Bornholmske kirkebøget
Fra : Rita Jensen

Dato : 10-04-03 15:19

Hej Gruppe

Er der nogen her i gruppen, der kan give et bud på, hvordan det er muligt at
finde oplysning om dåb, død o.s.v. fra Klemensker, Bornholm før 1800 på
Familysearch, når der i registratur fra LA, 1968 står, at præstegården
brændte i 1887, og der derfor først er bevaret kirkebøger fra 1800. De må
kende nogle arkivalier, som jeg ikke gør.

Og hvad hvad er der så nu galt med www.kirkebog.dk? (Bornholmske kirkebøger
indtil 1814). Det har ikke været muligt for mig at komme ind de sidste 2
dage, før har jeg aldrig haft problemer med den side.

Hilsen Rita

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 10-04-03 20:43

"Rita Jensen" <ritajensen@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> brændte i 1887, og der derfor først er bevaret kirkebøger fra 1800. De må
> kende nogle arkivalier, som jeg ikke gør.

Der kan være flere muligheder, f.eks. er nogle af oplysningerne i
Familysearch lagt ind via oplysninger, som de første medlemmer af
Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige opgav til kirken i forbindelse
med stedfortrædende arbejde i templet for deres egne familier.
Det har jeg i hvert fald set hos nogle fra min egen slægt.
De har ikke haft adgang til oplysningerne fra kirkebøger, som jo
befandt sig på den anden side af Atlanten, og derfor blev det skrevet
efter hukommelsen, nogle godt bedre end andre, naturligvis.

Den anden mulighed kan være oplysninger, som er fundet gennem
søgning i skifteprotokoller, og som her har dannet basis for en
beregnet fødsels- og vielsesdato.

Mvh. Bodil.

Fra : Lisbet Sortkjær

Dato : 11-04-03 07:51

Hej Rita !

Desværre tror jeg, at nogle af FamilySearch oplysninger om fødsel/dåb er
hentet fra vielseprotokolerne, hvor der evnetuelt har stået en alder og et
opholdssted. I min egen slægt står en anes fødsels som, født i 1744 og
stedet er opholds sognet, men jeg ved, at han er født ved Tved i Randers.
Året er korrekt.

MVH Lisbet

Fra : Rita Jensen

Dato : 11-04-03 18:32

Lisbet Sortkjær <ls@dmu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e9665d7$0$31976$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
> opholdssted. I min egen slægt står en anes fødsels som, født i 1744 og
> stedet er opholds sognet, men jeg ved, at han er født ved Tved i Randers.

Tak for jeres forklaringer. Jeg havde næsten luret mig til skifterne, men
jeg kender ikke ovennævnte vielsesprotokoller. Jeg troede, at alle vielser i
den periode blev skrevet ind i kirkebogen.

Med hensyn til register over Bornholmske kirkebøger er jeg på banen igen.
Det undrer mig bare, at de døde ikke er med.

Hilsen og tak
Rita