CMOS checksum error med Soltek 75KAV
Fra : Noerlev

Dato : 13-04-03 15:42

Hej,

Jeg har fornyeligt opgraderet min pc'er med en AMD XP 2400+, samt et
Terratec Cinergy 600 TV-kort.

En gang i mellem under optagelse med TV-kortet fryser pc'en og når jeg så
resetter pc'en kommer der følgende meddelelse:
BIOS ROM checksum error
Detected floppy disc A media ..
Insert system disk and press enter.

Hvis jeg så tager strøm fra computeren (slukker på kontakten), så boot'er
pc'en bagefter uden problemer.

Checksum fejlen kan også forekommer bare jeg genstarter pc'er.

Er der nogle der har et bud på hvad der kan være galt?

Nørlev

Fra : Thorbjørn

Dato : 15-04-03 09:46

"Noerlev" <1@noerlev.dk> wrote in message
> [...]

> Detected floppy disc A media ..
> Insert system disk and press enter.

> Er der nogle der har et bud på hvad der kan være galt?

Jeg ved ikke hvad der er galt, men prøv at teste dine opgraderinger en ad
gangen og se om fejlen kommer. Tag f.eks. tv-kortet ud ad maskinen og kør et
par dage med processoropgraderingen alene.

Meld gerne tilbage hvis du får problemet løst. Jeg overvejer sjovt nok
nøjagtig samme opgradering af min 75KAV-pc.

Thorbjørn

Fra : Noerlev

Dato : 15-04-03 14:24

"Thorbjørn" <thorbjorn@2night.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Meld gerne tilbage hvis du får problemet løst. Jeg overvejer sjovt nok
> nøjagtig samme opgradering af min 75KAV-pc.

Hej,

Jeg er kommet noget længere. Jeg har installeret en kabinetkøler, hvilket
har fjernet BIOS fejlen, der er nu ingen problemer når jeg reset'ter pc'er
(har virket i to dage). Med kabinetkøleren har jeg en gang oplevet , at
pc'en fryser efter 1 time og 20 minutters optagelse via Terratec tv-kortet.
Jeg har ikke fået kigget på dette problem endnu, så jeg ved ikke om det er
driver fejl eller det stadig er varme problemer.

Jeg optager via tv-kortet direkte i SVCD format, hvilket AMD XP 2400++
CPU'en klare fint.

Jeg har også prøvet VCD, men billedekvaliteten er efter min mening for
dårlig.

Nørlev

Fra : Jakob M

Dato : 15-04-03 14:20

> Er der nogle der har et bud på hvad der kan være galt?

Det kunne være strømforsyningen der ikke kraftig nok ?. Hvilken PSU har du
?.

Mvh
Jakob

Fra : Noerlev

Dato : 15-04-03 14:57

"Jakob M" <fandens@klog.dkXXXXX> skrev i en meddelelse

> Det kunne være strømforsyningen der ikke kraftig nok ?. Hvilken PSU har du
> ?.
>
> Mvh
> Jakob

Jeg har lige skiftet til en 300 watt, netop fordi min gamle på 235 watt ikke
kunne klare det. Jeg prøvede dog først med min gamle, men det gik altså
ikke.

Nørlev