øjnsøvn og gult snask
Fra : Bolette Nielsen

Dato : 12-04-03 21:09

Godaften

Jeg har to spørgsmål, som jeg håber nogen kan svare på

Spørgsmål 1.

Nicki øjne løber rigtig tit i vand, hvilket dannes om til øjnsøvn, er dette
normalt? hvis nej ( hvilket jeg tro det er ), hvad kan jeg evt gøre ved det?

spørgsmål 2.

Der kommer nogen gange noget gult snask ud af hans tissemand, hvad er det?,
og hvorfor kommer det? hvad kan jeg gøre ved det?

Håber nogen kan gi' mig et svar

På forhånd tak

Bolette

Fra : Smat

Dato : 12-04-03 21:34

"Bolette Nielsen" <bobo@nospam.bolettes.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
dette
> normalt? hvis nej ( hvilket jeg tro det er ), hvad kan jeg evt gøre ved

Det er ikke normalt at øjnene løber meget i vand. Øjensøvn skal også kun
forekomme i småtteriafdelingen. (Tænk på dine egne øjne) Du kan prøve at
observere om der kommer lige meget vand/søvn fra begge øjne. Der skal helst
være rimelig balance i det.
Nogle hundes øjne løber mere i vand end andres, men hvis det er noget der er
blevet værre så ville jeg gå til dyrlæge med det, det kan jo være en
betændelse i øjet, sikkert en ganske hamløs en. Hvis du er rigtig heldig kan
du med skylle det væk med isotonisk saltvand. Det er da et forsøg værd.

> spørgsmål 2.
>
> Der kommer nogen gange noget gult snask ud af hans tissemand, hvad er
det?,
> og hvorfor kommer det? hvad kan jeg gøre ved det?

Det lyder som en klassisk gang forhudsbetændelse, jeg har hørt en dyrlæge
sige "enhver hanhund med respekt for sig selv har forhudsbetændelse".
Hvis det ikke er slemt så er det mit indtryk at religionen er at man
ignorerer det. Det kan behandles men vil oftest vende tilbage. Hvis det er
meget slemt skal du selvfølgelig snakke med dyrlægen om det. Hvis du
alligevel skal forbi dyrlægen med hans øjne, kunne du jo hører din dyrlægens
holdning til forhudsbetændelse.

Det er mine bud på svar til dine spørgsmål, håber de ikke rammer helt ved
siden af.

MVH
Margrethe - hvis hund i øjeblikket både har øjenbetændelse og
forhudsbetændelse - ja jeg ved godt han er et skravl

Fra : Elin

Dato : 12-04-03 22:32

Smat <smat"fjernes"@stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b79tdf$8bu$1@sunsite.dk...

> [...]
> Margrethe - hvis hund i øjeblikket både har øjenbetændelse og
> forhudsbetændelse - ja jeg ved godt han er et skravl

Min dyrlæge anbefaler, at man ved forhudsbetændelse skyller forhuden med
kamillete. Hvis man bruger skrappere midler, dræbes også de gode bakterier,
og forhudsbetændelsen har tendes til at komme igen.

Mvh
Elin

Fra : x Vuf x

Dato : 12-04-03 23:58

Sat, 12 Apr 2003 23:32:13 +0200, Elin wrote:

>Min dyrlæge anbefaler, at man ved forhudsbetændelse skyller forhuden med
>kamillete. Hvis man bruger skrappere midler, dræbes også de gode bakterier,
>og forhudsbetændelsen har tendens til at komme igen.

Nå, ja så blev jeg da fri for at skrive det...

--
Mvh Sonja http//:www.sonpet.com nospam@***sonpet.com

Papillon. 5 piger og 1 dreng. Tricolour, hvid/zobel og hvid/rød.
De er fra 2 kuld. Bare dejlige og yndige alle til hobe!

Fra : Betina von Ahnen Thy~

Dato : 12-04-03 23:30

> [...]
dette
> normalt? hvis nej ( hvilket jeg tro det er ), hvad kan jeg evt gøre ved

Mht til øjnene skulle kamillethe være ret godt. Min Bailey har også meget af
det, specielt havde han det da det var koldest og dyrlægen sagde det var
meget normalt hvis han fik lidt for meget kulde/vind i øjnene.

> spørgsmål 2.
>
> Der kommer nogen gange noget gult snask ud af hans tissemand, hvad er
det?,
> og hvorfor kommer det? hvad kan jeg gøre ved det?

Det gule snask er forhudsbetændelse (kan også være hvidligt) og eftersom
Bailey er en hanhund, har han det også en gang imellem. Jeg bruger
Brintoverlite blandet med vand og det fjerner det i en lang periode.
Jeg ved ikke om kamillethe virker men det kan jo også prøves :0)

Hilsen Betina

Fra : Therese

Dato : 13-04-03 12:11

> [...]
dette
> normalt? hvis nej ( hvilket jeg tro det er ), hvad kan jeg evt gøre ved

Bernhard havde også store problemer med "søvn" ved øjnene. Som vores nevø
udtrykte det: "Han har bussemænd i øjnene". Dyrlægen sagde at det var
øjenbetændelse, og at der var en sandsynlighed for det var kronisk, da han
havde haft det helt fra vi fik ham. Vi fik øjendråber med hjem, som virkelig
hjalp meget. Efter 1½ 5 ml-flasker, var det helt væk. Vi drypper ham nu
meget sjældelt.

Forhudsbetændelse har han også haft, men det gik væk af sig selv.
--
Mange hilsner
Therese

Fra : Benny Mortensen

Dato : 15-04-03 17:25

> [...]
det?,
> og hvorfor kommer det? hvad kan jeg gøre ved det?

Hej Bolette

Ja nu nåede Betina at komme med det, brintoverilte, en svag blanding, skulle
klare problemet, det skal dog gentages af og til, men ellers rimelig hyppig
vask med let sæbevand, kan som regel også holde det væk. Hvis ikke øjnene
er overdrevet, så tørres de lige af med en serviet, og eventuelt bades med
lidt kamillete. Men begge dele er rimeligt normalt, men kræver dog en lille
smule opmærksomhed.

M.V.H.....Benny..