Andre arkivalier end kirkebøger?
Fra : Inger Buchard

Dato : 07-04-03 16:01

Lige et par facts før mine spørgsmål:

Indvandret før 1805, mand, født i Preussisk Pommern omkring 1776, altså ca
30 år gammel i 1805, skrædder.
Sted: Sundeved, første spor: Felsted sogn 1805

Hvilke andre spor efterlader sådan en fyr i arkivmaterialet - altså ud over
vielserne, børnenes dåb, egen død og begravelse i kirkebøgerne?

1. Hans erhverv: skrædder - efterlader han spor i nærmeste købstads
laugsprotokol (Sønderborg, Åbenrå, Flensborg)? Han må jo have været på
Wanderschaft og indskrevet sig hos skræddermestre mellem Anklam og Åbenrå,
inden han ender i Felsted. Findes der Laugsprotokoller for skræddere - og
har disse byer overhovedet haft skrædderlaug? Ligger de i Åbenrå, hhv.
Schleswig?

2. Hans alder: under 30: kommer sådan en tilflytter i lægdsrullen? Ligger de
i Åbenrå eller på Rigsarkivet?

3. Hans ukendte liv: han bor på landet i et sogn, der er delvis under
godsjurisdiktion. Jeg kender hans opholdsadresser i sognet. Findes der
politiprotokoller som for købstæderne - og hvordan finder jeg dem frem: jeg
går ud fra, at han fra 1805 (= det første ægteskab) opfører sig pænt, men
inden da kunne han jo have været betragtet som 'løsgænger', der kunne falde
opholdskommunen til last - og det ville man kunne finde spor af i
politiprotokollerne. Men hvordan finder man frem til dem? Er de indekserede,
så de er til at finde rundt i?

4. Er der andre retninger, jeg kan tænke videre i?

Et forsøg på at målrette søgningen i høstakken - og al hjælp fra erfarne
læsere er velkommen.

Inger Buchard

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 07-04-03 18:46

"Inger Buchard" <ibuchard@post4.tele.udenspamogpunktum.dk> wrote in message
> [...]
over
> vielserne, børnenes dåb, egen død og begravelse i kirkebøgerne?

Du kan være så heldig, at du finder ham i et særligt arkiv,
som er lavet over enkeltperson - hvis du kan søge ham
på Landsarkivet for Sønderjylland.
Jeg var så heldig at finde min tip3oldefar på den måde,
han kom til Danmark som russisk soldat under 30 årskrigen,
og jeg kunne følge meget af familien på de små kort over
hver person, det var virkelig lækkert.

God held med jagten.

Mvh. Bodil.

Fra : Tom Brøndsted

Dato : 08-04-03 14:04

Inger Buchard wrote:

>inden han ender i Felsted. Findes der Laugsprotokoller for skræddere - og
>har disse byer overhovedet haft skrædderlaug? Ligger de i Åbenrå, hhv.
>Schleswig?

Jeg havde egentlig set frem til at en kyndig sjæl havde besvaret dette
spørgsmål. Jeg *mener* at have læst at der hverken i Tyskland eller
Danmark var særlige laug for f.eks. skræddere og skomagere. Jøder der
ikke kunne optages i laugene (dette gjaldt i DK vistnok indtil 1814, men
i hvert fald ikke senere) kunne derfor nedsætte sig som skræddere og
dette fag udviklede sig til en typisk jødeprofession.

mvh tb

Fra : Bodil Madsen

Dato : 08-04-03 16:13

Hans H. Worsøe nævner i sin bog "Slægtshistorie i Sønderjylland - en
vejledning" 1983. Skræddere ( Sønderborg 1746 ff ) skomagere (Aabenraa
1620 ff). Jeg forstår det sådan at disse arkivalier skal findes i
byarkiverne under næringsvæsen.
Han skriver videre:" Hertil kommer Landsarkivets særlige samling af
laugsarkivalier som f.eks. Haderslev skomagerlaug 1638 ff, Åbenrå
rebslagerlaug 1751 ff og Sønderborg snedker- og glarmesterlaug 1745ff.
Glemmes må ikke de laugsarkivalier og genstande, der findes på museerne. Her
kan især henvises til en større samling laugsarkivalier på Sønderborg
museum, hvorover Landsarkivet har en registratur"
Jeg håber dette hjælper lidt på vej.
Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Show The Andersens

Dato : 08-04-03 17:43

"Bodil Madsen" <annabodil@nyraad.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan især henvises til en større samling laugsarkivalier på Sønderborg
> museum, hvorover Landsarkivet har en registratur"

Jeg har tidl ledt efter lign arkivalier for bl.a. snedkere i 1800tallet på
landet i "det egentlige Danmark" og spurgt på Erhvervsarkivet i Århus men
ikke rigtig kommet nogle vegne. Er det ikke erhversarkivet der i dag har
sådanne arkivalier hvis de findes???

Annette

Fra : Hans Nørgaard

Dato : 12-04-03 17:53

Hej Anette
Der var intet laugsvæsen for landhåndværkere. Efter næringsfriheden oprettedes
særlige landhåndværkerforeninger, hvis arkivalier kan opbevares på
landsarkivet eller i et lokalhistorisk arkiv. Men måske danpa giver et svar
herpå.
mvh
Hans

Fra : Show The Andersens

Dato : 13-04-03 07:57

"Hans Nørgaard" <jersey@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> særlige landhåndværkerforeninger, hvis arkivalier kan opbevares på
> landsarkivet eller i et lokalhistorisk arkiv. Men måske danpa giver et

Tak, jeg mente også jeg havde udtømt mulighederne men kom i tvivl.

Annette

Fra : Anders B. Christophe~

Dato : 08-04-03 16:48

> [...]
> i hvert fald ikke senere) kunne derfor nedsætte sig som skræddere og
> dette fag udviklede sig til en typisk jødeprofession.

Dette er ikke korrekt i Danmark. Der fandtes laug for skræddere og skomagere
i de fleste købstæder. De 2 erhverv var faktisk de mest almindelige og
derfor dem, der er repræsenteret i det største antal købstæder.
Med venlig hilsen
Anders B. Christophersen

Fra : dannebrog

Dato : 09-04-03 08:04

Nejda - der var aug for både skræddere og skomagere.

De findes under laugsarkiver eller lavsarkiver på landsarkiverne.
Håndværkere på landet KUNNE være medlemmer af byens lav, men var det bestemt
ikke altid. - Nogle lav dækkede hele landet, f.eks. skipperlavet i Kbhvn.

Der er ingen afleveringspligt på lavsarkivalier, så man må søge flere
steder.

De sønderjyske lavsarkiver findes sikkert i en særlig arkivfond kaldet
lavsarkiver.

M.v.h.

Ulrich

--
Ulrich Alster Klug
København - Denmark

http://www.dk-yeoman.dk
dannebrog@dk-yeoman.dk

Fra : Jeannie Kristensen [~

Dato : 09-04-03 10:37

"Inger Buchard" <ibuchard@post4.tele.udenspamogpunktum.dk> skrev i en
meddelelse news:3e9192a4$0$42624$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
over
> vielserne, børnenes dåb, egen død og begravelse i kirkebøgerne?
Klip

Hvad med at søge på www.danpa.dk ?
på "Sundeved" er der bl.a.:
Reg. nr: 2598 (545-01 Institut for Sønderjysk Lokalhistorie)

"Brandkasse for de frikøbte grevelige bønder som også nogle frie huse
til Dybbøl, Sottrup og Snogbæk"

*18.11.1788
Sundeved kommune, Sønderjyllands amt
Brandforsikringsforeninger
Yderdatering: 1788-1835
Indholdsresumé: R
Omfang: 1 bd. 0 pk. 0 læg
Klausuler: Almindelige regler
Bemærkninger: Formål(1788): Da vi grevelige Reventlovske Bohls-
mænd til Dybbøl, Sottrup og Schnobæk har kjøbt
vore Bohl og skal selv i Fremtiden være ansvarlig
for vore Huse og Bygninger at da ingen iblandt os
i Fremtiden formedelst en ulykkelig hændelse af
Ildebrand skal ganske blive ruineret, så har vi
fundet det tjenligt at gøre sådan Indretning, at
de som herved måtte komme til skade, dog
nogenledes kan ophjælpes igen og blive ved Magt
og tager denne vores Brandindretning da fra nu af
sin Begyndelse iblandt os som følger, så har vi
indrettet denne brandforsikring.

Hilsen Jeannie Kristensen

Fra : Inger Buchard

Dato : 13-04-03 14:48

Jeg vil gerne takke alle for gode indput; de specielt sønderjyske forhold
vil jeg granske i med den nyudgivne arkivoversigt fra Landsarkivet for
Sønderjylland som hjælpemiddel.

Inger Buchard

Fra : Hugh Watkins

Dato : 13-04-03 17:20

"Inger Buchard" <ibuchard@post4.tele.udenspamogpunktum.dk> wrote in message news:3e996a61$0$42555$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg vil gerne takke alle for gode indput; de specielt sønderjyske forhold
> vil jeg granske i med den nyudgivne arkivoversigt fra Landsarkivet for
> Sønderjylland som hjælpemiddel.

The "Odd Fellows" were set up in england to make mutual assurance for udfaglært travelling workers

it has branches in Denmark but I do not know what was lost when Odd Fellow Palaet burned.

Hugh W