Artikel kan ikke findes igen
Fra : Henry Madsen

Dato : 10-04-03 23:02

Jeg læste for 1-2 år siden en artikel et sted om en Dansk Vestindisk neger i
Fredericia. Nu skal jeg bruge artiklen, men kan ikke finde den igen.
Ved en af jer hvor den står ?

Henry Madsen
hcm@pc.dk

Fra : mia gerdrup

Dato : 11-04-03 11:31

"Henry Madsen" <hcm@pc.dk> wrote in message news:<3e95e870$0$32043$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
> Jeg læste for 1-2 år siden en artikel et sted om en Dansk Vestindisk neger i
> Fredericia. Nu skal jeg bruge artiklen, men kan ikke finde den igen.
> [...]

Jeg husker den også, - jeg tror du skal til DIS-Danmark sidderne. Prøv
med søgefunktionen der.
Mia

Fra : Lars Deleuran

Dato : 11-04-03 16:20

Prøv Lokalhistorisk Arkiv i Fredericia eller Fredericia Bibliotek som også
har en lokalhistorisk samling .... evt. send spørgsmålet til
www.biblioteksvagten.dk

<<<<<>>>>>>><<<<<<>>>>>>>>
Med venlig hilsen

Lars Deleuran
Bibliotekar
Mimersvej 52
7620 Lemvig
tlf. 97823987, mobil 28453470
mail deleuran@dadlnet.dk
Web: www.larsdeleuran.suite.dk
http://grupper.bf.dk/it/hvad/hvad-ld.htm

Fra : Tom H. Petersen

Dato : 11-04-03 16:58

Kan det være Conelis du tænker på?

Fra : Lars Deleuran

Dato : 11-04-03 22:00

jeg mener Cornelius var skoleinspektør i Nakskov ?

--
<<<<<>>>>>>><<<<<<>>>>>>>>

Fra : Tom H. Petersen

Dato : 12-04-03 07:00

Ja det har du ret i.
Men han er den eneste Dansk-Vestindier jeg erindrer umidelbart at have læst
artikler om, jeg mener også at
han som foredragsholder kunne have besøgt Fredericia

mvh
Tom H Petersen

Fra : Lars Deleuran

Dato : 12-04-03 10:31

jeg klippede følgende passage ud fra en artikel på nettet:

Danmark ­ nu med (vejr)neger

I 1905 skulle Tivoli have en Koloniudstilling, som naturligvis bød på et
indslag fra kolonien Dansk Vestindien. Til det formål importerede man et par
sorte børn fra St. Croix. Den ene var Victor Cornelins, som efter
udstillingen blev i Danmark for at læse til lærer. Egentlig skulle han efter
endt uddannelse være returneret til St. Croix, men da de vestindiske øer i
mellemtiden var blevet afhændet til USA, blev Victor Cornelins i Danmark. I
begyndelsen af århundredet var et sort ansigt et overordentligt eksotisk
indslag i gadebilledet, ikke mindst i Nakskov, hvor han slog sig ned.
Lykkeligvis var Cornelins mand for at klare virakken. Han endte som en
elsket og respekteret skoleinspektør i Nakskov for flere generationer af
blåøjede unger og beviste over al måde, at han var værd at bemærke for andet
og mere end sin hudfarve. Tusindvis af børn, der nu længe har været voksne,
husker stadig den engagerede og anderledes lærer, der gjorde forskellen.

--
<<<<<>>>>>>><<<<<<>>>>>>>>
Med venlig hilsen

Lars Deleuran
11. generations indvandrer

Fra : Ellen Rasmussen

Dato : 13-04-03 12:28

Lige en lille korrektion i forhold til oplysningerne om Victor Cornelins:
Han var viceinspektør på "Den store skole", der ligger på Nørrevold i
Nakskov, nuværende navn Byskolen, Nakskov.
Jeg har selv været medlem af det skolekor og skoleorkester, som Victor
Cornelins var leder af i mange år, og både kor og orkester "turnerede" på
Fyn og i Jylland i efterårsferierne, hvor vi blev privat indkvarteret, så
Fredericia er bestemt et godt bud på et sådant besøg.
Jeg kan i øvrigt henvist til bogen Fra Sct. Croix til Nakskov, som Victor
Cornelins skrev i 70'erne. Den udkom på Lohses Forlag.

Venlig hilsen
Ellen Rasmussen
fra det sydvestlige Lolland

Fra : Hanne Jespersen

Dato : 13-04-03 21:10

> [...]
> Jeg læste for 1-2 år siden en artikel et sted om en Dansk Vestindisk neger
> Fredericia. Nu skal jeg bruge artiklen, men kan ikke finde den igen.

fundet på www.bibliotek.dk
Freiesleben, Birgit
Fra St. Croix til Tivoli : en historisk beretning om to vestindiske børns
lange rejse
1. udgave. 1998. 274, 101 sider, illustreret (nogle i farver)
Forlag: Acer
Indhold: "Send to negerbørn" ; From St. Croix til Nakskov ; Et liv er slut

desuden en artikel i Kristelig dagblad og et par titler mere af samme
forfatter, men du bør først og fremmest se "Fra Sct. Croix til Tivoli".

Med venlig hilsen
Hanne Jespersen