Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Neg. eller pos. film, og hvilken type?
Fra : Peter Andersen

Dato : 13-04-03 21:23

Jeg er interesseret i at vide hvad der kan anbefales af film, især positiv
film. Jeg har altid brugt neg., men vil godt eksperimentere med positiv
film.

Hvad kan anbefales? det ser ud til at sådan noget som Fuji Velvia og Provia
er gode, men ret dyre også.
Findes der er billigere løsning, og noget som alligevel vil slå en Fuji
Superia? Der er jo billigere Fuji dias film, men er de noget værd? ISO 100
og 400 er det jeg normalt bruger.

Jeg har kigget på priser på http://www.technikdirekt.de

--
Vh. Peter Andersen

Fra : KNL DtP

Dato : 15-04-03 19:09

"Peter Andersen" <peterandersen@mespilus.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad kan anbefales?

Negativ:
- Fuji Reala 100 ISO (meget skarp, meget finkornet og dejlige farver)
- Fuji Superia 400 ISO (pæn skarp, stort eksponeringsspillerum, ret billig)

Dias:
- Fuji Velvia 50 ISO (super finkornet og skarp)
- Fuji Provia 100 ISO (skarp, finkornet og kraftig farvemætning)
- Kodak EliteChrome ExtraColours 100 ISO (kraftige farver, billig)

> Jeg har kigget på priser på http://www.technikdirekt.de

TD er et godt sted at købe film (isæt hvis du køber noget andet, så portoen "er
betalt"). Jeg købte for et par måneder siden en ordenlig håndfuld hjem sammen med en
lysmåler, og da jeg regnede stk-prisen ud pr. rulle var det virkelig meget jeg havde
sparet.

Fuji Superia 400 ISO 36 eksp. = 22,25 kr.
Fuji Reala 100 ISO 36 eksp. = 27 kr.
Kodak EliteChrome 100 ISO 36 eksp. = 27 kr.

.... hvis man sammenligher med den lokale fotohandlers priser, så kan du nemt få et
par gratis ruller med hjem. Kig evt efter billige skal-snart-bruges-film - du kan
nemt finde et godt tilbud, og hvis du smider dem i fryseren eller køleskabet, så kan
de nemt holde over en påtrykte dato.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Peter Hansen

Dato : 15-04-03 22:01

"Peter Andersen" <peterandersen@mespilus.dk> wrote in message news:<b7cguu$i3i$1@sunsite.dk>...
> [...]
> Superia? Der er jo billigere Fuji dias film, men er de noget værd? ISO 100

Er selv ganske tilfreds med Kodaks Ektachrome film. Er iøvrigt lige
kommet i en udgave med ekstra "punch" på farverne der skal tage
konkurrencen op med Velvia. Har dog ikke prøvet denne endnu

Fra : BK

Dato : 17-04-03 00:38

Peter Andersen wrote:
> [...]
> Superia? Der er jo billigere Fuji dias film, men er de noget værd? ISO 100

Kommer helt an på hvad du skal bruge den til!
Velvia 50 er meget farve mættet, og efter min mening rigtig god til
natur billeder o.m.a. undtagen portrait billeder.
Kodachrome 64 er mere neutral, men en helt unik film hvad angår
skarphed, kontrast spillerum m.v. den ta'r så tilgengæld ca. 10 dage at
få fremkaldt.

m.v.h.
Bjarne

PS.: Hvis der er nogen der ligger inde med en Kodachrome 25 de vil sælge
er jeg gerne den glade køber, min fryser er ved at løbe tør

Fra : Peter Andersen

Dato : 18-04-03 19:21

BK wrote:

> [...]
>
> PS.: Hvis der er nogen der ligger inde med en Kodachrome 25 de vil
> sælge er jeg gerne den glade køber, min fryser er ved at løbe tør

Ok.. Tak for det.

Hvor får man fremkaldt diasnegativer? min lokale fotohandler frekalder
negativfilm for 30kr.. har ik spurgt om det også glæder dias......? mon det
gør det?
Hvor får du/I lavet det?

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 18-04-03 23:06

"Peter Andersen" <peterandersen@mespilus.dk> skrev i dk.fritid.foto:

>Hvor får man fremkaldt diasnegativer?

Blot til orientering: Det hedder ikke 'diasnegativer', men
'diaspositiver'. Billedet er jo netop ikke et negativ, men et positivt
billede, der f.eks. direkte kan projekteres op på et lærred.

>min lokale fotohandler frekalder
>negativfilm for 30kr.. har ik spurgt om det også glæder dias......? mon det
>gør det?

Det gør han næppe. Farvenegativer fremkaldes i en proces, der hedder
C41, som findes hos diverse minilabs, bl.a. dem der står ude hos
fotohandleren.

Diasfilm såsom Fuji Velvia eller Provia skal derimod fremkaldes i
E6-processen, der er mere kompliceret og tager længere tid. Derfor
sender fotohandleren dem typisk ind til en speciallaboratorium, og det
tager så et par dage.

I de største byer her i landet er det ofte et eller flere
fotolaboratorier, der kan fremkalde E6 i løbet af 1½ times tid, men
det er ikke alle, der vil fremkalde E6-film for private.

En undtagelse for ovenstående regel er Kodachrome-filmene, der skal
fremkaldes en særlig proces, som kun Kodak mestrer. Nutildags foregår
det i Schweiz, så Kodachrome-entusiaster skal vente 10 til 14 dage på
at få deres film tilbage. Til gengæld er filmen værd at vente på

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Peter Andersen

Dato : 18-04-03 23:24

Jens Tønnesen wrote:

> Blot til orientering: Det hedder ikke 'diasnegativer', men
> 'diaspositiver'. Billedet er jo netop ikke et negativ, men et positivt
> billede, der f.eks. direkte kan projekteres op på et lærred.

Ja, det ved jeg godt.... sad selv og undrede mig over hvorfor jeg skrev
det

> [...]
> det i Schweiz, så Kodachrome-entusiaster skal vente 10 til 14 dage på
> at få deres film tilbage. Til gengæld er filmen værd at vente på

Tak for det. Jeg tør så ik spørge hvad prisen er for Kodakchrome
fremkaldelsen

Hvad er prisen for en fremkaldelse af Fuji Velvia eller Provia? (sådan
cirka)

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 19-04-03 00:29

"Peter Andersen" <peterandersen@mespilus.dk> skrev i dk.fritid.foto:

>Jeg tør så ik spørge hvad prisen er for Kodakchrome
>fremkaldelsen

Så vidt jeg husker, så er fremkaldelse inkluderet i (film)prisen.
Sådan var det i hvert fald en gang, men det er mange år siden, jeg
sidst har haft en kodachrome i kameraet.

>Hvad er prisen for en fremkaldelse af Fuji Velvia eller Provia? (sådan
>cirka)

Den svinger vist en del fra laboratorium til laboratorium. Et
professionelt lab kan tage op til 50 kr., men der er typisk
mængderabat.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Tom Dissing

Dato : 19-04-03 11:42

Foto C ( CAV ) er NU Nået op på 80 kroner stykket, med mindre der købes
klippekort.
Så koster det 40 kroner stykket.

Alternativet I KBH hedder AA1 colour der ligger I en kælder I
Stockholmsgade..
350 for ti stk.. Muligvis ex moms... Det har jeg glemt..
Rigtigt godt sted..
Personligt det bedste jeg har oplevet..

Fra : BK

Dato : 19-04-03 08:56

Peter Andersen wrote:

> Tak for det. Jeg tør så ik spørge hvad prisen er for Kodakchrome
> fremkaldelsen

Fremkaldelse er inckluderet i prisen på Kodakchrome

> Hvad er prisen for en fremkaldelse af Fuji Velvia eller Provia? (sådan
> cirka)

Jeg plejer at gi' 40 kr. via min fotohandler

m.v.h.
Bjarne

Fra : Daniel Trads

Dato : 19-04-03 11:08

On Sat, 19 Apr 2003 00:24:20 +0200, "Peter Andersen"
<peterandersen@mespilus.dk> wrote:

[SNIP - Negativ/positiv, E6 og Kodachrome]

>Hvad er prisen for en fremkaldelse af Fuji Velvia eller Provia? (sådan
>cirka)

Hos http://www.japanphoto.dk/ kan man få et klippekort med 10
diasfremkaldelser for 200 kr.

--
Daniel Trads

Fra : Peter Hansen

Dato : 21-04-03 17:54

> Hvad er prisen for en fremkaldelse af Fuji Velvia eller Provia? (sådan
> cirka)

FONA gør det for 29,- uden rammer. Man skal dog beregne en god uges
tid, men har man ikke travlt er det i hvert fald billigt.

Mvh
Peter