MS Windows
briani 27239
Boot problem Win XP
Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-04-03 03:39

Hej alle

Jeg har en winme på drev C (disk et) og en XP på drev D (disk to). XP er naturligvis
installeret sidst, hvilket betyder, at jeg har den almindelige boot menu, som XP laver. Men
uanset indstillinger, så boot'er XP jo altid fra C drevets bootstrap.

Hvad skal jeg gøre for at gøre XP bootbar fra drev D, sådan at jeg kan benytte mine boot
muligheder i min BIOS?

Er der en måde det kan gøres på, uden at jeg skal til at reinstallere med diverse diske
afmonteret?

Claus

Fra : Edmund

Dato : 13-04-03 07:56

Claus Tersgov wrote:

> Er der en måde det kan gøres på, uden at jeg skal til at reinstallere
> med diverse diske afmonteret?

Hvis du er så heldig at du aldrig har gjort dit D-drev aktiv:
Gå ind i Kontrolpanel / administration / diskhåndtering
Højreklik på d-drevet og marker partition som aktiv

Kopier NTLDR og NTDETECT.COM og boot.ini som ligger i roden af C over på
roden af D.

Ret boot.ini til:
[boot loader]
timeout=3
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP" /fastdetect

Sluk pc (ikke genstart)

Virker ovenstående ikke, så tag strøm og ide-kabel ud af dit C-drev.

Boot på din XP cd og gå ind i genoprettelseskonsol
Vælg den XP installation du vil ind i.
Skriv administrator kode ingen kode = return
skriv fixboot
skriv exit

Har du XP home må du ikke boote på din XP cd men boot på disketter du
kan hente her
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q310994

Exe filen laver 6 disketter

--
Mvh Edmund

Fra : Edmund

Dato : 13-04-03 08:48

Edmund wrote:

> Virker ovenstående ikke, så tag strøm og ide-kabel ud af dit C-drev.

I stedet for at tage strømmen fra, er det jo lidt nemmere at skrive
fixboot d:

I stedet for disketter til XP home kan du bare starte din XP cd inde fra
XP
eller installere Genoprettelseskonsol
Gå i start kør
skriv:
E:\i386\winnt32.exe /cmdcons E= dit cd drev med XP cd
Når du så genstarter kan du vælge Genoprettelseskonsol i din bootmenu

--
Mvh Edmund

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-04-03 20:58

"Edmund" <edm@os.dk> skrev i en meddelelse news:b7b1mf$cudha$1@ID-

> [...]
> Højreklik på d-drevet og marker partition som aktiv
>
> Kopier NTLDR og NTDETECT.COM og boot.ini som ligger i roden af C over på

Det virker, blot kunne jeg ikke installere w2k direkte fra cd, uden at
installere winme først...

Claus

Fra : Edmund

Dato : 13-04-03 21:52

Claus Tersgov wrote:

> Det virker, blot kunne jeg ikke installere w2k direkte fra cd, uden at
> installere winme først...

w2k ?, du skrev du havde XP
Installere winme ?, jeg er ikke helt med, har du også installeret WinMe
på d- drevet

--
Mvh Edmund

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-04-03 22:50

"Edmund" <edm@os.dk> skrev i en meddelelse news:b7cimd$d5sar$1@ID-

> w2k ?, du skrev du havde XP
> Installere winme ?, jeg er ikke helt med, har du også installeret WinMe
> på d- drevet

Ja, det er osse lidt kompliceret

Jeg skulle fjerne winme fra C drevet, formatere harddisken og istedet
installere w2k...

Det virkede som du sagde, blot kunne jeg ikke installere w2k fra cd'en,
fordi den lidt inde i processen sagde "no accesseble boot device" eller
noget lignende

(drev c var angivet som aktiv, og det kunne sagtens boost i dos)

Men winme ville den gerne installere, så den blev gjort først og derefter så
w2k...

Men jeg kunne godt tænke mig, at der ikke var nogen bootmenu på drev d (XP).
Kan jeg ikke fjerne den, så den bare booter direkte i XP, når jeg vælger at
boote fra disk 2? Jeg har jo alligevel ikke noget at bruge bootmenuen til,
da jeg bruge min bootmenu i bundkort/controllerens bios.

Men bortset fra det, så kører det, så skal jeg bare ha' dem begge til at
accepterer mit andet skærmkort

Mange tak for hjælpen..

Claus

Fra : Edmund

Dato : 14-04-03 05:28

Claus Tersgov wrote:
> [...]
> jeg vælger at boote fra disk 2? Jeg har jo alligevel ikke noget at
> bruge bootmenuen til, da jeg bruge min bootmenu i

Brug den boot.ini, jeg lavede
eller gå i kontrolpanel / system / advanceret / start og genoprettelse.

Ville det ikke være noget nemmere med en bootmenu på C-drevet i stedet
for bios

Tilføj i boot.ini på c-drev
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Windows XP" /fastdetect

--
Mvh Edmund

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-04-03 17:29

"Edmund" <edm@os.dk> skrev i en meddelelse news:b7ddc2$dc74l$1@ID-

> Brug den boot.ini, jeg lavede
> eller gå i kontrolpanel / system / advanceret / start og genoprettelse.

Jeg bruger præcis den boot.ini, som du skrev, men systemet har selv ændret
den uden jeg har bedt om det. Den aktuelle er her:

[Boot Loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)RDISK(0)PARTITION(1)\windows

[Operating Systems]
C:\="Microsoft Windows Millennium Edition"
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP
Professional" /fastdetect

Bl.a. er der ikke længere noge ME på c drevet, men en w2k.

> Ville det ikke være noget nemmere med en bootmenu på C-drevet i stedet
> for bios

Nej, hvis jeg trykker esc, når maskinen starter op, kan jeg vælge mellem 8
diske, cd og diskdrev. Nemmere kan det ikke være...

Claus

Fra : Edmund

Dato : 14-04-03 17:54

Claus Tersgov wrote:
> [...]
>
> [Operating Systems]
> C:\="Microsoft Windows Millennium Edition"
> multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP

Hvordan du har båret dig ad, ved jeg ikke, men så må du jo bare lave det
om igen.

sæt timeout=0
eller / og fjern linjen