I Kirkebøger: Hvad er en sponsor?
Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 07-04-03 14:37

Som skrevet i subject:

Hvad er en sponsor i kirkebogen under trolovelser?

(Jeg har kigget mig omkring på nettet, men kan ikke finde nogen
forklaring)

Venlig hilsen
Kirsten
--

Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 07-04-03 14:45

On Mon, 07 Apr 2003 15:37:22 +0200, Kirsten Bjorneboe
<kirstenb@image.dk> wrote:

>Som skrevet i subject:
>
>Hvad er en sponsor i kirkebogen under trolovelser?

Det må være en forlover. Der skulle jo være to forlovere, som skrev
under på, at der ikke var noget til hinder for ægteskabets indgåelse.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Bodil Madsen

Dato : 07-04-03 20:18

Sponsor er det latinske ord for kautionist og bruges også i pengesager. Både
sponsor og kautionist bruges i forbindelse med trolovelser.
mvh
Bodil Madsen

Fra : Hans Poulsen

Dato : 07-04-03 21:46

Lars J. Helbo <lars@salldata.dk> wrote in message news:<d4039vsph3u9rb61c9985usgvh147at8e4@4ax.com>...

> Det må være en forlover. Der skulle jo være to forlovere, som skrev
> under på, at der ikke var noget til hinder for ægteskabets indgåelse.

Ud over den forklaring, som Lars J. Helbo giver, kan jeg nævne, at i USA
betyder SPONSOR fadder - og muligvis også forlover, men i den betydnig har jeg
ikke mødt ordet i amerikanske kilder.

Med venlig hilsen

Hans Poulsen

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 08-04-03 08:06

<kirstenb@image.dk> wrote:

>Hvad er en sponsor i kirkebogen under trolovelser?

Tak allesammen for svarene om, at en sponsor er en forlover.

Jeg var noget i tvivl, fordi i det helt konkrete tilfælde var der tale
om parret Hans Christensen og Elisabeth Pedersdatter, og som sponsorer
var skrevet: Christen Christensen og Peder Olufsen.

Og her kunne det jo sagtens være fædrene, når man ser på navnene.

Men det var måske somme tider faderen, der var sponsor?

Da min egen søn blev gift i 1995, var hans far forlover. Det troede
jeg egentlig ikke, man kunne, men i dag kan man jo så meget, der ikke
er helt efter (kirke)bogen. Dengang fulgte man vel reglerne mere
striks? Trolovelsen var i 1783, og vielsen i 1784.

Venlig hilsen
Kirsten
--

Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 08-04-03 11:58

On Tue, 08 Apr 2003 09:05:59 +0200, Kirsten Bjorneboe
<kirstenb@image.dk> wrote:

>On Mon, 07 Apr 2003 15:37:22 +0200, Kirsten Bjorneboe
><kirstenb@image.dk> wrote:
>Men det var måske somme tider faderen, der var sponsor?

Det var _ofte_ fædrene, og hvis de ikke var i live var det ofte en
bror eller onkel fra hver side.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk