Mail server på TDC Bredbånd.
Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-04-03 17:49

Jeg er ved at sætte en mailserver op (Mac OS X Server 10.24), men især
smtp delen driller mig - det virkede efter hensigten den anden aften
hvor jeg satte serveren op, men da den drillede den næste morgen
begyndte jeg (desværre) at ændre på diverse indstillinger - nu kan jeg
desværre ikke huske hvad det var der virkede efter hensigten

Serveren kører p en TDC bredbåndsforbindelse, hvor der er lukket af for
port 25, dvs at man skal bruge backup-mx.post.tele.dk som relay. Jeg har
oprettet følgende mx værdier p min DNS:

TDC MX record 1 MX record 2
Vært reippuert.dk reippuert.dk
Mail-udveksler reippuert.dk backup-mx.post.tele.dk
Præference 10 20
Levetid 43200 43200

dvs. at DNS skulle være korrekt ifølge min DNS udbyder (gratisdns.dk)

Serveren kører bag en NAT router p mit LAN og port 110, 143, 79
(notyfymail) og 25 er alle forwardet til serverns lokale IP adresse
(10.0.1.2). PÂ LAN siden har jeg (endnu) ikke sat en DNS server op og
klarerer mig med en hostsfil på alle maskiner. dvs den side af sagen
skulle også være i orden. (Diverse subdomainer i Apache svarer i al fald
korrekt)

Mine problmer og tvivlsspørgsmål drejer sig derfor (tror jeg nok)
udelukkende om selve mailserverens opsætning (SMTP). Jeg kan ikke sende
post videre til backup-mx.post.tele.dk (afvises med en fejl 554) - Jeg
er ej heller helt sikker p at jeg nu også får al post der sendes til
mit domaine (reippuert.dk).

I selve opsætningen af mailserveren har jeg (under "Incomming Mail)"
tilladt SMTP relay for udvalgte adresser i 10.0.1.x segmentet.

Udgående post er tilladt for bÂde lokale og eksterne brugere.

Serveren er sat til at Relay'e al SMTP post via backup-mx.post.tele.dk.
Skal jeg det? Eller finder den selv ud af det, og skal jeg derfor lade
dette felt være tomt?

Under DNS Requests har jeg valgt _både_ "MX-List og A-Record" - Skal jeg
kun vælge den ene?

Cache indstllingen er sat til "Respect Time to Live (TLL) DNS Settings",
men jeg kan ogs vælge at Cache DNS informationer i et af mig
specificeret tidsrum. Skal jeg fastholde TLL indstillingen?

Timeouts er (af Apple) sat til 120 sekunder for bÂde "open connection"
og "read/write"

SMTP optionerne er sat til at svare på reippuert.dk for bÂde ind og
udgående. - Er det korrekt eller skal jeg her indskrive TDC's mx-backup
eller serverens IP adresse (enten LAN eller WAN)?

"Relay when host is a back-up for destinations" er ligeledes afkrydset
det samme er "Requre authenticated SMTP using CRAM-MD5" og "Allow PLAIN
and LOGIN authentication"

Jeg har iøvrigt lavet screenshots af samtlig konfigurations dialoger i
Apples Mail Server på <http://blog.reippuert.dk/mailserver/mailserver.html> hvis nogen vil hjælpe...

Hvad ser korrekt ud og hvad ser skruphamrende forkert ud?

NB. jeg vil helst bruge Apples SMTP software, men kan også bruge
sendmail som også er installeret som standart, eller evt. en helt tredie
SMTP løsning.

Besides, if you can't get a decent kernal panic <icq://131382336>
or two in a month, what's the point of living? <aim://reippuert>

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 13-04-03 19:00

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> [...]
>
> TDC MX record 1 MX record 2
> Vært reippuert.dk reippuert.dk
> Mail-udveksler reippuert.dk backup-mx.post.tele.dk

Det ser rigtigt ud, og det er også hvad jeg får når jeg slår det op.

> Serveren kører bag en NAT router p mit LAN og port 110, 143, 79
> (notyfymail) og 25 er alle forwardet til serverns lokale IP adresse
> (10.0.1.2).

Du behøver kun at forwarde port 25, hvis du kun læser mail lokalt.

> [...]
> post videre til backup-mx.post.tele.dk (afvises med en fejl 554) - Jeg
> er ej heller helt sikker p at jeg nu også får al post der sendes til

Følger der ikke en tekst med den der 554 fejl?

> I selve opsætningen af mailserveren har jeg (under "Incomming Mail)"
> tilladt SMTP relay for udvalgte adresser i 10.0.1.x segmentet.

Fint.

> Udgående post er tilladt for bÂde lokale og eksterne brugere.

Ehhh - det ved jeg ikke hvad betyder.

> Serveren er sat til at Relay'e al SMTP post via backup-mx.post.tele.dk.
> Skal jeg det?

Nej.

> Eller finder den selv ud af det, og skal jeg derfor lade
> dette felt være tomt?

Ja, eller bruge fx smtp.mail.dk, som vist er TDC's mailserver for
udgående mail.

> Under DNS Requests har jeg valgt _både_ "MX-List og A-Record" - Skal jeg
> kun vælge den ene?

Nej. Standarden siger at begge dele er OK for at aflevere mail.

> [...] Skal jeg fastholde TLL indstillingen?

Ja.

> Timeouts er (af Apple) sat til 120 sekunder for bÂde "open connection"
> og "read/write"

120 sekunder burde være rigeligt.

> SMTP optionerne er sat til at svare på reippuert.dk for bÂde ind og
> udgående. - Er det korrekt eller skal jeg her indskrive TDC's mx-backup
> eller serverens IP adresse (enten LAN eller WAN)?

Nej, det kan jeg ikke forestille mig.

> "Relay when host is a back-up for destinations" er ligeledes afkrydset

Hvorfor? Er din server backup-MX for andre? Det kan jeg næsten ikke
forestille mig når den nu står et sted, hvor den ikke kan kontaktes på
port 25.

> det samme er "Requre authenticated SMTP using CRAM-MD5" og "Allow PLAIN
> and LOGIN authentication"

Det burde vist ikke være nødvendigt.

> Hvad ser korrekt ud og hvad ser skruphamrende forkert ud?

Det håber jeg at jeg har givet et par hints omkring. Jeg tager dog
forbehold for at jeg ikke kender det mailserversoftware du bruger.

--
Jacob - www.bunk.cc
There is nothing wrong with abstinence, in moderation.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 14-04-03 06:27

Jacob Bunk Nielsen skrev Søndag den 13. april 2003 20:00 i
dk.edb.system.unix:

> Ehhh - det ved jeg ikke hvad betyder.

At alle i hele verden kan sende via hans mailserver, og det skal sættes
til hans LAN IP'er, omend at TDC har spæret indgående TCP25 for at
undgå åbent mail relay, så det ikke betyder så meget,,,
Men jeg synes aligevel at det bør sættes så den kun relayer hvad den
må, således at hvis maskinen endag om 5 år bliver flyttet til en åben
forbindelse, så behøves man ikke at tænke på den slags,,,

Ivar Madsen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 14-04-03 12:17

Ivar Madsen <news-@milli.dk> writes:

> At alle i hele verden kan sende via hans mailserver, og det skal sættes
> til hans LAN IP'er, omend at TDC har spæret indgående TCP25 for at
> undgå åbent mail relay, så det ikke betyder så meget,,,

Det var ikke sådan jeg læste det. Der var andre ting der antydede at
det kun var lokale IP-adresser der kunne relayes for.

Lad os høre hvad Morten siger.

--
Jacob - www.bunk.cc
You can always tell luck from ability by its duration.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-04-03 14:57

On Mon. d. 14 Apr. 2003 kl. 11:17 GMT, Jacob wrote:

> Det var ikke sådan jeg læste det. Der var andre ting der antydede at
> det kun var lokale IP-adresser der kunne relayes for.

> Lad os høre hvad Morten siger.

pt: lokale adresse og udvalgt eksterne adresser. - såfremt de har en
konto.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 14-04-03 17:51

Morten Reippuert Knudsen skrev Mandag den 14. april 2003 15:56 i
dk.edb.system.unix:

> pt: lokale adresse og udvalgt eksterne adresser. - såfremt de har en
> konto.

OK, eksterne begranset til kente IP'er, men for TDC falder det under
begræbet "åbent relay", eller så nært beslægtet at de ikke tillader
det på de private ADSL'er, det er derfor der er lukket for indgående
TCP 25.

Det i kan gøre er at de har en konto på din server, og modtager mail på
den, og så sender de gennem deres ISP's udgående mail server, eller
sætter en op selv.
Du kan også sætte en server op på en alternativ port der ikke er
lukket, og så skal de bare sætte deres mailreader til at sende til
denne port istædet for TCP25.

Ivar Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-04-03 14:55

On Sun. d. 13 Apr. 2003 kl. 18:00 GMT, Jacob wrote:

> Du behøver kun at forwarde port 25, hvis du kun læser mail lokalt.

Jeg skal også kunne læse udefra.

> Følger der ikke en tekst med den der 554 fejl?

nej den sagde blot at den blev afvist med en fejl 554. Jeg har fundet
frem til dette indlæg på ingenørens messageboard og er ret sikker på
at det er selvsamme problem jeg var udsat for - her i går middag
virkede det nemlig igen.

<http://cph.ing.dk/konf/root/pcit/sub/teknik/html/1547.all.html>

> Ehhh - det ved jeg ikke hvad betyder.

At den også kan bruges ude fra. (sat til at kræve logon)

> Nej.

Tak det var det jeg uforvarende havde ændret på.

> Ja, eller bruge fx smtp.mail.dk, som vist er TDC's mailserver for
> udgående mail.

jeg ved det er en mulighed og har brugt det i løbet af weeknenden, men da der
også er kontoindehavere udefra er det ikke en hensigtsmessig løsning.

> Hvorfor? Er din server backup-MX for andre? Det kan jeg næsten ikke
> forestille mig når den nu står et sted, hvor den ikke kan kontaktes på
> port 25.

Fordi jeg ikke var helt klar over hvad det betød - og fordi det er
Apples standart indstilling.

> Det håber jeg at jeg har givet et par hints omkring. Jeg tager dog
> forbehold for at jeg ikke kender det mailserversoftware du bruger.

du skal have mange tak

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 14-04-03 15:13

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Jeg skal også kunne læse udefra.

Overvej så om du ikke har lyst til at bruge imaps eller pop3s eller
noget andet lidt mere sikkert.

> nej den sagde blot at den blev afvist med en fejl 554.

Det lyder altså meget usandsynligt. Måske din mailserver blot ikke har
logget andet end fejlnummeret?

> Jeg har fundet
> frem til dette indlæg på ingenørens messageboard og er ret sikker på
> at det er selvsamme problem jeg var udsat for - her i går middag
> virkede det nemlig igen.

Jeg skimmede det kun lige hurtigt, men stødte ikke på noget
problem. Jeg så kun en masse mennesker der var forvirrede over hvad
SMTP er for noget.

> At den også kan bruges ude fra. (sat til at kræve logon)

Det hjælper jo ikke så meget, da folk udefra ikke vil kunne få fat i
din server via SMTP. De skal i stedet bruge deres udbyders eller deres
egen SMTP-server eller hvad de nu har adgang til.

> jeg ved det er en mulighed og har brugt det i løbet af weeknenden, men da der
> også er kontoindehavere udefra er det ikke en hensigtsmessig løsning.

Hvis nu de kunne komme til at aflevere mailen til din server, så kan
jeg da ikke se problemet i at relaye det gennem smtp.mail.dk?

> du skal have mange tak

Kom det til at virke?

--
Jacob - www.bunk.cc
May you die in bed at 95, shot by a jealous spouse.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-04-03 15:50

On Mon. d. 14 Apr. 2003 kl. 14:13 GMT, Jacob wrote:

> Overvej så om du ikke har lyst til at bruge imaps eller pop3s eller
> noget andet lidt mere sikkert.

hmm, mender du noget SSL?

> Det lyder altså meget usandsynligt. Måske din mailserver blot ikke har
> logget andet end fejlnummeret?

Det er muligt jeg har ikke kigget i den rå text-fil, men kun i et
program der fortolker den

> Jeg skimmede det kun lige hurtigt, men stødte ikke på noget
> problem. Jeg så kun en masse mennesker der var forvirrede over hvad
> SMTP er for noget.

Det jeg hæftede mig ved var at andre brugere også havde oplevet at en
opsætning der ellers virkede til tider gik i udu, hvor og de fik meldinger
om fejl 554. ifølge diverse RTC'er skulle det være en fejl meddelelse
relateret til filsystemet.

> Det hjælper jo ikke så meget, da folk udefra ikke vil kunne få fat i
> din server via SMTP. De skal i stedet bruge deres udbyders eller deres
> egen SMTP-server eller hvad de nu har adgang til.

?? vi har ellers testet at en bruger udefra _godt_ kunne bruge
reippuert.dk som SMTP. (Jeg ved at det ryger igennem TDC's mx-backup.)
Problemet er at visse brugernes ISP'er (en del af brugerne sidder på
gammeldags "gratis" forbindelser) ikke tillader SMTP trafik fra
afsender adresser der ikke hører hjemme på deres egne mailserver.

> Hvis nu de kunne komme til at aflevere mailen til din server, så kan
> jeg da ikke se problemet i at relaye det gennem smtp.mail.dk?

> Kom det til at virke?

ja. Jeg fik re-etableret min gamle indstillinger (satte den til at
lade være med at relaye al trafik gennem TDC's mx-backup) uden at det
virkede kom til at virke øjeblikkeligt - men den følgende morgen virkede
det igen, hvilket får mig til at tro at fejl 554 skyldtes en fejl på
TDC's mx-backup.

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 14-04-03 16:08

"Morten Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> skrev i en meddelelse
> Problemet er at visse brugernes ISP'er (en del af brugerne sidder på
> gammeldags "gratis" forbindelser) ikke tillader SMTP trafik fra
> afsender adresser der ikke hører hjemme på deres egne mailserver.
Er det ikke omvendt? Er det ikke udbyderne der ikke vil tillade at deres
smtp-server bruges af folk der har adgang via andre udbydere?

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

---
Denne mail er konstateret Virusfri

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 14-04-03 16:22

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> hmm, mender du noget SSL?

Ja.

> [...]
> opsætning der ellers virkede til tider gik i udu, hvor og de fik meldinger
> om fejl 554. ifølge diverse RTC'er skulle det være en fejl meddelelse

Ja, der er en der henviser til en RFC omkring FTP. Det er helt i
skoven. Man kan ikke bare henvise til et eller andet tilfældigt, hvor
der er nogen der bruger samme fejlnummer.

RFC 2821 (SMTP - den rigtige RFC i denne sammenhæng) siger at 554
betyder "Transaction failed", eller at der ikke er nogen SMTP-service
tilgængelig hvis den gives når forbindelsen åbnes. Intet
andet. Normalt efterfølges den af en tekst, som nærmere beskriver hvad
problemet består i.

> ?? vi har ellers testet at en bruger udefra _godt_ kunne bruge
> reippuert.dk som SMTP. (Jeg ved at det ryger igennem TDC's mx-backup.)

Backup-MX er noget mailservere kender til. Det kender mailprogrammer
normalt intet til. Jeg tillader mig at tvivle på Jeres test.

> Problemet er at visse brugernes ISP'er (en del af brugerne sidder på
> gammeldags "gratis" forbindelser) ikke tillader SMTP trafik fra
> afsender adresser der ikke hører hjemme på deres egne mailserver.

Jeg har ikke hørt om nogen af IAP'er der bruger den slags for
nylig.

> [...]
> virkede kom til at virke øjeblikkeligt - men den følgende morgen virkede
> det igen, hvilket får mig til at tro at fejl 554 skyldtes en fejl på

Det får du først opklaret når du kigger i din logfil. Hvorfor denne
frygt for at kigge i logfilen?

--
Jacob - www.bunk.cc
Kiss me twice. I'm schizophrenic.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-04-03 21:13

In dk.edb.netvaerk, Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> says...
> udelukkende om selve mailserverens opsætning (SMTP). Jeg kan ikke sende
> post videre til backup-mx.post.tele.dk (afvises med en fejl 554) - Jeg

Det er der ingen der kan.

> Serveren er sat til at Relay'e al SMTP post via backup-mx.post.tele.dk.
> Skal jeg det?

Nej. Din mailserver skal selv sende smtp til de rette smtp-servere rundt
om.

> SMTP optionerne er sat til at svare på reippuert.dk for bÂde ind og
> udgående. - Er det korrekt

Ja.

> eller skal jeg her indskrive TDC's mx-backup

Den skal du blæse på. Det er kun i opsætning af DNS at den har
indflydelse.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-04-03 14:58

On Sun. d. 13 Apr. 2003 kl. 20:12 GMT, Jesper wrote:
> In dk.edb.netvaerk, Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> says...
>
> Det er der ingen der kan.

netop

> Nej. Din mailserver skal selv sende smtp til de rette smtp-servere rundt
> om.

tak

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-04-03 21:39

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote in

> Serveren er sat til at Relay'e al SMTP post via
> backup-mx.post.tele.dk. Skal jeg det? Eller finder den selv ud
> af det, og skal jeg derfor lade dette felt være tomt?

Du skal nok bare lade den relaye direkte til modtager SMTP´en.

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk - http://hs235.dk ::...
"You know the world is going crazy when the best rapper is a white

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 13-04-03 21:42

In <Xns935CE5DA83C7EHS235DK@130.225.247.90> Henrik Stidsen <idontwantnospam@hs235.dk> writes:

>Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote in

>Du skal nok bare lade den relaye direkte til modtager SMTP´en.

TDC har lukket for port 25 udgaaende.

/Martin

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-04-03 21:44

In dk.edb.system.unix, Martin Moller Pedersen <tusk@daimi.au.dk> says...
> TDC har lukket for port 25 udgaaende.

Nej, det har de ikke...

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 13-04-03 21:59

tusk@daimi.au.dk (Martin Moller Pedersen) writes:

> TDC har lukket for port 25 udgaaende.

Siden hvornår? Det er da i hvert fald noget nyt.

Jeg ved at de har lukket for forbindelser der har destination port
25/tcp til visse former for ADSL-kunder, men at de også skulle have
lukket udgående forbindelser er nyt for mig, og jeg kan da heller ikke
umiddelbart se grunden.

--
Jacob - www.bunk.cc
Support bacteria -- it's the only culture some people have!

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 13-04-03 22:35

On Sun, 13 Apr 2003 22:58:54 +0200, Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Siden hvornår? Det er da i hvert fald noget nyt.

Det er ikke noget nyt, det er noget vrøvl.

Apr 13 23:33:35 virgil postfix/pickup[24369]: EF7BB8042B6: uid=1000 from=<asjo>
Apr 13 23:33:35 virgil postfix/cleanup[26140]: EF7BB8042B6: message-id=<20030413213335.EF7BB8042B6@virgil.koldfront.dk>
Apr 13 23:33:36 virgil postfix/qmgr[457]: EF7BB8042B6: from=<asjo@koldfront.dk>, size=310, nrcpt=1 (queue active)
Apr 13 23:33:36 virgil postfix/smtp[26167]: EF7BB8042B6: to=<asjo@diku.dk>, relay=hugin.diku.dk[130.225.96.144], delay=1, status=sent (250 ok 1050269616 qp 16439)

(Log-eksempel fra en maskine på en TDC Bredbånd privat linie).

Mvh.

--
'"Evig Pint" blir som ventet ikke noen hyllevarmer.' Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Anders Hansen

Dato : 14-04-03 08:54

Prøv at bruge smtp.mail.dk istedet for backup-mx.post.tele.dk

MX-backup og smtp er ikke det samme

mx-backup er hvis din mail-server ikke er tilgængelig så gemmer mx-backup'en
mailen ind til din mail-server kommer online igen.
SMTP bruges til at sende mail

Venlig hilsen

Anders Hansen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-04-03 15:25

On Mon. d. 14 Apr. 2003 kl. 07:54 GMT, Anders wrote:
> [...]
>
> mx-backup er hvis din mail-server ikke er tilgængelig så gemmer mx-backup'en
> mailen ind til din mail-server kommer online igen.

løsningen er bare irriterende da man så konstant skal skifte SMTP i
sin mailklient, idet, vi også har bærbare der ikke altid er
koblet op via TDC, og derfor ikke kan sende via TDC's SMTP.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 14-04-03 18:06

Morten Reippuert Knudsen skrev Mandag den 14. april 2003 16:25 i
dk.edb.system.unix:

> løsningen er bare irriterende da man så konstant skal skifte SMTP i
> sin mailklient, idet, vi også har bærbare der ikke altid er
> koblet op via TDC, og derfor ikke kan sende via TDC's SMTP.

TDC erkender det problem, og har en SMTP der tillader, efter en form
for login, at man sender gennem den, også hvis man er koblet op gennem
en anden ISP, måske på den anden side af jorden, jeg er ikke sikker,
men mener at den hedder astmp.mail.dk og er totalt usikker på hvilken
form for chek om man har lov til at bruge den,,,

Ivar Madsen