tæge, flåt?
Fra : Betina von Ahnen Thy~

Dato : 14-04-03 15:02

I går da jeg kælede med Bailey faldt jeg pludselig over et dyr der havde sat
sig fast ved huden mellem overarmen (?) og brystet på ham.
Det lignede en tæge/flåt men alligevel ikke.
Den var på størrelse med en tast på en mobiltelefon og havde den der gule,
meget lysebrune farve.
Det undrede mig så da jeg tog den af at det ikke så ud som om den havde
suget noget blod for den var flad, og da jeg så brændte den var det ligesom
om det var en bums man klemte ud for der kom noget hvidt klumpende stads ud
af den. Men ingen blod!
Hvor længe den har siddet der ved jeg ikke men det er som om der en lille
knude inde under huden der hvor den har siddet.
Derfor ville jeg høre om der var nogen herinde der har set noget lignende på
deres hund og hvad det evt kan være for et dyr!??

Hilsen Betina

Fra : Jynis

Dato : 14-04-03 15:49

"Betina von Ahnen Thygesen" <betina@deskstar.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Derfor ville jeg høre om der var nogen herinde der har set noget lignende

> deres hund og hvad det evt kan være for et dyr!??

Hej Betina
Det er helt sikkert en tæge. Den er bare pumteret og død. Når den "bumser"
er det fordi den er ved at røgne inden i. Der kommer altid en knold hvor der
sidder en tæge, den forsvinder igen. Du skal lige holde øje med stedet, og
sikre dig at det ikke bliver betændt.Det gør det meget sjældent.
Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Battlefield´s

Dato : 14-04-03 16:29

"Jynis" <jynisFJERN@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sidder en tæge, den forsvinder igen. Du skal lige holde øje med stedet, og
> sikre dig at det ikke bliver betændt.Det gør det meget sjældent.

Hej
Meget apropos, så har jeg lige læst i det sidste nummer af Jagtbladet, at
man har fundet en ny bakterie i skovflåter. Den giver influenza-symptomer og
svækker immunforsvaret, så et evt. boreliaangreb kan forværres.
Bakterien hedder Ehrlichia. Artiklen skriver, at ifølge dyrenetdoktor.dk
viser en undersøgelse at 6 % af de undersøgte hunde havde antistoffer -
d.v.s. at de tidligere har haft sygdommen.
Hilsen Vibeke

---

Fra : skingur

Dato : 15-04-03 16:34

Og så lad os lige slå fast at det er en FLÅT... tæger er søde, uskyldige
insekter i pæne farver! (Birketægen kender de fleste... rhombeformet
grønt insekt med pænt mønster..på størrelse med en negl ca!)
Christina, der synes det er synd tægerne altid skal stå for skud når
de nu rent faktisk er uskyldige!!!

http://www.kandu.dk/

Fra : Betina von Ahnen Thy~

Dato : 15-04-03 17:42

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> wrote in message
> [...]
> grønt insekt med pænt mønster..på størrelse med en negl ca!)
> Christina, der synes det er synd tægerne altid skal stå for skud når

Har aldrig kunne kende forskel på de to. Men det er rart at få det på det
rene :0)

Hilsen Betina

Fra : Betina von Ahnen Thy~

Dato : 15-04-03 17:44

> [...]
> sidder en tæge, den forsvinder igen. Du skal lige holde øje med stedet, og
> sikre dig at det ikke bliver betændt.Det gør det meget sjældent.

Jeg mente da ellers at de "rådne" dyr faldt af når de havde suget den mængde
af blod de kunne rumme!?

Hilsen Betina

Fra : Benny Mortensen

Dato : 15-04-03 16:37

> [...]
> Derfor ville jeg høre om der var nogen herinde der har set noget lignende

> deres hund og hvad det evt kan være for et dyr!??

Hej Betina

Lyder rigtigt med en død tæge. God grund til lige at nævne, at en tube
pattesalve hører hjemme i ethvert medicinskab.

M.V.H.....Benny..

Fra : Betina von Ahnen Thy~

Dato : 15-04-03 17:41

> Hej Betina
>
> Lyder rigtigt med en død tæge. God grund til lige at nævne, at en tube
> pattesalve hører hjemme i ethvert medicinskab.
>
> M.V.H.....Benny..

Pattesalve har jeg. Har dog ikke smurt noget på men hvis det hjælper vil jeg
da gøre det!

Hilsen Betina

Fra : Smat

Dato : 16-04-03 07:39

> Lyder rigtigt med en død tæge. God grund til lige at nævne, at en tube
> pattesalve hører hjemme i ethvert medicinskab.
>
> M.V.H.....Benny..

Hej Benny.

Det er en barsk verden at være farmakonom i
Hvad er det da alle i folk bruger alt det helosan til? I dette tilfælde
forhåbentligt ikke til at smører på flåten. Det vil jo tvinge den til at
kaste om og det er jo i maven på flåten e.x. borreliainfektionen sidder. Mon
det er til at smørre på der hvor den sad inden den blev fjernet?
Undres bare ....

Margrethe

Fra : skingur

Dato : 16-04-03 08:56

"Smat" skrev d. 16-04-03 07:39 dette indlæg :

> [...]
> Undres bare ....
>
> Margrethe
>
> Er det rigtigt? kaster de op? Egentlig kan jeg godt se logikken, har
bare ALDRIG tænkt over drt... i de gode gamle dage (før flåt-tængernes
epoke) smurte min mor margarine på dem. Eller holdt en tændt smøg tæt på
dem, til de slap.
Men hvad så med tængerne? Det sker jo, at operationen ikke lykkes og
bæstet går i stykker...får man så ikke også trykket flåtindhold ind i
hunden?
Hvilken måde er bedst? Med sengehunde og - katte er det ikke så
vellykket at lade dem side på, til de vælger at gi slip af sig selv....
Kh Christina, der hader flåter...har engang haft en på venstre balle...

http://www.kandu.dk/

Fra : Smat

Dato : 16-04-03 10:19

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vellykket at lade dem side på, til de vælger at gi slip af sig selv....
> Kh Christina, der hader flåter...har engang haft en på venstre balle...

Hejsa
Jeg var engang på et kursus om flåtangreb hos hunde og katte (det er ca 2½
år siden).
Der sagde dyrlægen at man skulle sno tægen/flåten rundt, tage negle eller
tang ind under flåten og så hive den af. Hvis mundstykket (er vist egentligt
noget der er på et blæseinstument) bliver siddende skulle man ikke gå så
højt op i det, da bakterierne ikke er i munden men i mave/tarm. Selvfølgelig
skulle man holde øje med at det faldt af på et tidpunkt, ellers kan der
opstå andre infektioner. Men altså i det store hele skulle man bare lave et
hurtigt indgreb, således skulle tægen heller ikke nå at kaste op - den blive
i øvrigt heller ikke nød til det.
Jeg kan simpelthen ikke huske hvad dyrlægen hedder, men det var en kvinde
fra Hillerød, hun havde på et tidspunkt "ude og hjemme"s brevkassen "spørg
dyrlægen" - jeg køber ikke lige det blad, så jeg aner ikke og det fortsat er
hende der står for det.

Fandt lige det her link, synes det forklarer det bedre end mig, du kan jo
læse det hvis du ikke er ude og nyde det gode vejr med hunden.

Hilsen
Margrethe
http://www.hunde-info.dk/page80.shtml

Fra : skingur

Dato : 16-04-03 12:45

Hej margrethe..tak for afklaringen!!!
Er på vej ud med hunden..lige nu ligger den på mit skød med næsen på
tastaturet..må være rart at være så lille!!!!
Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Benny Mortensen

Dato : 16-04-03 21:26

"Smat" <smat"fjernes"@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Mon
> det er til at smørre på der hvor den sad inden den blev fjernet?

Hej Margrethe

Jo selvfølgelig var det til at smøre på, hvor den sad, til at fjerne den,
bruger man naturligvis tangen, det tager jo kun et par sekunder at fjerne
den. Til dem der syntes den er for svær at få fat på, hvis det er sådan en
der lige er hoppet på, lad den sidde et par timer mere, og prøv så igen, nu
er den blevet så meget større, og noget nemmere at få fat i.

Helosan fungerer i øvrigt også glimrende på os selv.

M.V.H.....Benny..