Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
sort raster ...?
Fra : Lærke Borch Posselt

Dato : 22-03-01 18:26

Hej igen gruppe!
Jeg er -efter et år på efterskole- vendt tilbage til nyhedsgruppen, og lærer
meget ved bare at læse med. Jeg fotograferer en del, men desværre ikke nok.
Jeg går på den lokale ungdomsskoles fotohold, hvor jeg har tilgang til
gratis mørkekammer (sort/hvid-fremkaldelse), dog desværre ikke bedste
kvalitet af materialer, men mulighed for øvelse.
Jeg bor i en lille flække i Vestjylland og benytter derfor mest naturen som
motiv.
I går snuppede jeg min fars gamle Nikon F, satte mig lidt ind i teknikken
(plejer at benytte "Auto-knappen" på mit eget Nikon F50, af ren dovenskab,
og frygt for kiksede lysforhold mm. (for dumt)), og gik ned i engen, for at
fotografere svaner.
Mit problem var dels at være så stille, at jeg kunne komme tæt nok på, dels
at "rasteren" (hedder det det?) nogle gange var sort, eller den ene halvdel
var. Dermed var det svært at stille skarpt, og nogle af billederne blev
altså slet ikke taget, da jeg ikke kunne se, om billedet var helt skarpt.
Irriterende.
Hvad skyldes det?
Håber nogen overhovedet har haft tid til at læse så langt ... :)

Venlig hilsen en ung fotointeresseret,
Lærke Posselt.

Fra : Fotografering.org

Dato : 22-03-01 19:11

> Jeg bor i en lille flække i Vestjylland og benytter derfor mest naturen
som
> motiv.

Velkommen i klubben.

> [...]
> var. Dermed var det svært at stille skarpt, og nogle af billederne blev
> altså slet ikke taget, da jeg ikke kunne se, om billedet var helt skarpt.

Den korrekte betegnelse er vist microraster. Altså for den ring der typisk
er rundt om det 2-delte snitbillede.
Jeg tror det er snitbilledet der driller dig.

Den ene halvdel af snitbilledet kan blive sort hvis der er for lidt lys i
søgeren.
Altså typisk ved brug af en lyssvag telelinse eller hvis der manuelt blændes
ned.

En anden mulighed er at du måske kigger skævt i søgeren. Et snitbillede skal
ses lige for.

> Venlig hilsen en ung fotointeresseret,

Der er håb endnu.

--
Mvh:
Finn / Fotografering.org

Fra : Jens Chr. Jensen

Dato : 23-03-01 01:00

"Fotografering.org" wrote:

> Jeg tror det er snitbilledet der driller dig.

Microrater kan også blive mørke - men du har sikkert ret.

> [...]
> søgeren.
> Altså typisk ved brug af en lyssvag telelinse eller hvis der manuelt blændes

Det er min erfaring, at man ind imellem kan være heldig at "fange" et
klart billede ved at fjerne øjet lidt fra søgeren - eller måske netop
ved at ændre betragtningsvinklen en smule. Men ofte er det håbløst. Så
er der ikke andet at gøre end at forsøge at indstille direkte på
matskiven.

Med venlig hilsen
Jens Chr. Jensen

Fra : Niels J Larsen

Dato : 23-03-01 09:28

"Fotografering.org" wrote:

> [...]
> ned.
>
> En anden mulighed er at du måske kigger skævt i søgeren. Et snitbillede skal

Hvis det er snitbilledet der er sort, så prøv at flytte øjet mod højre
og venstre i forhold til søgeren. På den måde er det lykkedes mig at se
skarpheden i selv en 450mm F8 linse på overskyede dage. Næste problem
under den slags forhold er så at holde kamera/linse stille ...

mvh
Niels Jørgen

Niels Joergen Larsen, PhD
IMBG, Medical Genetics (24.4)
The Panum Institute, Copenhagen University
Blegdamsvej 3b
2200 Copenhagen N
DENMARK

Phone   3532 7827