giftig plante???
Fra : Tournesol

Dato : 13-04-03 19:23

Hejsa

Efeu er det en giftig plante for katte??
Det er en have efeu som jeg tænker at lade klatre på katte gården, men
selvfølig ikke hvis den er giftig for dem.

Hilsen
Henriette.
--
DK.Tournesol
www.dktournesol.dk

Fra : Jane Bjørnlund

Dato : 13-04-03 20:22

Hej Henriette

Det er jeg ret sikker på at den er..!

Med venlig hilsen
Jane Bjørnlund
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Tournesol

Dato : 14-04-03 09:03

Hejsa

> Det er jeg ret sikker på at den er..!

øv tænkte det nok

Hilsen Henriette.
--
DK.Tournesol
www.dktournesol.dk

Fra : Sanne Schmidt

Dato : 13-04-03 21:06

"Tournesol" <bankehytten@katteyahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det er en have efeu som jeg tænker at lade klatre på katte gården, men
> selvfølig ikke hvis den er giftig for dem.

ja den er giftig for katte også får mennesker/børn

Hilsen Sanne
www.silver-heart.dk
killinger ventes i uge 17

Fra : Tournesol

Dato : 14-04-03 09:05

Hejsa

> ja den er giftig for katte også får mennesker/børn

ok jeg viste ikke den var så giftig godt ungerne er så store nu at de ikke
spiser noget i haven uden at spørge mig eller deres far.
Det kunne ellers have været flot med den kravlene på hegnet men ikke når den
er giftig.

Hvad med klematisk er den også giftig????

Hilsen Henriette.
--
DK.Tournesol
www.dktournesol.dk

Fra : Sanne Schmidt

Dato : 14-04-03 09:54

"Tournesol" <bankehytten@katteyahoo.dk> skrev i en meddelelse

Hejsa
> Hvad med klematisk er den også giftig????

Der bliver jeg dig svar skyldig det ved jeg ikke, kan ikke finde den,
Kaprifolien er giftig og er også en kravlende plante, men jeg ved ikke om de
er i familie med hinanden

Hilsen Sanne

Fra : Tournesol

Dato : 14-04-03 12:29

Hejsa

> Der bliver jeg dig svar skyldig det ved jeg ikke, kan ikke finde den,
> Kaprifolien er giftig og er også en kravlende plante, men jeg ved
> ikke om de er i familie med hinanden

Jeg ved det heller ikke jeg er en nød til planter jeg kan tage livet af alt
men jeg kan dog med stor succes holde liv i orkider

Hilsen henriette.
--
DK.Tournesol
www.dktournesol.dk

Fra : Signe

Dato : 14-04-03 10:08

On Mon, 14 Apr 2003 10:04:33 +0200, "Tournesol"
<bankehytten@katteyahoo.dk> wrote:

>Hejsa

>Hvad med klematisk er den også giftig????
>
>Hilsen Henriette.

Hejsa Henriette.

Så vidt jeg lige kan finde ud af, er klematis også giftig.

Men du kan tage ned og snakke med gartneren/planteskolen og fortælle
dem hvad du vil bruge planterne(blomsterne til og så kan de med
garanti give dig en som helt uskadelig :)

Der er iøvringt mange katteejere der har lavet lister over giftige
planter f.eks http://www.kattens.net/giftige_planter.htm

Håber du finder noget du kan bruge.

Hilsen Signe

Fra : Tournesol

Dato : 14-04-03 12:32

Hejsa

> Så vidt jeg lige kan finde ud af, er klematis også giftig.

ok

> Men du kan tage ned og snakke med gartneren/planteskolen og fortælle
> dem hvad du vil bruge planterne(blomsterne til og så kan de med
> garanti give dig en som helt uskadelig :)

ja det kunne jeg vi bor faktisk lige ved siden af en

> Der er iøvringt mange katteejere der har lavet lister over giftige
> planter f.eks http://www.kattens.net/giftige_planter.htm

tak for linket jeg kunne ikke rigtig hitte nogle men jeg søgte også kun
efter efeu

> Håber du finder noget du kan bruge.

Jo helt sikekrt tak

Hilsen Henriette.
--
DK.Tournesol
www.dktournesol.dk

Fra : Vibeke J

Dato : 14-04-03 12:42

> Efeu er det en giftig plante for katte??
> Det er en have efeu som jeg tænker at lade klatre på katte gården, men
> selvfølig ikke hvis den er giftig for dem.

Hejsa,
Jeg har flere gange prøvet at købe efeu hos blomsterhandleren, men de er
alle gået ud efter meget kort tid. Så jeg tog en lille bitte plante ude fra
haven som var vokset lidt op (naboen har efeu-hæk). Den har jeg så plantet i
en potte som står i vindueskarmen. Kattene har ikke rørt den, selvom der i
samme vindueskarm står kattegræs som de lystigt spiser. Så på en eller anden
måde må den jo afskrække dem. De har også en stuebambus som de spiser
lystigt af. Og her den anden dag da jeg kom hjem med en "elefantfod" var
Vidar ved at gå amok for det var virkelig den lækreste ting han havde set.
Selvom jeg har stillet den op på fjernsynet gik der ikke længe før han var
deroppe. Og nu hvor den hænger under loftet sidder han tit oppe på
spisebordet og prøver at finde en vej op til den.
Men ang. giftig så tror jeg at man skal tage det med et gran salt. Man skal
naturligvis ikke tage chancer. Men du kunne jo starte med at stille en
plante indenfor og så holde øje med om de fandt den interessant. Men jeg har
lidt svært ved at tro at det kan være et problem at plante den. For i vores
område er der rigtig mange katte - og RIGTIG meget efeu-hæk og der er altså
ingen der er døde eller blevet syge af det (og jeg kender trods alt de
fleste af katteejerne). Men på den anden side hvis man kan finde et bedre
alternativ er det jo sikrest. Man ved jo aldrig hvad katte kan finde på.

/Vibeke

Fra : Tournesol

Dato : 14-04-03 14:30

Hejsa

> [...]

> chancer. Men du kunne jo starte med at stille en plante indenfor og
> så holde øje med om de fandt den interessant. >

Et eller andet sted vil jeg give dig ret.
Men aligevel så er jeg ikke helt sikker på at jeg vil have den i katte
gården da jeg på et tidspunkt skal have killinger og de skal også have lov
at rende der ud og dem kunne jeg godt mistænke for at være nysgerig og
skulle smage og det vil jeg slet ikke ricikere så jeg tror jeg finder på
noget andet smukt der kan pynte og samtidig give lidt læ, både til katte og
os menneskeslaver

Hilsen
Henriette.
--
DK.Tournesol
www.dktournesol.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 14-04-03 15:03

In article <b7e6jq$17po$1@news.cybercity.dk>, Vibeke J <a@a.dk> wrote:

> [...]
> samme vindueskarm står kattegræs som de lystigt spiser. Så på en eller anden

Hej!
Jeg mener at have læst, at katte sådan generelt går efter planter der
"ligner" græs" - og det vil jo oftest være til at finde udendørs. Men
desværre er der altså også dem - jeg har selv en af slagsen - der tror
at _alt_ grønt skal smages på - og det kan jo være uheldigt...
Ang. udekatte - jeg har selv tænkt på, hvorfor nogle flere af dem ikke
bliver syge af alle de giftplanter der står rundt omkring. På den anden
side - en voksen kat der har nippet til noget giftigt, men ikke
"vold-ædt", vil vel få symptomer som opkastninger og diarré til giften
er ude. Og hvis katten løber frit, er det vel ikke altid nemt for
ejeren at vide om den har kastet op eller haft dårlig mave ude under en
busk, hvis den ellers holder sig selv ren?
Som alternativ til efeu'en - mon ikke du kunne bruge vin - altså den
slags der kommer vindruer på? De gror lystigt op ad træhegn o.l. og
giver bitte små vindruer, der smager helt fint Tror ikke at planten
er giftig for katte heller

Fra : Frederiksen

Dato : 14-04-03 17:48

> Ang. udekatte - jeg har selv tænkt på, hvorfor nogle flere af dem ikke
> bliver syge af alle de giftplanter der står rundt omkring.

Fordi de vælger det, der smager bedst, og det er græs - godt nok en bestemt
slags, der er meget saftig og lidt stiv i det, men de har ikke behov for at
gå og smage på alting. Da mine var inde, så spiste de også alt muligt, men
så snart de kommer ud, så har man ikke problemet mere.

> er ude. Og hvis katten løber frit, er det vel ikke altid nemt for
> ejeren at vide om den har kastet op eller haft dårlig mave ude under en
> busk, hvis den ellers holder sig selv ren?

Katte kaster ikke op ude, de kaster op i min seng - nej, jeg ved faktisk
ikke hvorfor, men syge katte kommer hjem.

Mvh Maria

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 14-04-03 18:48

In article <3e9ae9e4$1$42588$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
Frederiksen <mf@easyfrag.dk> wrote:

> Katte kaster ikke op ude, de kaster op i min seng

aha... det gør indekatte også...

Fra : Trine Piltoft

Dato : 14-04-03 19:16

> aha... det gør indekatte også...

Ja, men HELST hvis sengetøjet er nyvasket

Følgende steder er også helt enormt attraktive og kan varmt anbefales:

- Sidde i vindueskarmen og brække sig ud over kanten, så det ryger ned
IMELLEM ribberne på radiatoren.
- Sidde allerøverst på klatrearrangementet og kaste op så det rammer stolpen
hele vejen ned.
- Computertastaturet.......det er nemlig rigtig sjovt at få hende den
tobenede til at pille alle knapperne ud for at rengøre det.
- Inde midt under sengen, så det er rigtig besværligt at komme til at fjerne
det.
- På overtrækket til transportkassen...............helst natten før en
udstilling, og allerhelst hvis det er nyvasket.
- Hvis ingen af ovennævnte steder er tilgængelige, så kan man selvfølgelig
altid gøre det i den to-benede´s hjemmesko *g*.

Mvh Piltoft´s kattene & deres rengøringskone

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 14-04-03 19:31

In article <3e9afbc8$0$4380$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>, Trine
Piltoft <piltoftsSLETDETTE@post.tele.dk> wrote:

> Følgende steder er også helt enormt attraktive og kan varmt anbefales:

Shhh Trine, nogle af dem kender de godt og resten skulle altså helst
forblive en hemmelighed..
Til gengæld venter jeg stadig - dog ikke med længsel - på den dag, hvor
jeg _ikke_ når at hive Donna ned fra TV'et før det går galt, når hun
begynder at smaske og producere for meget mundvand (plejer at være tegn
på at hun har kvalme...)

Fra : Trine Piltoft

Dato : 14-04-03 20:36

> Shhh Trine, nogle af dem kender de godt og resten skulle altså helst
> forblive en hemmelighed..

Jamen *g* - det er kattene der har skrevet det der..............jeg er kun
hende der render i rø... af dem med en klud *lol*.

> [...]
> jeg _ikke_ når at hive Donna ned fra TV'et før det går galt, når hun
> begynder at smaske og producere for meget mundvand (plejer at være tegn

Smaskelydene dem kender jeg godt - og det er desværre ikke altid de kommer
med dem i god nok tid

Trine & co.

Fra : Pia Thomsen

Dato : 14-04-03 21:44

[...]

Hmm...tjae, det får mig til endnu en gang at konstatere, at katte er klogere
end hunde....vores kaster næsten altid op i sin egen kurv - hvor klogt er
det lige???

Hilsen Pia

Fra : Ann K.

Dato : 14-04-03 22:22

Hejsa.

> [...]
klogere
end hunde....vores kaster næsten altid op i sin egen kurv - hvor klogt

<> Nja... så må jeg konstatere, at mine vapser har levet for længe
sammen med katte... De kan nemlig sagtens begge to finde ud af at kaste
op inde under spisebordet, der også er kattenes yndlingssted *sss*
Så Pia... det er bare om at væbne sig med tålmodighed... din hund skal
nok lære at kaste op på de rigtige steder ;-D

Mvh Ann

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 14-04-03 23:44

Det må altså være en siam/orientaler-ting .
Skovkatte kaster op på gulvtæppet - eller hvis man er rigtig heldig, på
vinylgulvet i kælderen

Mvh. Else.

Fra : Ann K.

Dato : 14-04-03 23:59

Hej Else.

>Skovkatte kaster op på gulvtæppet - eller hvis man er rigtig heldig, på
vinylgulvet i kælderen

<> Skal vi bytte???
Aske har som specialitet at kaste op i vindueskarmen... lige ned i
revnen, så det er totalt umuligt at gøre ordentligt rent (han kan også
den der med radiatoren)... Tjalfe mestrer til perfektion opkastning
mellem stoleben, så alle 4 stole skal rengøres... Tia gør det _kun_ i
sofaen - gerne på hunden!
Og alle tre kan tricket med at gå baglæns mens de brækker sig ;-/

Mvh Ann

Fra : Kate

Dato : 15-04-03 00:34

"Ann K." <tsarsFJERN@DETTEos.dk> wrote in news:b7fefv$8hl$1@sunsite.dk:

> Og alle tre kan tricket med at gå baglæns mens de brækker sig ;-/

Det er stort set det eneste jeg kan nikke genkendende til af alle
historierne. Sikke dog nogle gode misser jeg egentligt har
Okay, for år tilbage havde jeg et kludetæppe under mit sofabord og det
slog aldrig fejl. Skulle Johan brække sig foregik det på tæppet, jeg
for på vaskeri og fik det vasket og tørret efter alle kunstens regler,
hvorefter han brækkede sig på det i løbet af højst et par dage. Det
blev jeg så træt af at tæppet røg ud, så nu brækker han sig lige som de
andre på dørtrinene

--
Kate

Lad adresse være ved privat svar