Øhh Killi Unger!!
Fra : Mogens Dyhre Hansen

Dato : 22-03-01 17:30

Davs med jer!

Jeg vil lige høre kan mine killi gardneri få unger bare såén lige uden
vidre? Jeg har et billede af hannen her
http://www.svend-bent.dk/akvafisk/Fisk062.BMP og det kommer sig af at da jeg
lige ville fodre her i eftermiddags stod der sku en unge lige ved hullet den
kom godt nok væk i en fart da de 2 voksen kom for ar æde. det skal lige
nævnes at jeg kun har haft dem en måned og der er kun de 2 fisk i den balje
på ca. 100 liter. Jeg har set 2 unger en meget lille ca. 4 mm. og en næsten
6-7 mm og synlig i bedre form.

Er der ikke noget med at baljen skal tørlægges og alt muligt for at avle
dem?

P.S. Jeg har fyldt en stak blandede billeder ind på svend-bent
http://www.svend-bent.dk/akvafisk/
De er til fri afbenyttelse det skal dog lige siges at ikke alle billederne
er lige gode men jeg har ikke lige haft tid til at luge ud i dem.

--
/Mogens
OBS. OBS. Har du hentet Napsters afløser?. Find både mp3 & mpg på

Fra : Carsten Gall

Dato : 22-03-01 18:44

Mogens Dyhre Hansen <mogens@remove.www.svend-bent.dk> skrev i en
> [...]
næsten
> 6-7 mm og synlig i bedre form.
>
> Er der ikke noget med at baljen skal tørlægges og alt muligt for at avle

Det er bestemt muligt, du har jo selv set ungerne *s*
Det er ikke en nødvendighed at tørven tørres, det er bare en mulighed.
Fiskene hedder iøvrigt Aphyosemion gardneri.
Der vil formentlig komme flere unger til syne med tiden, forældrene leger
over en lang periode,
og lægger kun få æg om dagen.

Hvis du har mulighed for det, så sæt et lille akvarie op med vand fra det
store og lad ungerne gå her i
efterhånden som du fanger dem fra. Sørg for at der er masser af
flydeplanter f.eks tornfrøet hornblad
eller vandpest i overfladen, de ungerne meget gerne tager deres små
søskende.
Et kanongodt foder til små sky killi unger er microorm. Senere kan du
give dem ny klækkede artemia.

Held og lykke!

Carsten

Fra : Mogens Dyhre Hansen

Dato : 22-03-01 19:36

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Det er bestemt muligt, du har jo selv set ungerne *s*
Øhh ja men det kunne være det var umuligt for dem at få unger på alm.
vis nu hvor jeg havde fået at vide de skulle tørlægges inden. jeg troede at
det måske kunne være fordi jeg havde smidt et par planter i som der måske
kunne have gemt sig noget deri men det var jo da købt fisken at jeg lige
måtte have lidt grønt med hjem

> Det er ikke en nødvendighed at tørven tørres, det er bare en mulighed.
> Fiskene hedder iøvrigt Aphyosemion gardneri.
Aha så må jeg lige se om jeg kan finde mere info om den på det link du
anbefalede mig da lige havde fået fiskene hjem

> Der vil formentlig komme flere unger til syne med tiden, forældrene
leger
> over en lang periode,
> og lægger kun få æg om dagen.
Nogen ville måske kunne, med held påstå at han(Mig) er gal som han glor ind
i det akvarie hele tiden og jeg må indrømme jeg har ikke set dem lege eller
bare noget der ligner et æg.

> Hvis du har mulighed for det, så sæt et lille akvarie op med vand fra
det
> store og lad ungerne gå her i
> efterhånden som du fanger dem fra.

Ja det vil nok være klogt det har jeg bare ikke lige ved hånden.

>Sørg for at der er masser af
> flydeplanter f.eks tornfrøet hornblad
> eller vandpest i overfladen, de ungerne meget gerne tager deres små
> søskende.
Jeg håber det er nok at smide en masse planter ned til dem så får de nok
mulighed for at gemme sig
> Et kanongodt foder til små sky killi unger er microorm. Senere kan du
> give dem ny klækkede artemia.

Nå. det må jeg huske i morgen for der skal jeg til staden og aflevere
guppyer til dyrhandleren så kan vi jo bytte lidt.

> Held og lykke!

Jo tak. Og tak for hjælpen

--
/Mogens
http://www.svend-bent.dk/ Startsiden med Emneindex, robotsøgning, hitlist,

Fra : Carsten Gall

Dato : 22-03-01 22:13

> [...]

ind
> i det akvarie hele tiden og jeg må indrømme jeg har ikke set dem lege

Så er du ikke ene om at være tosset
Så vidt jeg husker har de det med at lege om formiddagen/morgenen.
At du ikke har set noget der minder om æg, er mere normalt end at du har
set et
de er ikke store og helt glasklare. Hvis du har tørv i akvariet lægges de
sandsynligvis der,
ellers i planter. Æggene vil formentlig falde ned i bundlaget senere og
forsvinde for dit synfelt.

> det
>
> Ja det vil nok være klogt det har jeg bare ikke lige ved hånden.

Det behøver ikke at være stort, mange akvariebutikker har nogle "kar" på
2-3 liter,
de er store nok i begyndelsen. Det vil jo også være tosset at lægge mange
penge i
noget som ikke er planlagt og meget usikkert.

> Nå. det må jeg huske i morgen for der skal jeg til staden og aflevere
> guppyer til dyrhandleren så kan vi jo bytte lidt.

Du skal ikke regne med at kunne få fat i microorm i en akvariebutik.

Carsten

Fra : Mogens Dyhre Hansen

Dato : 25-03-01 21:28

> Så er du ikke ene om at være tosset

Nej man skulle jo nok kunne finde en håndfuld bare her i gruppen

> [...]
de
> sandsynligvis der,
> ellers i planter. Æggene vil formentlig falde ned i bundlaget senere og

Nu har den akvarie plads i min kælder så jeg sidder ikke og kigge på dem
hele dagen, så de kan jo godt have leget uden min viden

> [...]

mange
> penge i
> noget som ikke er planlagt og meget usikkert.

Det er lavet så snilt at jeg med en lille indvendig pumpe og et stykke
luftslange kan pumpe vandet fra det store op til ungerne og det løber så
tilbage igen så får de frisk temperet vand og de har det godt.

Jeg har købt noget "nyt" noget som hedder "Baby-star IV (4) det komplette
afløser for artemia" står der på etiketten. der 50 ml i den og kostede kr.
84.50 hmmm. noget dyrt skidt synes jeg nok. Jeg har også købt noget liquifry
no1og det ser ud som om de tager noget af det.

> Du skal ikke regne med at kunne få fat i microorm i en akvariebutik.

Nej det fandt jeg udaf

> Carsten

Jeg har lige lavet 7 billeder af mine unger på
http://www.svend-bent.dk/akvafisk/jpgfiler/unger/ En af hver unge arrh
det skal skal i nok ikke tro på men jeg har da indtil vidre fanget 6 unger
og jeg har set 2 mere nede ved de voksen, men man skal sku være heldig for
at nette dem.

--
[...]
Fjern remove i mail adr. så er der hul igennem.

Fra : Carsten Gall

Dato : 25-03-01 23:16

> [...]

> luftslange kan pumpe vandet fra det store op til ungerne og det løber så
> tilbage igen så får de frisk temperet vand og de har det godt.

Nemt og meget enkelt!

> [...]
liquifry
> no1og det ser ud som om de tager noget af det.

Det har jeg aldrig hørt om, men derfor kan det jo være meget godt
alligvel.
Hvad er det du kan se de tager?? Liquidfry eller Baby-star.

Carsten

Fra : Mogens Dyhre Hansen

Dato : 26-03-01 06:45

> Hvad er det du kan se de tager?? Liquidfry eller Baby-star.
Liquidfry ser jeg de nipper lidt efter, jeg har prøvet at give dem noget af
baby star men det så ikke ud som om det havde deres opmærksomhed, de
svømmede lige forbi.
Jeg har prøvet baby star til min havlstore guypper, de blev helt vilde og
var lige ved at komme op og slås om fodret.