haleløs kat?
Fra : EGC

Dato : 22-03-01 20:44

Kender nogen her til hjemmesider om den haleløse kat, er der nogen avler i
Danmark?

Mvh.E.C.

Fra : Uffe Thomsen

Dato : 23-03-01 06:12

prøv at kigge på denne side:
http://home2.inet.tele.dk/denmart/e_haleloskat.html

mvh. Stella

Fra : Poul Evald Hansen

Dato : 23-03-01 23:41

"Uffe Thomsen" <uffe_thomsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> prøv at kigge på denne side:
> http://home2.inet.tele.dk/denmart/e_haleloskat.html
>
> mvh. Stella
>
> "EGC" <xxxkaninen@email.dk> skrev i en meddelelse

Her er et citat fra ovennævnte kilde:

"Ifølge den verdensberømte adfærdsforsker, Desmond Morris, skyldes den
haleløse tilstand en arvelig defekt af tilmed alvorlig karakter. Katten
mangler ikke blot halen, men får også en skæv ryg med færre og kortere
hvirvler."

Hvordan har din personlige moral det med, at man bevidst avler på biologiske
defekter?

Poul Evald Hansen

Fra : Nina El Falaki

Dato : 23-03-01 18:21

Jo haleløse katte opdrættes vist i Danmark, prøv at søge under manx, som
racen hedder.

Du kan også prøve at finde en opdrætter gennem de 4 hovedklubber:

www.jyrak.dk
www.racekatten.dk
www.darak.dk
www.perseren.dk

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Poul Evald Hansen

Dato : 23-03-01 21:52

"Nina El Falaki" <feca@edb.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> racen hedder.
>
> Du kan også prøve at finde en opdrætter gennem de 4 hovedklubber:

Ærligt talt!
Hvis medfødt haleløshed hos katte er at betragte som en biologisk defekt
(som det er fremgået af diskussionen i denne nyhedsgruppe), hvad er så
baggrunden for denne usympatiske avl? - Er de mere nuttede, når de er
invaliderede - eller hvad?
M.v.h.
P.E:H:

Fra : "Trine Stubbe Teglbj~

Dato : 23-03-01 22:50

In article <99gcls$1run$1@news.cybercity.dk>, "Poul Evald Hansen"
<cft6753@vip.cybercity.dk> wrote:

      Hejsa :)

> [...]
> baggrunden for denne usympatiske avl? - Er de mere nuttede, når de er
> invaliderede - eller hvad? M.v.h. P.E:H:

   Nu tror jeg nok at Manxkatten er så gammel en race at kattens manglende
hale (Ud over at det ikke er et større handicap i sig selv hvis en kat
mangler halen) ikke kan betragtes som værende en biologisk defekt - men
nærmere er en speciel feature ved katten - lissom perserens forholdsvis
flade næse og lange pels er det. (Alså - det er det der gør racen speciel
fra andre katte.)

Fra : Poul Evald Hansen

Dato : 23-03-01 22:57

> [...]
> nærmere er en speciel feature ved katten - lissom perserens forholdsvis
> flade næse og lange pels er det. (Alså - det er det der gør racen speciel
------------------klip------------------------------

Jeg er ikke enig!
Katten bruger halen som balanceredskab og den har stor betydning for deres
bevægelsesharmoni, og katte der har mistet halen ved ulykkestilfælde m.v.,
kan man undertiden se, nærmest vralte rundt som tudser.
Og det er også fremgået af diskussionen her, at haleløse katte fra Reersø
ofte er indavlede og har defekter i rygsøjlen.
Det støder mig i allerhøjste grad, at du og andre finder det så
uproblematisk at avle på biologiske defekter ud fra hensyn til menneskelige
modegriller og ikke meget andet. Så kal du kalde det "feature" så meget du
vil.
..
Diskussionen minder lidt om den omkring avl på hunderacer med kort
snudeparti, der giver dem åndedrætsbesvær m.v.

En harmonisk kat med hale må da være at foretrække!

Poul Evald Hansen

Fra : trine

Dato : 27-03-01 18:30

Tænk sig at være så negativ....??

Jeg havde for nogle år siden en haleløs hunkat, som var yderst adræt...og
havde væsent mere balance i kroppen end de to klumpedumper (med hale!!) jeg
har nu!!!!
Hun var med killinger da jeg fik hende...og deres balance fejlede bestemt
heller ikke noget !!!!!

Trine

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 23-03-01 23:03

Trine Stubbe Teglbjærg <snoe@nospam.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:vGOu6.3548- lissom perserens forholdsvis
> flade næse og lange pels er det. (Alså - det er det der gør racen speciel
> fra andre katte.)

Ja helt uskyldig vil jeg nu ikke kalde den flade næse hos perseren ... idet
netop denne flade næse er årsag til at rigtig mange persere har
åndedrætsbesvær ... selv var jeg så heldig at jeg havde persere at deres
næser ikke var særlig flade ... men pyt de kunne trække vejret frit og
ubesværet og det er for mig hovedsagen.....
MVH
Ami

Fra : "Trine Stubbe Teglbj~

Dato : 24-03-01 09:43

In article <PJPu6.4119$t_.166016@news101.telia.com>, "Anne-Marie Prange
Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
> næser ikke var særlig flade ... men pyt de kunne trække vejret frit og
> ubesværet og det er for mig hovedsagen..... MVH Ami

   Læs lige >> Forholdsvis flade næse << .... Jeg siger ikke nogen steder
noget somhelst om at persere skal se ud som om de er blevet sparket i
ansigtet som små vel? (Fordi jeg godt ved at det kan give
vejrtrækningsproblemer - mens persere med knapt så flade næser ikke har
de samme problemer og så vidt jeg ved har det udemærket?)

Fra : Nina El Falaki

Dato : 24-03-01 19:07

Hej Ami

Du giver udtryk for en fejltagelse som mange gør. Det er ikke perserens
korte snude, der giver vejrtrækningsbesvær, men derimod giver det problemer
hvis næsespejlet er for snævert, derfor kan man også se meget typede persere
uden vejrtrækningsproblemer.

Og lad os så slå fast, at perseropdrætterne gør et stort arbejde, og er godt
på vej til at have avlet problemerne væk.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Nina El Falaki

Dato : 23-03-01 23:40

Hej Poul

Manx katten er oprindeligt øen Man's huskat, det er altså en mutation, der
er opstået uden menneskers indblanding og som har eksisteret i flere
hundrede år.

Det er rigtigt at haleløsheden er forbundet med et letalt(?) gen, man kan
derfor ikke parre 2 haleløse katte med hinanden, for så vil fostrene dø, og
der kommer ingen killinger.

Derfor kan du også få manx katte med helt normal hale.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats