Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
ISO 50/100/200/400
Fra : sj

Dato : 13-04-03 15:45

hvor meget har det at betyde at et canon Digital IXUS 400
har ISO 50/100/200/400

og et casio QV-R4 kun har ISO 100 / 200

og hvilket laver de bedste fotos mest klare.

hvilket vil i anbefale.

hilsen claus

Fra : KNL DtP

Dato : 13-04-03 16:04

"sj" <sj@mail.dk> skrev i en meddelelse

> hvor meget har det at betyde at et canon Digital IXUS 400
> har ISO 50/100/200/400

IXUS 400 kan arbejde med fire forskellige lys-følsomheder.

> og et casio QV-R4 kun har ISO 100 / 200

.... men Casio'en har kun to. Det betyder jo, at du med IXUS'en kan tage billeder med
samme indstillinger med kun halvt så meget lys (ved 400 ISO) som Casio'en kan (ved
200 ISO). Det er altid en fordel at kunne vælge følsomhed over et stort område, og
jeg synes ikke ligefrem at 200 ISO er noget at råbe hurra for. På papiret er IXUS'en
altså at foretrække hvad filmfølsomhed angår.

> og hvilket laver de bedste fotos mest klare.

Jo lavere følsomhed (ISO-værdi), desto flottere billede. Når du sætter følsomheden op
(så du kan tage billeder i dårlig belysning), så forstærker CCD'en lyset og det giver
støj på billedet. Derfor gælder det om altid at køre med den laveste mulige
ISO-værdi.

Hvis du skal vælge mellem de to kameraer, skal du nok se nogle testbilleder fra de to
i to ens situationer, så du kan se hvordan de klarer sig. Om høj følsomhed er noget
du skal vælge efter, er svært at sige, når jeg ikke kender dine behov.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : sj

Dato : 13-04-03 17:53

det skal bruges til dalig brug og sjov .