........

Ok, men kan jeg så lave en forbindelse mellem de 3 computere, og spille via
lan?

Morten H. Nielsen
-In an interstellaaaar buuurssst im baaaack to saaaave the uuuniveeerse!

Fra : Jannik Ebbe Brich

Dato : 16-04-03 10:06

Hej igen !

Ja da.

En HUB/Switch fungerer ligesom en samledåse for el gør. Det er faktisk dens
formål

Når du nu har sat det hele op så skulle det ca. "se" sådan ud.

Fra din hub går 4 netværkskabler.

1 til din internet router og 3 til dine PC'er.

Din router fungerer også som det der hedder en DHCP server. Dvs at den
tildeler IP-addresser til de maskiner der beder om en.

En PC SKAL have en IP-addresse for at kunne fungere i netværk. Den fungerer
ligesom din egen addresse gør.

Så snart alle dine PC'er kan komme på nettet ja så kan de også se hinanden
og derfor også spille via LAN.

Hvis du vil vide mere om hvordan et netværk fungerer så kan du finde flere
oplysninger her : http://www.net-faq.dk/

Jannik