at optage lyd i MacOSX
Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 13-04-03 19:35

Problemstilling: Jeg skal overspille et interview fra DAT til CD
(alm.; ikke mp3). Jeg har et kabel med mini-jack i begge ender, der
kan forbinde DAT med PowerBook, samt en cd-brænder, der kan brænde.

Spørgsmål: Hvilke program skal jeg bruge til at optage hvad jeg sender
ind gennem lydporten? Jeg forestiller mig at lyden lagres midlertigt
som mp3 eller ogg, og at jeg herefter kopierer til alm. cd-format via
iTunes.

-j

--
http://janus.dk
jabber-id: janus@jabber.org

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 13-04-03 19:41

Janus Sandsgaard wrote:
> [...]
> ind gennem lydporten? Jeg forestiller mig at lyden lagres midlertigt
> som mp3 eller ogg, og at jeg herefter kopierer til alm. cd-format via

Har du kikket på Audio Hijack, find den på http://www.versiontracker.com
Det er Shareware, den kan lave alle kilder om til Mp3

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 13-04-03 19:48

Henrik Lindskou <sydjyderfjern@worldonline.dk> writes:

> Har du kikket på Audio Hijack, find den på
> http://www.versiontracker.com Det er Shareware, den kan lave alle
> kilder om til Mp3

Jeg skal bruge det een gang - til 2 stk. DAT-bånd. Kan den klare det
uden at jeg skal betale og uden irriterende begrænsinger?

-j

--
http://janus.dk
jabber-id: janus@jabber.org

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 13-04-03 19:51

Henrik Lindskou <sydjyderfjern@worldonline.dk> writes:

> Har du kikket på Audio Hijack, find den på
> http://www.versiontracker.com Det er Shareware, den kan lave alle
> kilder om til Mp3

Ah, hest:

"Audio Hijack comes with a free 15 day evaluation license. During this
time, recording is limited to 15 minutes. Once the evaluation period
is over, buy a registration code online."

Findes der ikke et gratis-program som jeg kan bruge i en snæver
vending?

-j

--
http://janus.dk
jabber-id: janus@jabber.org

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 13-04-03 20:10

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> [...]
> ind gennem lydporten? Jeg forestiller mig at lyden lagres midlertigt
> som mp3 eller ogg, og at jeg herefter kopierer til alm. cd-format via

Der er lige to spørgsmål der melder sig... Når du skriver "alm.; ikke
mp3" og så senere skriver at du vil lagre som mp3 eller ogg? Hvad mener
du så egentlig med almindelig?

Hvis du skal bruge det overspillede på alle mulige forskellige CD
afspillere så hjælper det ikke meget hvis lyden er mp3. Så har du brug
for AIFF... Et hurtigt kig på versiontracker gav fx. Audio In 1.0.2 Som
kunne være en mulighed. Ellers er der også noget der hedder Peak og så
er der også SPARK... Jeg mener der er prøvemuligheder med de to sidste
men kan ikke lige huske det...

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 13-04-03 20:27

spam@robra.dk (Nicolai Brandt) writes:

> Der er lige to spørgsmål der melder sig... Når du skriver "alm.;
> ikke mp3" og så senere skriver at du vil lagre som mp3 eller ogg?
> Hvad mener du så egentlig med almindelig?

Godt spørgsmål. Det var en rodet beskrivelse. Jeg skal i første omgang
fremstille en cd, som kan afspilles i alverdens cd-afspillere. (Der er
tale om et interview, der ligger på DAT nu, og som en gruppefælle skal
have med sig til Italien). Sekundært vil jeg gerne gemme en lokal kopi
som ogg eller mp3 til mig selv. Derfor tænkte jeg, at jeg vil lave
analog til mp3, og herefter brænde en cd i et format, som kan lyttes
på en almindeligt cd-afspiller (hedder det AIFF?).

Takker. Tester.

-j

--
http://janus.dk
jabber-id: janus@jabber.org

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 13-04-03 22:18

> [...]

> analog til mp3, og herefter brænde en cd i et format, som kan lyttes
> på en almindeligt cd-afspiller (hedder det AIFF?).

Ja, formatet man bruger til audio cd'er er aiff. Det fylder mere men
kvaliteten er også meget bedre. Når man laver lyd om til mp3 eller ogg
bliver det forringet. Man kan godt lave lyd om fra mp3 til aiff men
lyden bliver ikke bedre af den grund. Derfor er det som altid at
foretrække aiff som start og derefter hvis man fx skal bruge lyden
lokalt på sin maskine konvertere det til mp3.

De fleste lyd programmer optager til aiff format. For kort tid siden var
der dog en der her i gruppen spurgte specifikt efter et program der
samtidig med at det optog kunne komprimere til mp3 format. Jeg kan ikke
lige huske tråden...

Go' fornøjelse.

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Tom Dissing

Dato : 13-04-03 23:06

Hvis du er I X tror jeg at du kan bruge Spark light ( LE) der ligger gratis
her

http://www.tcworks.de/home/content/en/PRODUCTS/spark/SparkME_X/render_main

Optag det hele ind her, gem som aif enten en hel fil, eller klip den I flere
dele inde I Spark, og komprimer I EX.. Mpegger ( download.com)
Og du er glad..
Husk at du skal "blive" I 16 bit 44.1 khz.
Tom

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 14-04-03 09:59

Tom Dissing <tom@mir.dk> writes:

> [...]
> eller klip den I flere dele inde I Spark, og komprimer I
> EX.. Mpegger ( download.com) Og du er glad.. Husk at du skal

Takker, men jeg endte med AudioIn i går aftes. Det er skægt at rode
med lyd. Får helt lyst til at lave radio...

-j

--
Så er det officielt: Der er en unge på vej!
Estimated time of arrival: Medio september 2003

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 14-04-03 13:52

Tom Dissing <tom@mir.dk> wrote:

> [...]
> Optag det hele ind her, gem som aif enten en hel fil, eller klip den I
> flere dele inde I Spark, og komprimer I EX.. Mpegger ( download.com) Og du

Tak, den virker rigtig sej. Kom pludselig i tanke om, at jeg forresten
har 90 minutter på det ene DAT-bånd, og at jeg derfor bliver nødt til at
klippe i output for at kunne fordele det på almindelige 71 / 80 min.
cd´er.

-j

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 14-04-03 14:27

Tom Dissing <tom@mir.dk> writes:

> Hvis du er I X tror jeg at du kan bruge Spark light ( LE) der ligger gratis
> her

Jeg har hentet og installeret Spark LE, men nu kan MacOS ikke se sne
lydporte - hverken mikrofon eller de interne højttalere i
Pismo'en. Nogen bud på. hvad jeg kan gøre?

-j

--
http://janus.dk
jabber-id: janus@jabber.org

Fra : Tom Dissing

Dato : 14-04-03 15:38

Du har noget der hedder ASIO inde I Spark..
Her skal du vælge Sound manager ( eller noget der "ligner" noget fra
Apple..)
Så skulle alt være I orden..
Jeg bruger ikke selv OSX særligt meget, så jeg ved ikke rigtigt noget om de
der audio units..
Men start I preferencer.. Så er du godt I gang...
Tom

On 14/04/03 15:27, in article m2isthfbv1.fsf@sputnik.janus.dk, "Janus

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 14-04-03 09:55

spam@robra.dk (Nicolai Brandt) writes:

> Et hurtigt kig på versiontracker gav fx. Audio In 1.0.2 Som kunne
> være en mulighed.

Takker. Nydeligt lille program uden lirr. Jeg har nu overspillet det
første bånd (i form af en stor, svulstig AIFF-fil). Nu mangler jeg
blot bånd #2 og brænde cd´er via iTunes.

-j

Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 13-04-03 23:19

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Spørgsmål: Hvilke program skal jeg bruge til at optage hvad jeg sender
> ind gennem lydporten?

Brug Spark ME fra TC Works. Det er et fremragende program til OS X, som
endda i dén version er helt gratis og 100% funktionelt. Jeg bruger
normalt ProTools i mit studie, men hjemme kan jeg sagtens finde på at
fyre op under Spark til mindre opgaver.

> Jeg forestiller mig at lyden lagres midlertigt som mp3 eller ogg, og
> at jeg herefter kopierer til alm. cd-format via iTunes.

Dårlig idé. Arbejd og gem i samme format, som du skal ende op med, dvs.
AIFF. Ellers skal du bare til at konvertere alt til sidst. I dit
tilfælde vil det ende op med et ringere resultat end ellers, da en
konvertering fra mp3 til AIFF kun forøger mp3´ens filstørrelse, ikke
dens kvalitet.

Lars Kr. Sørensen
musiker og musikpædagog

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 14-04-03 09:58

lars@NOSPAMlarsonline.dk (Lars Kristian Sørensen) writes:

> Dårlig idé. Arbejd og gem i samme format, som du skal ende op med,
> dvs. AIFF. Ellers skal du bare til at konvertere alt til sidst.

Jeg skal bruge både mp3 og AIFF: mp3 til mig selv og AIFF på cd til en
gruppefælle, som i morgen tidlig rejser til Italien (og derfor skal
brueg en almindelig cd). Jeg har foreløbig overspillet DAT til AIFF.

> I dit tilfælde vil det ende op med et ringere resultat end ellers,
> da en konvertering fra mp3 til AIFF kun forøger mp3´ens
> filstørrelse, ikke dens kvalitet. -- Med venlig hilsen

Hvordan kan en konvertering fra mp3 til AIFF forøge filstørrelsen på
mp3´en?

-j

Fra : Ben Knudsen

Dato : 14-04-03 10:07

Hent Spark ME (gratis - tjek google eller versiontracker). Den er perfekt
til formålet. Du kan redigere din lyd og eksportere direkte til Toast
incl. spor-opdeling. Meget nemt at bruge.

Ben