Afgangs/tilgangs lister
Fra : Lizzi Palner Sonne

Dato : 11-04-03 14:20

Blev alle ikke skrevet i afgangslisterne ?. Jeg har en familie, hvor manden
rejser fra Resen sogn, Hindborg herred i 1867. Hans kone og 4 børn som er
mellem 3 og 11 år står ikke i afgangslisterne. De bliver heller ikke
konfirmeret i Resen sogn, så de må vel have forladt sognet alligevel. Kan
præsten have glemt dem.
Der står han tager til Berrits, men jeg kan ikke finde noget der hedder
sådan. Har i en ide til hvor han er taget hen han dør i Viborg 1878, men der
har jeg ikke tilgangslisterne så jeg kan se hvor han kom fra. To af børnene
har jeg også fundet viet i Viborg 1883 og 1885

Venlig hilsen

Lizzi Palner Sonne

Fra : Jesper Holgersen

Dato : 11-04-03 15:26

Kunne Berrits i stedet ikke læses som Borrits, altså det nuværende Borris?

- Jesper (http://home1.stofanet.dk/jeho)

Fra : Lizzi Palner Sonne

Dato : 11-04-03 16:04

Det er en meget tydelig håndskrift og der står Berrits, men det kan
selvfølgelig være en skrivefejl. Jeg vil prøve at tjekke det på arkivet i
morgen.

Venlig hilsen
Lizzi Palner Sonne

Fra : dannebrog

Dato : 11-04-03 19:10

Nej, som regel var det kun tyende, der blev indskrevet i til- og
af-gangslisterne i KB.

Fra 1875 på landet og vist 1857 i Købstæderne, førtes politiet
tyendeprotkoller. Det samme om der havde været i kirkebøgerne, men navnet er
tydeligere. Nogle steder kaldtes de dog vist for meldebøger.

m.v.h.

Ulrich

--
Ulrich Alster Klug
København - Denmark

http://www.dk-yeoman.dk
dannebrog@dk-yeoman.dk

Fra : Valdemar Lund

Dato : 11-04-03 19:32

> [...]
>
> Venlig hilsen
>
> Lizzi Palner Sonne
>
>Nr. Borrids sogn som indeholder byen Sparkær og nabo til Viborg kunde
eventuelt være en mulighed.

Venlig hilsen
Valdemar Lund.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 11-04-03 20:03

"Lizzi Palner Sonne" <l.sonne@adslhome.dk> skrev Fri, 11 Apr 2003
15:19:32 +0200

>Blev alle ikke skrevet i afgangslisterne ?.

Nej, det kan du ikke regne med.

Det kan være meget forskelligt fra sogn til sogn og fra tidsperiode til
tidsperiode. Nogen steder er det kun tyende der blev indskrvet når de
foreviste skudsmålsbogen, andre steder er det mere konsekvent ført. For
hele familier er det ofte kun manden der er nævnt. De højere sociale lag
som embedsmænd og godsejere er sjældent nævnt. osv.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Lizzi Palner Sonne

Dato : 11-04-03 21:13

Tak til alle for jeres svar. Jeg vil nu prøve nabo sognene med navne der kan
minde om det.

Venlig hilsen

Lizzi Palner Sonne

Fra : Lizzi Palner Sonne

Dato : 12-04-03 17:38

Tak endnu engang for hjælpen i går. Det gav pote med Borris sogn

Venlig hilsen

Lizzi Palner Sonne