Program til 'Wake On Lan'?!?
Fra : Ukendt

Dato : 13-04-03 14:12

Jeg har 2 PC'er i netværk og skal nogle gange bruge filer på den pc, som
ikke er tændt. Jeg ved det ikke helt, men jeg forstiller mig, at 'Wake On
Lan' kan klare mit problem. Problemet er nemlig, at de 2 pc'ere står i 2
forskellige rum.

Jeg har læst lidt om det, og jeg skal vist bruge et program. Men hvor finder
jeg det, og skal det være specifikt til de 2 netkort?

Det ene kort er et PCMCIA 3Com kort (3ccfe575bt) - og på den stationære et
Accton kort.

Håber I kan følge mit spørgsmål.

/John

---

Fra : Johnn Nekman

Dato : 13-04-03 16:54

"John Quist" <johnqksnabela.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har læst lidt om det, og jeg skal vist bruge et program. Men hvor
finder
> jeg det, og skal det være specifikt til de 2 netkort?
Nej det behøver ikke være specifikt.

Jeg har haft success med Server Tools. Hent den her:
http://www.stealthonline.com/index.asp?content=downloads&file=Server%20Tools

Mvh Johnn

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-03 18:11

> Jeg har haft success med Server Tools. Hent den her:

http://www.stealthonline.com/index.asp?content=downloads&file=Server%20Tools

> Mvh Johnn

Tak for svaret. Vil prøve det med det samme...

/John

---

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-03 20:33

Har nu prøvet Server Tool uden held. Den vil hverken det ene eller andet.

Kan det skyldes:
1. at jeg har forbundet de 2 pc'er med en lille 4 ports router (Netgear)
eller
2. at jeg har ZoneAlarm Pro installeret på begge maskiner. Ip-adresserne
(192.168.0.2 og 192.168.0.3 er naturligvis trusted)

Nå - men håber på svar fra oraklerne

/John

---

Fra : Johnn Nekman

Dato : 14-04-03 04:58

> [...]
>
> Kan det skyldes:
> 1. at jeg har forbundet de 2 pc'er med en lille 4 ports router (Netgear)
Næppe, hvis de 4 porte blot fungerer som en switch/hub så burde signalerne
gå igennem.

> 2. at jeg har ZoneAlarm Pro installeret på begge maskiner. Ip-adresserne
> (192.168.0.2 og 192.168.0.3 er naturligvis trusted)
WOL har intet med software installeret på maskinen at gøre. Idéen er jo
ligesom at tænde en slukket maskine, hvor der netop ikke kører noget aktivt.

Har du forbundet WOL stikket på dit netkort med motherboardet?
Har du aktiveret WOL i bios?
Prøvede du når maskinen var slukket? (Ikke standby eller suspend)

Johnn

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-03 07:02

Hej Johnn

> Har du forbundet WOL stikket på dit netkort med motherboardet?
A-hva`? Nej det har jeg ikke. Og nu har jeg heller ikke set efter, men jeg
skal altså bruge et specielt kabel fra netkort til bundkort!?! Hvad med
PCMCIA-kortet - ka' det ikke lade sig give sig så?

> Har du aktiveret WOL i bios?
Jeps.

Fra : Johnn Nekman

Dato : 14-04-03 07:47

> [...]
> skal altså bruge et specielt kabel fra netkort til bundkort!?! Hvad med
> PCMCIA-kortet - ka' det ikke lade sig give sig så?
Hvis ikke netkortet er indbygget i motherboardet, så skal dette kabel
monteres for at det virker. Det kræver jo så dels at motherboardet har dette
wol-stik (rimeligt sandsynligt, når det kan vælge det i bios), og dels at
netkortet understøtter det også. Dvs. også har et stik.

Mht. pcmcia, så må jeg være dig svar skyldig, da jeg ikke selv har prøvet
med et sådan kort. Mit umiddelbare bud er: Nej, det vil ikke virke, fordi en
bærbar ofte er optimeret for at spare strøm, og derfor er der slukket for
power til pcmcia.

Fra : Morten Christensen

Dato : 14-04-03 08:00

Johnn Nekman wrote in mail, at 14-04-2003 08:46:

> [...]
> wol-stik (rimeligt sandsynligt, når det kan vælge det i bios), og dels at
> netkortet understøtter det også. Dvs. også har et stik.

Det er ikke alle netkort med WOL, som kræver et kabel.

Morten Christensen

Fra : Johnn Nekman

Dato : 14-04-03 08:06

"Morten Christensen" <mc@sletmig.lc.cx> skrev i en meddelelse

> Det er ikke alle netkort med WOL, som kræver et kabel.
Nu skrev han specifikt at det netop ikke virkede, så er det næppe et sådan
kort der sidder i hans maskine.

Jeg er dog nysgerrig efter hvilket løst net-kort, som du mener kan wol, uden
at være forbundet med motherboardet via kabel. Hvilket mærke/model har du
erfaring med virker sådan? Og på hvilket motherboard var de monteret?

mvh Johnn

Fra : Morten Christensen

Dato : 14-04-03 20:37

Johnn Nekman wrote in mail, at 14-04-03 09:06:

> [...]
> at være forbundet med motherboardet via kabel. Hvilket mærke/model har du
> erfaring med virker sådan? Og på hvilket motherboard var de monteret?

Jeg har bøvlet med et PCChips M810L bundkort, hvor det integrerede
netværksstik burde understøtte WOL, men det aldrig er lykkedes for mig
at få det til at virke.

Der er intet stik til et wol-kabel på bundkortet. Et ca. 2 år gammelt
realtek8139 kort AEF-362TX fra Addtron, der leveres med kabel, kan ikke
wol'e i bundkortet.

Med nye realtek-kort fra Trend til ca. 75 kr. virker WOL. WOL virker
også uden kabel med et kort købt i Aldi, hvor der står Datapoint på
kassen (linux-driveren hedder fealnx).

Morten Christensen

Fra : Calle.

Dato : 13-04-03 18:05

John Quist wrote:
> [...]
> finder jeg det, og skal det være specifikt til de 2 netkort?
>
> Det ene kort er et PCMCIA 3Com kort (3ccfe575bt) - og på den

mc-wol er et lille prg. der sender komandoen til at vække. Søg på Google

--
Calle

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-03 09:45

> [...]
> jeg det, og skal det være specifikt til de 2 netkort?
>
> Det ene kort er et PCMCIA 3Com kort (3ccfe575bt) - og på den

Prøv det her link: http://www.gknw.de/wol.html
- virker perfekt.. også via internet.
Hvis du skal bruge en broadcast adresse er det typisk 192.168.1.255
dog kan de første 3 tal variere fra LAN til LAN

Martin