problem med bundkort (måske)
Fra : Dejan

Dato : 15-04-03 00:24

Hej,

PCen er m. AOpen MX4BS bundkort P4 CPU. Alt gik fint men en dag gad den bare
ikke. Lyset på bundkortet var ok, men ellers var den bare død. Når jeg
tænder på kontakten sker der ikke noget (selv strømforsynings blæser står
stille). Jeg troede det var strømforsyningen og brugte derefter mit andet
kabinet, dog med samme resultat. Derefter prøvede jeg alle mulige
kombinationer, og efter jeg "kortsluttede" CMOS jumpere (clear CMOS sætning)
og fjernede batteriet, begyndte CPU- og strømforsynings blæser at dreje
rundt (og kun når jeg gjorde begge dele, dvs. både at fjerne batteriet og
flytte jumpere). Selvfølgelig kan man ikke sige at PCen "virker" i den
tilstand, det er kun CPU (og måske kun CPU blæser) der kører, alt andet er
dødt. Tænd/sluk kontakt virker heller ikke i denne "kortsluttede" tilstand.
(jeg har også prøvet at udskifte batteriet).

Og nu er jeg på bare bund. Er det muligt at BIOS er defekt? Hvad kan ellers
årsagerne være?

På forhånd tak

mvh Dejan

Fra : H3nrik V!

Dato : 15-04-03 08:50

"Dejan" <stranger@tdcspace.dk> wrote in message

> Og nu er jeg på bare bund. Er det muligt at BIOS er defekt? Hvad kan
> ellers årsagerne være?

Kan connectoren til powerknappen være faldet (delvis) af?

--
/H3nrik!

If it ain't broken - break it... Then - fix it...

Fra : Dejan

Dato : 15-04-03 23:23

Det tror jeg ikke. Jeg har åbnet power knappen på det gamle kabinet og den
var ok. På det andet kabinet virker det fint med mit andet bundkort.
Jeg ved ikke hvordan denne type bundkort (og CPU) reagerer når BIOSen (eller
et andet enhed) er død. Har tænd/sluk funktionen overhovedet noget med
BIOSen at gøre? Logisk set burde det køre udenom enhederne på bundkortet,
dvs. for det mindste at tænde strømforsyningen, men igen, hvis man på ATX
kan slukke dimsen via OS, og tænde ved brug af f.eks. modem eller andre
eksterne enheder, så må det køre over BIOSen. En anden mistanke er at der
sidder en løs forbindelse på bundkortet, den der forbinder power knappen med
strømforsyniningen, men det er selvfølgelig ikke at vide (og heller ikke at
få øje på).

mvh Dejan

"H3nrik V!" <vernerbo@NEJ_TAK_TIL_SPAMMAIL_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:b7gdjf$hr6$1@sunsite.dk...

Fra : H3nrik V!

Dato : 16-04-03 07:27

> når BIOSen (eller et andet enhed) er død. Har tænd/sluk funktionen
> overhovedet noget med BIOSen at gøre? Logisk set burde det køre
> udenom enhederne på bundkortet, dvs. for det mindste at tænde

Så vidt jeg ved kører den uden om BIOS - altså burde du i det mindste kunne
få strøm på PSU'en. Men igen - der er jo nok en eller anden form for
elektronik på boardet, der styrer det...!