ny pumpe
Fra : RuneR \(TDM850\)

Dato : 14-04-03 09:35

Ja, jeg nybegynder skal jo også have mig en pumpe til mit 180L akvarie. Jeg
vil satse på en udvendig pumpe men er lidt i tvivl om hvilket mærke/model ?
Er klar over det lidt religiøse der kan opstå i dette indlæg
Jeg har kik på følgende modeller:

http://www.akvariewest.dk/shop/EHEIM2224.html
http://www.akvariewest.dk/shop/EHEIM2026.html
http://www.akvariewest.dk/shop/EHEIM2213.html

Hvad er foreskellen mellem en proff kontra en Proff II ?
Og er 2213 modellen så meget dårligere end de nyere proffeisonelle EHEIM ?
Jeg vælger at se bort fra dem med indbygget varme

--

MVH Rune Rohleder
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Rune_Rohleder

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 14-04-03 12:02

"RuneR (TDM850)" skrev i en meddelelse
> Jeg vælger at se bort fra dem med indbygget varme

De er ellers gode - og man slipper for at skulle finde plads til et
varmelegeme i akvariet.

--
M.v.h. Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: http://www.jve.dk

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 14-04-03 12:07

Jan Vestergaard skrev:

> De er ellers gode - og man slipper for at skulle finde plads
> til et varmelegeme i akvariet.

Det må give en god fordeling af varmen? Er der stor forskel på
prisen?

// Klaus

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 14-04-03 16:40

"Klaus Alexander Seistrup" skrev i en meddelelse

> Det må give en god fordeling af varmen? Er der stor forskel på
> prisen?

Helt sikker en god fordeling af varmen !

Varmelegemet sidder i bunden af filteret og vandet varmes så op, når
det er i filteret.

Men de ER noget dyrere.

Forskellen på Eheim 2224 (uden varme) og 2324 (med varme) begge til et
250 liter er over 600 kr.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 14-04-03 17:17

Jan Vestergaard skrev:

> Forskellen på Eheim 2224 (uden varme) og 2324 (med varme)
> begge til et 250 liter er over 600 kr.

Det er da en forskel der er til at tage at føle på.

// Klaus

Fra : RuneR \(TDM850\)

Dato : 14-04-03 13:29

Jan Vestergaard wrote:

> De er ellers gode - og man slipper for at skulle finde plads til et
> varmelegeme i akvariet.

Ja, vel er de sikkert gode. Men prisen er lige så "god" Det er for dyrt til
jeg har lyst til den merudgift, så kan jeg leve med et varmelegme i det ene
hjørne. Men kan jo være jeg bliver "sippet" med tiden

Fra : RuneR \(TDM850\)

Dato : 14-04-03 20:33

RuneR (TDM850) wrote:
> [...]
> hvilket mærke/model ? Er klar over det lidt religiøse der kan opstå i
> dette indlæg Jeg har kik på følgende modeller:

Fik en god snak med manden fra Akvariewest, og endte med at købe en
http://www.akvariewest.dk/shop/EHEIM2224.html men synes jeg har lidt
problemer med den, der er stadigvæk lidt luft i den, selv om den har kørt 15
min. Men tror sku det er de specielle overgangs stykker
http://www.akvariewest.dk/Diverse/Akvastabil/Effecstuds.jpg de er ikke helt
tætte, så jeg tror dem hiver luft ind af den vej. Er det noget andre af jer
har oplevet ?

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 14-04-03 20:56

> [...]
er ikke helt
> tætte, så jeg tror dem hiver luft ind af den vej. Er det noget

Prøv at ryste eller vippe pumpen lidt, så plejer luften at komme
ud.

Fra : RuneR \(TDM850\)

Dato : 14-04-03 21:33

Jan Vestergaard wrote:

> Prøv at ryste eller vippe pumpen lidt, så plejer luften at komme
> ud.

Jeg har givet studserne et par strips (kabelbindere) det hjalp på luften.
Men synes nu den risler lige lovligt meget, hvis jeg skruer lidt ned på off
siden som der står man kan gøre, holder den op. Noget du har oplevet ?

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 14-04-03 21:55

> [...]
lidt ned på off
> siden som der står man kan gøre, holder den op. Noget du har

Nej overhovedet ikke - det eneste jeg har prøvet er lidt luft i
pumpen, der
forsvandt, da jeg rystede/vippede pumpen lidt - ellers har der
ikke
været noget bøvl med den

Fra : Dan Mortensen

Dato : 14-04-03 21:02

RuneR (TDM850) wrote:
> RuneR (TDM850) wrote:
> Fik en god snak med manden fra Akvariewest, og endte med at købe en
> http://www.akvariewest.dk/shop/EHEIM2224.html

Godt valg...Jeg har selv en og de kører næsten lydløst og løser deres opgave
år efter år uden problemer.

/DM

Fra : jabbe

Dato : 15-04-03 08:06

> [...]
helt
> tætte, så jeg tror dem hiver luft ind af den vej. Er det noget andre af

Der har tidliger været nævnt i gruppen at der hvor effect studserne er
samlet/svejset sammen er der lidt ujævnheder som er grunden til at det suger
luft ind... Løsningen er at slibe det lidt med sandpapir(har ikke selv
prøvet det, men de påstod at det var løsningen).....

En lille tillægs kommentar er at de der effectstudser vist ikke er så super
gode da de stopper til efter kort tid...

Jabbe

Fra : RuneR \(TDM850\)

Dato : 15-04-03 09:16

jabbe wrote:

> [...]
> det suger luft ind... Løsningen er at slibe det lidt med
> sandpapir(har ikke selv prøvet det, men de påstod at det var

Aha, jeg har heller ikke den store tiltro til de holder tæt, så jeg har
givet dem strips. Så forsvinder luft boblerne i out røret, så det er tæt nok
nu. Det eneste der er med det nu er at på in siden risler det sku noget. Det
skal jeg lige have kigget på, så kæresten ikke render på toilettet hele
tiden

> En lille tillægs kommentar er at de der effectstudser vist ikke er så
> super gode da de stopper til efter kort tid...

Oki, det vil jeg være opmærksom på, manden hos akvariewest, sagde også der
var en del som lige klippede 1cm i lampen så de originale EHEIM kunne komme
ind i akvariet.

Fra : Jørgen Østergaard

Dato : 15-04-03 16:22

RuneR (TDM850) wrote:

> Oki, det vil jeg være opmærksom på, manden hos akvariewest, sagde
> også der var en del som lige klippede 1cm i lampen så de originale
> EHEIM kunne komme ind i akvariet.

Skod de effectstudser -de er utætte (manglende finish), og de begrænser
gennemstrømningen (dimensioneret efter mindre pumper). Brug istedet de
originale Eheim plastrør, og enten har du et af de nyeste armaturer, hvor
der er plads til rørene, eller også kan du f.eks. skære hul i et af
plasthjørnerne og føre slangerne igennem her (istedet for at skære i
aluminiumprofilen).

vh. Jørgen

Fra : RuneR \(TDM850\)

Dato : 15-04-03 17:20

Jørgen Østergaard wrote:

> [...]
> skære hul i et af plasthjørnerne og føre slangerne igennem her
> (istedet for at skære i aluminiumprofilen).

For dælen Rune.. Dooh det er helt nyt det armatur, og efter at have holdt de
originale rør op imod armaturet, ser jeg sku de godt kan være der. Nå så
blev jeg da den 90 krone fattigere.. Jeg er så blevet den erfaring rigere.

Fra : jabbe

Dato : 17-04-03 11:12

Jeg skrev til Eldorado(Producenten af Aquastabil) for MEGET langt tid si´den
og oplyste at det var et stort problem....

De svarede tilbage at det var de opmærksomme på og havde lavet en ændring i
selve amarturet så EHEIM rørne kunne komme igennem istedet.... De lovede at
det ville komme i starten af dette år og det lader jo til at det er
kommet....

Det er kanont så jeg kan jo godt begynde på mit 530L akvarie nu..:)

Jabbe