Gamma-korealation (statistik)
Fra : Niels Bauer

Dato : 14-04-03 13:21

Jeg ved ikke om dette spørgsmål er off topic.

Jeg er ved at lave en større spørgeskemaundersøgelse og ønsker i den
forbindelse at benytte gammakoeficienten for at teste for en sammenhængs
styrke mellem to (kategoriske) variable. Jeg er med på at fortolke
gammakoeficientens resultater, der varierer mellem -1 og 1, hvor -1 og 1 =
perfekt sammenhæng. Mit spørgsmål går på, hvorvidt gammakoeficienten er et
udtryk for en procentvis sammenhæng. Eksempelvis om 0,73 er ensbetydende med
at der er sammenhæng mellem 73 % af respondenternes svar i de to variable,
der sammenlignes.

(Jeg ved godt, at en statistisk sammenhæng ikke nødvendigvis er ensbetydende
med en "reel" sammenhæng jvf. "klassikeren" om sammenhæng mellem antal
storke og fødsler i Danmark)

--
Niels