Skærme
Fijala 3554
Den bedste 21" skærm
Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 22-03-01 19:30

Hej alle

Jeg skal ud og købe den ultimative 21" tommer skærm. Hvad skal jeg vælge og
hvorfor ??
Skærmen skal primært bruges til DTP/CAD under NT/2000.
Jeg har kigget på Sony's modeller som der er flere i gruppen der er glade
for.
Hvad med Eizo ?. Er der overhovedet nogen der bruger/har erfaring med dem.
Jeg har kig på deres topmodeller F 980 og T 962 ?
Eller er der andre alternativer ?

Mikkel

Fra : Christian Jørgensen

Dato : 22-03-01 22:11

Eizo er guf guf! :)

Fra : Christian Vejby Gund~

Dato : 26-03-01 21:55

Jeg bruger selv en Sony (SGI model), i GDM-serien... den er ok lækker

- Christian Gundersen

Fra : Dr. Ralph

Dato : 27-03-01 18:56

On Thu, 22 Mar 2001 19:29:39 +0100, "Jens Mikkel Lausten"
<mlausten@worldonline.dk> wrote:

>Hej alle
>
>Jeg skal ud og købe den ultimative 21" tommer skærm. Hvad skal jeg vælge og
>hvorfor ??

Jeg giver dig flg. forslag - alle er med tron-billedrør (på nær én)
da det efter min mening uden tvivl giver det toalt set bedste billede:

Sony er lige kommet med deres 21' topmodel i ny udformning: F520
F520 er stort set magen til F500 - 0.22 dotpitch over hele sklærmen og
fladtbilledrør.
F520 har dog nu 2 VGA indgange, hvor F500 havde 1 VGA og 1 BNC -
deteter generel trend hos alle skærmfabrikanter - BNC er på vej ud.
F520 laves i sølvgråt kabinet, hvor F500 var beige.
Pris ml. 12500-15000

Mitsubishi er lige kommet med ny 22' topmodel kaldet 2060u - den er
ikke kommet til DK endnu, men den må være lige omhjørnet (deres
nuværende topmodel i DK hedder 2040 u, og 2060 er kun på minimale
punkter anderledes end 2040, men ligesom med F500, så erstattes 1 BNC
& 1 VGA indgang med 2 VGA indgange)
Pris ml. 12500 - 13500

Nec laver en 22' topmodel kaldet FP1375, som jeg selv er den lykkelige
ejer af - den er stort set magen til Mitsubishi 2040, idet den
indeholder samme billedrør - blot er den istand til at klare
opløsninger i lidt højere frekvens.
(Mitsubishi 2040 & 2060 kan f.eks klare 1600*1200 i 92 Hz, mens Nec
FP1370 kan klare 1600*1200 i 102 Hz)
Ellers er skærmene stort set ens - det er heller ikke en tilfældighed,
at netop NEC og mitsubishi for 1 år siden fusionerede til én
virksomhed. NEC FP1370 får en afløser kaldet FP1380 - eneste forskel
er et nyt kabinet (som IMHO er grimmere) og at FP1380 ligesom de
ovenstående får 2 vga indgange istedet for 1 VGA & 1 BNC.
Pris ml. 14000 og 15000

Udover de 3 ovenstående kan du overveje at købe Viewsonics PF225f,
mener at have set den til ca. 8500 kr incl moms - denne skærm er også
med tron billedrør - og giver virkelig meget kvalitet for pengene.

Eller måske Eizo, der har to seriøse modeller - den ene kaldes T962 og
har tronbilledrør, og holder gode data, men har dog kun 19.5' synligt
billedareal - ikke meget, når min 22' NEC har 20' rent - men T962
holder stort set samme gode data som min NEC FP1370 gør - blot er den
52 cm dyb - hvilket er 4 cm dybere end min 22' NEC.
Eizo's anden seriøse topmodel er T980 - den har shdow mask billedrør -
men er alligevel en seriøs skærm, MEN med en alt for seriøs pris -
omkring 20.000 kr skal man smide for denne model - og hvad får man så:

Faktisk ingen ting, som de andre topmodeller til 12.000 -13.000 ikke
kan matche. Den har 19,7 ' synligt areal - hvilket stadig er for lidt
- og så har den en dotpitch på 0.23 - men dotpitch for invar shadow
mask skærme kan ikke sammenlignes med dotpitch for tron skærme -så
dette tal siger meget lidt.
Den kan give 2048*1536 i imponerende 85 Hz - min Nec kan "kun" klare
2048*1536 i 80 Hz - til gengæld er den 52 cm dyb - men kostde den
7.000 kr mindre, så var den en erele konkurrent til Sony F520 og min
Nec FP1370 - men til 20.000 kr incl. moms- er den overhovedet kun
interessant for ultimative Eizo fanatikere med millioner på kontoen og
bind for øjnene................

Hvis endelig du er klar til at give store beløb, så overvej det samme,
som jeg gør forøjeblikket - nemlig at købe Sony's 24' wide skærm
kaldet FW900 - den fås til små 16.000 kr - og har godt nok en
varierende dotpitch fra 0.23 - 0.27 - men flere sites og Madsen giver
den topkarakter, som den ultimative skærm.

Håber dette hjælper dig i din beslutningsproces..........

Venlig hilsen/Kind regards

Dr. Ralph

Email: dr.ralph@remove.mail.com
Please remove "remove." before mailing me.

Fra : Bamsen

Dato : 27-03-01 19:37

On Tue, 27 Mar 2001 19:55:41 +0200, Dr. Ralph
<dr.ralph@remove.mail.com> wrote:

>F520 har dog nu 2 VGA indgange, hvor F500 havde 1 VGA og 1 BNC -
>deteter generel trend hos alle skærmfabrikanter - BNC er på vej ud.

Hey Ralph.
Hvad betyder så: VIDEO INPUT: D-sub 15 and 5 BNC connectors ?
Se flere specs. på:
http://www.sony-cp.com/eng/displays/fd-trinitron/f-series/f520/specs-f520_e.html

Hilsen Bjørn

Fra : Dr. Ralph

Dato : 28-03-01 02:10

>Hey Ralph.
>Hvad betyder så: VIDEO INPUT: D-sub 15 and 5 BNC connectors ?
> [...]

Æhhhh.....det må betyde, at jeg tager fejl.....sorry.

Jeg har blot ikke været istand til at finde ét ord om F520 på en Sony
site før du nu viser mig, at Sony omsider er vågnet for at fortælle os
om et produkt, vi har kendt til i en del tid nu.

Jeg fik min info om de 2 VGA porte fra Proconsults side - men den kan
også misfortolkes idet de først hævder, at "der er nem tilslutning
for 2 pc'er til skærmen via dual VGA input", mens de længere nede
angiver, at tilslutningstyper er: 15 pin D-sub & 5XBNC

Derfor fik jeg opfattelsen, at F520 havde 2 VGA input istedet for hhv
1 VGA & 1 BNC.

Se hvad jeg taler om hér:
http://www.proconsult.dk/katalog/tilb/til-mon/mon-so/mongdmf520.html

Men rart at høre, at ikke alle tager BNC af programmet blot fordi VGA
kabler er billigere og lettere tilgængelige.
BNC giver lige det ekstra touch - måske vil få bemærke forskellen -
men samme diskussion kan man få over grafikkort, hvor nogle vil
syntes, at Geforce kort giver ligeså flot 2D kvalitet som Matrox G400
max, men det er en helt anden diskussion.......

Fra : Bamsen

Dato : 28-03-01 13:51

On Wed, 28 Mar 2001 03:10:16 +0200, Dr. Ralph
<dr.ralph@remove.mail.com> wrote:

>Æhhhh.....det må betyde, at jeg tager fejl.....sorry.

Godt at man kan hjælpe en, som gør os andre klogere....
Jeg tænkte også...."Det kan ikke passe!"

[CUT]
>samme diskussion kan man få over grafikkort, hvor nogle vil
>syntes, at Geforce kort giver ligeså flot 2D kvalitet som Matrox G400
>max, men det er en helt anden diskussion.......

Puha, ja os endeligt ikke få den igang igen...det var da ikke til at
holde ud at læse om. Og vi er jo nogen, som ved bedre...hehe

Hilsen Bjørn

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 27-03-01 23:51

Hej Ralph

Tak for dit fine og uddybende svar

"Dr. Ralph" <dr.ralph@remove.mail.com> wrote in message

> [...]

> Nec FP1370 - men til 20.000 kr incl. moms- er den overhovedet kun
> interessant for ultimative Eizo fanatikere med millioner på kontoen og

Jeg har, uden bind for øjnene og millioner på kontoen, bestilt Eizo F980.
I samtlige de tests jeg har kunnet finde, har denne model vundet
når det kun kom an på billedkvalitet; hvis prisen medregnes har
andre modeller fået "Best Buy" - lidt hen af AOD's tests.
Dybden på skærmen er kun 4 cm større end på min nuværende
17" Hitachi, så det betyder ikke noget for mig.
Og alt andet lige må det være sværere at lave et korrekt billede, jo kortere
billerøret er.
Jeg regner med at få dyret sidst på ugen, så vender jeg tilbage med mine
første indtryk.

Hilsen Mikkel

Fra : Dr. Ralph

Dato : 28-03-01 03:13

> [...]
>billerøret er.
>Jeg regner med at få dyret sidst på ugen, så vender jeg tilbage med mine

WOW.......en mand, der står ved sine ord i bogstaveligste
forstand....det tager jeg sgu' hatten af for !

Den ultimative skærm gik også hen og blev den ultimativt dyreste CRT
skærm penge kan købe i dag - Eizo F980.

Synd du alligevel ikke overvejede Sony FW900 på 24' - men du lod dig
måske afskrække af den varierende dotpitch på 0.23-0.27 ??

Hvilket grafikkort har du tænkt at anvende sammen med Eizo'en ??

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 28-03-01 09:09

Hej Dr. Ralph

> [...]
>
> Synd du alligevel ikke overvejede Sony FW900 på 24' - men du lod dig
> måske afskrække af den varierende dotpitch på 0.23-0.27 ??

Den er desværre for bred til mit skrive bord - jeg har aldrig set på sådan
en bredformat Sony.
Jeg har haft et enkelt kig på en 24" Compaq, og det imponerede mig ikke -
men som sagt -
det var kun et hurtigt stjålent blik, 30 sek.

> Hvilket grafikkort har du tænkt at anvende sammen med Eizo'en ??

Skægt du nævner det - det er nemlig mit næste spørgsmål til gruppen -
jeg tror jeg holder mig her hos jer skærmfreaks - dem ovre i
dk.edb.hardware.grafikkort
er vist mest til spil og underholdning.

Jeg har i øjeblikket et G400 Max, det er vel det bedste 2D kort til alm.
penge.
Hvis jeg nu ville købe noget rigtigt godt - til Photoshop, Indesign,
Illustrator og Quark - hvad skal det så være ???

Mikkel

Fra : Brian Madsen

Dato : 28-03-01 10:05

> [...]
> Hvis jeg nu ville købe noget rigtigt godt - til Photoshop, Indesign,
> Illustrator og Quark - hvad skal det så være ???

Det må være et Ati Radeon 64 MB DDR.

Ati er kendt for den næstbedste 2D - efter Matrox. Er også kendt for den
næstbedste 3D - efter NVidia. Et kort der er godt til 3D må være at
foretrække, hvis der er noget der skal "renderes". 64 MB kommer til sin ret
ved høje opløsninger - hvilket du får brug for.

Kører selv ovennævnte kort under Win 2k Pro. Har en enkelt driverkonflikt,
men ikke en der er særlig betydningsfuld. I forhold til det TNT1 jeg havde
før er der her sgu' cremen!!!

Alternativt kunne det måske være et G450?

Mvh
Brian Madsen

Fra : Dr. Ralph

Dato : 28-03-01 16:42

On Wed, 28 Mar 2001 11:04:53 +0200, "Brian Madsen"
<brisen98@civil.auc.dk> wrote:

>Det må være et Ati Radeon 64 MB DDR.

Jeg tror nu nok, at der med "noget rigtigt godt" menes noget ned ad en
lidt anden gade, end der hvor ATI Radeon ligger (al respekt til dette
kort, men.......)
Jens siger jo, at han ejer G400 max, der jo er det beste 2D kort til
menneske penge - at vælge ATI Radeon vill være et skridt ned - og det
er vist ikke lige det, man kan anbefale at gøre med en monitor i
20.000 krones klassen.

Tag et kig på flg site, hvor der iøvrigt altid er gode seriøse tests
af alt inden for seriøse grafiske produkter:
http://www.cadonline.com/

Hér tester de grafikkort, hvor ATI radeon faktisk er med (det giver
udemærket værdi for pengene, men er nok som sagt ikke lige det kort,
du skal købe, hvis du i forvejen har G400max og vil bedre):
http://www.cadonline.com/reviews/hardware/0201gcards/index.html

De har en lidt ældre test af SERIØSE 2D kort hér, hvor G400 max er
med, og også giver god værdifor pengene, men er chanceløs mod de store
kanoner:
http://www.cadonline.com/reviews/hardware/0400gcards/index.html

Håber dette hjælper !