Åbenhed dialog og debat
Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 06-04-03 14:42

Nu er jeg så mødt op til generalforsamling i DIS og dermed brugt min
demokratiske ret til at øve inflydelse på den foreningspolitik der føres.

Min tvivl er dog ret stærk på om det vil betyde nogen ændring. Bestyrelsen
sad til højbords og havde nærmest trukket et jerntæppe ned mellem sig og den
fremmødte forsamling. Ordstyreren kvalte ethvert forsøg på kritisk debat og
det var ikke mange af forsamlingens gode råd og ideer der nåede igennem til
den dominerende gruppe i ledelsen.

Ole Degn forstod at forplumre debatten med Otto C. Thygesen, så denne opgav
sit ellers fornuftige indlæg i debatten.

Mit generelle indtryk af hvilken indflydelse på fremtiden mit fremmøde
betyder kan ligge et meget lille sted og har kun bekræftet mit indtryk af
foreningensledelsens manglende vilje/evne til at lytte til og føre
medlemmernes politik. Et reelt valg mellem kandidater til bestyrelsen var
der heller ikke tale om - udfaldet var så godt som givet på forhånd. Alene
mangel på tid til en lødig debat de fremmødte imellem hindrede reelt et
potentielt spontant opstået ønske om forandring.

Fremhæves skal dog mit indtryk af Werner Nielsen Wittekind og Hanne Rud for
deres arbejde og selvstændige holdninger, og, som jeg har skrevet tidligere,
så er der ikke tvivl om at bestyrelsen de facto uegentnyttigt udfører et
omfangsrigt praktisk arbejde.Det jeg tvivler på er, om det er muligt at
skelne egne ideer og ambitioner (eller mangel på samme) fra medlemmernes
ditto.

Efter denne oplevelse vil jeg fastholde hvad jeg har skrevet tidligere, at
det ikke er demokratisk at styre en landsdækkende forening med 3-4000
medlemmer via en årlig generalforsamling med højst 2% tilfældigt fremmødte.
En opbygning med delegerede valgt lokalt er måske ikke mulig at gennemføre i
praksis, men man kunne udmærket benytte sig af urafstemninger - eller i det
mindste spørge medlemmerne om deres syn på væsentlige spørgsmål.

Tilbage sidder jeg med en dårlig smag, fordi jeg alene med mit fremmøde har
konfirmeret en ledelse der ikke har min fulde tillid til at føre
medlemmernes ønsker ud i livet. Ikke mindst fordi panelet består af lutter
"Tordenskjolds soldater" der bytter taburetter år efter år.
--
Poul Erik Jensen - jep@genealog.dk
www.genealog.dk - www.genealog.dk/genlink

Fra : Hugh Watkins

Dato : 07-04-03 00:11

"Poul Erik Jensen" <20030101news@genealog.dk> wrote

snip

> [...]
> praksis, men man kunne udmærket benytte sig af urafstemninger - eller i det
> mindste spørge medlemmerne om deres syn på væsentlige spørgsmål.

så lavede et forslag for ændring av vedtægter
det er din demokratisk pligt

Hugh W

--

if it is not broken, don't fix it

Fra : Kurt Hansen

Dato : 07-04-03 09:43

Sun, 6 Apr 2003 15:42:00 +0200, skrev Poul Erik Jensen:

> [...]
>
>Ole Degn forstod at forplumre debatten med Otto C. Thygesen, så denne opgav
>sit ellers fornuftige indlæg i debatten.

Tak for frontberetningen. Da jeg ikke deltog i generalforsamlingen,
har jeg svært ved at kommentere dit referat, men kunne ønske at f.eks.
Otto C. Thygesen og eventuelt et bestyrelsesmedlem ville gå ind i en
debat.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : J.Kobel

Dato : 07-04-03 10:20

Kurt Hansen <kurt@towle.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:qae29v4978mgo8sa5cumc6c29tkdurq1qo@4ax.com...

> [...]
> har jeg svært ved at kommentere dit referat, men kunne ønske at f.eks.
> Otto C. Thygesen og eventuelt et bestyrelsesmedlem ville gå ind i en

Mit forslag er at melde sig ud af DIS, så undgår man alle problemer.
Mvh.
J.Kobel

Fra : Bent Fleron

Dato : 07-04-03 12:18

J.Kobel wrote:
> Kurt Hansen <kurt@towle.dk> skrev

De fleste af os kender jo Poul Eriks holdninger til bestyrelsens
dispositioner og jeg kan sagtens forestille mig han er mødt op til
generalforsamlingen kampberedt med vanlig kritisk holdning, hvilket da
også klart fremgår af hans indlæg. Læs det lige igen ovenfor.

Ja, Poul Erik, selvfølgelig sad bestyrelsen samlet, det gør de altid ved
generalforsamlinger og kongresser. Jeg ved ikke rigtig hvad du havde
ventet dig ? Skulle bestyrelsen have været placeret rundt omkring mellem
de øvrige tilhørere i en eller anden rodet konfiguration.

Jerntæppe ? jamen dog. Det må siges at være en subjektiv betragtning
baseret på en negativ holdning. Hvor er din egen åbenhed ?

Ordstyrerens rolle:
Poul Erik, en ordstyrers rolle er netop at holde sig til det fremlagte
program, og hvis han fornemmer at debatten går på afveje skal han sikre
sig den føres tilbage til udgangspunktet; nemlig programsættelsen. Du
kunne sagtens have fremført dine kritikpunkter hvis du i god tid
forinden havde indsendt forslag til behandling.

Kurt Hansen skrev:
> [...]

Det var flot skrevet Kurt.

J. Kobel Skrev:
> Mit forslag er at melde sig ud af DIS, så undgår man alle problemer.

Nej, - du øger dine problemer, fordi du derved mister retten til at
udtrykke dig i foreningssammenhæng medmindre du helt dropper
slægtsforskning. Men en generalforsamling fungerer ved at medlemmerne
indsender forslag til behandling. Den ret har alle medlemmer.
Ordstyreren vil så tage højde for rettidigt indkomne forslag, og dette
vil sikre emnet i denne tråd: Åbenhed, dialog og debat.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : J.Kobel

Dato : 07-04-03 13:09

Snip

> Nej, - du øger dine problemer, fordi du derved mister retten til at
> udtrykke dig i foreningssammenhæng medmindre du helt dropper
> slægtsforskning
Snip
> Med venlig hilsen Bent Fleron

Jeg kan ikke se sammenhæng mellem at være medlem at alle de forskellige
slægtsforskningsforeninge og så at kunne udføre en slægtsforskning for min
familie.
Jeg har på div. kurser i slægtsforskning, lært at finde frem til det jeg søger og
det behøver man ikke at være medlem af og i div. foreninger for.

Nu kan vi så se hvor længe denne tråd får lov til at køre, til gene for de der
gerne vil stille spørgsmål og håbe på svar fra de mere rutinerede.

Med venlig hilsen
J.Kobel

Fra : Jeannie Kristensen [~

Dato : 07-04-03 13:38

"J.Kobel" <jkobel@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse
SNIP
> [...]
der
> gerne vil stille spørgsmål og håbe på svar fra de mere rutinerede.

Du kan jo vælge at springe denne tråd over

Hilsen Jeannie Kristensen

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 07-04-03 14:13

"J.Kobel" <jkobel@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan ikke se sammenhæng mellem at være medlem at alle de
> forskellige slægtsforskningsforeninge og så at kunne udføre en
> slægtsforskning for min familie.

Jamen, hvorfor så overhovedet blande dig i en debat om disse foreninger?

> Jeg har på div. kurser ...

Du skulle så også tage et selvstudiekursus på www.usenet.dk så du var i
stand til at udelukke de emner i Nyhedsgruppen, som ikke interessere dig.

Usenet er som en avis - og det er vel de færreste der interesserer sig for
og læser alt i avisen, eller for den sags skyld er enig med alt det der er
skevet. Nyhedsgruppen er omend begrænset af fundatsen meget bred og skal og
kan rumme indlæg om alle relevante emner om slægtsforskning og hvad dertil
tangere - hvis du bilder dig ind den kun skal dække dit snævre behov, så har
du virkelig misforstået mediet.

> ... det behøver man ikke at være medlem af og i div.
> foreninger for.

Nej, det er med det lige som med alle andre sammenslutninger - de fleste vil
godt nyde af opnåede rettigheder, men de vil ikke deltage i arbejdet for at
fremelske dem - ja de opfatter endog superegoistisk goderne som fasttømrede
og selvfølgelige rettigheder, hvad de alene er fordi der er andre der har
tilkæmpet sig disse.

FUT dk.admin.netikette (der er den relevante diskutionsgruppe for debattens
emne).

Fra : aafe

Dato : 08-04-03 21:33

"Poul Erik Jensen" svarede "J.Kobel", der nemlig skrev:

> Jamen, hvorfor så overhovedet blande dig i en debat om disse foreninger?

Jamen, så vil jeg - der forlængst har meldt mig ud af
den forening - da også provokere dig, ved at blande
mig i jeres "private" debat. For hvorfor i alverden
skulle Kobel dog ikke kunne blande sig i debatten,
uden at være medlem af jeres forening?

Og Kobel har jo ret i, at man sagtens kan dyrke
slægtsforskning, uden at være medlem af jeres
forening. Ligesom man også sagtens kan dyrke
slægtsforskning, uden at være "medlem", af denne
NG.

På den anden side har i selvfølgelig også ret til, at
diskutere jeres foreningsforhold her i denne NG,
uden at nogen er berettiget til at klandre jer for det.

Så vil jeg også sige, det glæder mig, at nogen af
jer gjorde alvor af snakken, og troppede op på
generalforsamlingen; hvor jeg godt kunne have
ønsket, såvel for jer, som for foreningen, at der var
kommet et andet resultat ud af jeres initiativ, end
det - desværre forudsigelige - resultat!

Personligt har jeg intet i klemme i forhold til DIS,
hvor flere af bestyrelsesmedlemmerne gennem
tiden har været meget venlige og imødekommende
overfor mig.

Men, ellers vil jeg mene, det kunne være sundt for
DIS, med en konkurrerende forening.

med venlig hilsen

Arne

---

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 09-04-03 02:18

"aafe" <x@y.dk> skrev i en meddelelse

> Jamen, så vil jeg - der forlængst har meldt mig ud af
> den forening - da også provokere dig, ved at blande
> mig i jeres "private" debat.

Dit indlæg lyder ikke rigtig som provokerende - men nærmere som lidt
hyggeligt drilleri, hvilket der selvfølgelig skal være plads til

Der er ikke nogen der har forhindret J.kobel i at deltage i debatten, om
hvilken man udmærket kan have en mening uden at være medlem i den
omdiskuterede forening.

Det der føles irrelevant er når enkelte forsøger at slå sig op som moderator
og vil bestemme hvilke emner der er relevante - uden først at konferere med
gruppens fundats, der jo blandt den brede formulering dedikere dette forum
til netop diskussion af personalhistoriske foreninger.

Selv om jeg bestemt ikke er enig i foreningens måde at håndtere enkelte
sager, så er det beskedne kontingent rigeligt pengene værd i form af det
kvartalsudsendte blad og den årlige donation af forskellige effekter - ikke
noget man får så godt og billigt i andet regi for 35 øre om dagen (2,40 kr
om ugen - 7 kroner pr. måned). Det er derfor ikke af praktiske eller
økonomiske årsager man skal melde sig ud - og heller ikke undlade at melde
sig ind (http://www.dis-danmark.dk/foren.asp#tilmeld), for man får da fuld
valuta for kontingentet.

Fra : aafe

Dato : 09-04-03 10:19

"Poul Erik Jensen" skrev:

> Det er derfor ikke af praktiske eller
> økonomiske årsager man skal melde sig ud - og heller ikke undlade at melde
> [...]

Ja, nu behøver du ikke at agitere overfor mig, idet
jeg som sagt har forkastet DIS for længst, og dette
hverken af praktiske eller økonomiske årsager.

med venlig hilsen
Arne

---

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 09-04-03 13:23

> Ja, nu behøver du ikke at agitere overfor mig, idet
> jeg som sagt har forkastet DIS for længst, og dette
> hverken af praktiske eller økonomiske årsager.

Jamen - det lå jo li'som i afgrænsningen, at der kunne være principielle
grunde til at udelukke medlemsskabet, selv om jeg ikke kan se hvad man kan
ændre ved ikke at være med. Men jeg vil da til enhver tid forsvare en sådan
personlig holdning, der, uanset hvad jeg måtte mene om den, er ganske
legitim.

Det har dog meget lidt at gøre med det faktum, at et medlemsskab faktisk
giver valuta for de få kroner det koster.

Medlemsskabet er heller ikke en samtidigt accept af den politik
organisationen står for - og som man kan være i opposition til og forsøge at
ændre, om ønsket.

Dertil kan jeg tilføje, at indlægget slet ikke var personligt besvarelse til
den annonyme skribent uden mod til offentligt at stå ved sine holdninger,
men til alle læserne i dette offentlige forum - man kan jo ikke debattere
face to face med folk der har nedslået visir.

Fra : aafe

Dato : 09-04-03 17:05

"Poul Erik Jensen" skrev:

> [...]
> men til alle læserne i dette offentlige forum - man kan jo ikke debattere
> face to face med folk der har nedslået visir.

Hvad pokker bilder du dig ind. Jeg er ikke det mindste
anonym, og hvis der er nogen der tør stå ved sine
meninger, og iøvrigt betaler en helt urimelig pris for
dette, må det vist være mig.

Så, den var der vist forkert adresse på Poul Erik.

med venlig hilsen

Arne

---

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 09-04-03 18:05

"aafe" <x@y.dk> skrev i en meddelelse

> Så, den var der vist forkert adresse på Poul Erik.

Men

> Arne og "aafe" <x@y.dk>

- er ikke identifikation nok til at jeg kan opfatte det som andet en
annonymitet.
..

Fra : aafe

Dato : 09-04-03 19:19

"Poul Erik Jensen" skrev:

> Men

> - er ikke identifikation nok til at jeg kan opfatte det som andet en
> annonymitet.

Jamen, når du vil se sådan på det, er der ikke
noget at gøre ved det - blot skal jeg så bemærke,
at du altså der har forandret mening: For uanset
at jeg ikke offentliggør min e-mail adresse på
Usenet, har du ikke tidligere opfattet mig som
anonym - hvilket jo også er svært, når vi trods
alt har mødt hinanden fjæs til fjæs - men, skidt
så være med det.

med venlig hilsen
Arne

---

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 09-04-03 20:28

On Wed, 9 Apr 2003 19:05:29 +0200, "Poul Erik Jensen"
<20030101news@genealog.dk> wrote:

>- er ikke identifikation nok til at jeg kan opfatte det som andet en
>annonymitet.

Kan du virkelig ikke huske Arne Eckmann?
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : aafe

Dato : 09-04-03 20:31

"Lars J. Helbo" skrev:

> Kan du virkelig ikke huske Arne Eckmann?

Jo, selvfølgelig kan han da det

med venlig hilsen
Arne

---

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 09-04-03 22:13

"Lars J. Helbo" <lars@salldata.dk> skrev i en meddelelse
> On Wed, 9 Apr 2003 19:05:29 +0200, "Poul Erik Jensen"

> Kan du virkelig ikke huske ...

Jo selvfølgelig husker jeg da - men altså ikke genkendelig nok pludseligt
dukkende op i denne forklædning, selv om jeg jo nok med den drilske
provokation burde.
Uden at have det fjerneste imod Arne fatter jeg dog ikke rigtig pointen med
at være anonym, hvilket jeg er principiel modstander af, og nu, da jeg er
gjort opmærksom på identiteten, er signaturen naturligvis for mig ikke
annonym mere, og jeg må så passe på ikke at falde for provokatøren )

Jeg mener altså det er en uskik at møde op i forklædninger - hvilket jeg
tidligere har tilkendegivet - hvor personer tilsyneladende debattere med
flere forskellige annonyme identiteter. Denne holdning vil jeg fastholde til
sidste tast, hvad enten det er med- eller modstander - eller begge dele.

Men, som det er fremhævet af andre har denne debat ikke sin plads
her i gruppen, så svar i denne tråd havner i dk.admin.netikette hvor den har
hjemme - uanset at Arne er anarkistisk modstander af FUT )

Fra : Arne Feldborg

Dato : 09-04-03 22:26

Lars J. Helbo <lars@salldata.dk> skrev Wed, 09 Apr 2003 21:28:25 +0200

>Kan du virkelig ikke huske Arne Eckmann?

Du har da ret i at navnet Arne ikke i sig selv er en garanti for at man
optræder annonymt og tilbageholdende.

På den anden side er jeg enig med Poul Erik (og formentlig de fleste her
i gruppen) om at fornavnet alene og en sløret e-mailadresse normalvis
opfattes som et forsøg på at sløre sin identitet.

Dermed ikke sagt at det er det - men sådan opfattes det nu engang.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : aafe

Dato : 09-04-03 23:44

"Arne Feldborg" skrev:

> På den anden side er jeg enig med Poul Erik (og formentlig de fleste her
> i gruppen) om at fornavnet alene og en sløret e-mailadresse normalvis
> opfattes som et forsøg på at sløre sin identitet.

Og, der må jeg så konstatere, at det ikke tidligere
har været et problem, at jeg ikke bruger min
e-mailadresse her på Usenet.

Det nye er heller ikke, at jeg underskriver mig
med mit fornavn, men at jeg i længere tid har
blandet mig udenom debatten her, og at jeg
så nu igen stikker næbet indenfor, og pipper
lidt med.

Men, heller ikke det er særlig usædvanligt. Jeg
er ikke den eneste, der i en periode har været
rimelig aktiv, og derefter har trukket sig ud i en
periode, for derefter igen, at kigge lidt indenfor
i ny og næ.

For mit vedkommende underskriver jeg mig
altid - uhøjtidligt - som Arne. Det har jeg altid
gjort, og det vil jeg altid fortsætte med at gøre.

Her i norden er vi mange i vores årgang, der
hedder Arne, men som du kan se, så vidste
Lars Jørgen jo uden videre hvem jeg er. Og,
det er jeg sandt for dyden også vant til: Altså,
at folk ved hvem jeg er Poul Erik ved det jo
også godt, og der kan jeg så fortsætte med
at remse op ...

Men, det er jo klart, at for de mange nye
her i gruppen, er jeg lige så anonym, som
jeg var for år tilbage, hvor jeg første gang
pippede lidt med her i gruppen.

Men, sådan er usenet. Det er offentligt
tilgængelige grupper, der både kan bruges
fast eller i flæng: Medlemsskab er ikke
påkrævet!

Det anonyme ligger altså i, at gruppen ikke
dagligt belemres med mig: Og, det skal i,
sagt i al godmodighed, ikke være kede af

Og når så talen er faldet på anonymitet, så
er formentlig de fleste af gruppens deltagere
anonyme for hinanden. I har blot vænnet jer
til hinandens signaturer, og har så puttet
hinanden ind i små bokse. Og, derfor er det
også utrygt, når nye banker på og vil ind,
eller når gamle kendinge - long forgotten -
pludselig kommer med et lille pip

Jeg vil jo sige, at jeg ved hvem Arne Feldborg
er. Men, faktisk ved jeg det ikke. Men, jeg ved
hvad du bidrager med her i gruppen. Og, det
ville jeg naturligvis vide, uanset om du underskriver
dig med dit fulde navn, eller kun med fornavnet eller
måske med et pseudonym. Det gør faktisk ingen
forskel. Det vigtigeste er, at jeg er vant til dig, og
at jeg har dig indordnet i den rette kasse

Nu er det heller ikke sådan, at jeg er på vej ind
i gruppen igen. Det være sig så langt fra. Men,
slægtforskningen, og gruppen her - eller ihvertfald
en del af gruppen her - er en del af mit liv, hvorfor
jeg ikke vil kunne dy mig for, en sjælden gang
imellem at stikke næbet lidt indenfor. Og, i al
godmodighed måske smådrille denne og hin
jeg mener at kende.

med venlig hilsen
Arne

---

Fra : Christian Wirenfeldt

Dato : 09-04-03 19:32

> [...]
> anonym, og hvis der er nogen der tør stå ved sine
> meninger, og iøvrigt betaler en helt urimelig pris for

Hvad pokker bilder du dig selv ind? Du er da i højeste grad anonym. Det
er meget uhøfligt/uvenligt i en gruppe som denne. Hvad du mener med at
betale en helt urimelig pris for at stå ved egne meninger, står hen i
det uvisse. Men det er formentlig et område, som er OT for denne NG og
dermed uinteressant for læserne.

Mvh
Chr. Wirenfeldt

Fra : aafe

Dato : 09-04-03 20:22

PLONK

---

Fra : Bent Fleron

Dato : 10-04-03 00:51

Christian Wirenfeldt wrote:
> [...]
> Det er meget uhøfligt/uvenligt i en gruppe som denne. Hvad du mener
> med at betale en helt urimelig pris for at stå ved egne meninger,

Hej igen Arne.
Long time no see, - men lige som Lars Jørgen mente jeg nok at kunne
genkende din udtryksform, helt sikker var jeg dog ikke , da du tidligere
'kæmpede med åbent visir'.
Du kender jo gruppen her godt nok til at vide, at Christian egentlig kun
udtrykker holdningerne for de fleste her i gruppen, så jeg kan for alt i
verden ikke se nogen grund til du 'Plonker' ham. Er du gået hen og er
blevet ømfindtlig på dine gamle dage ?
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : aafe

Dato : 10-04-03 02:36

"Bent Fleron" skrev:

> Long time no see, - men lige som Lars Jørgen mente jeg nok at kunne
> genkende din udtryksform, helt sikker var jeg dog ikke , da du tidligere
> 'kæmpede med åbent visir'.

Nej, nu må du holde op Bent. Vi to har da "talt"
sammen et par gange, her på det seneste, uden
at du havde noget at bemærke om, at du ikke
vidste hvem jeg var. Og iøvrigt har jeg altid kun
underskrevet mig som Arne, og vil vedblive
dermed. Ligesom jeg for lang tid tilbage holdt
op med at bruge min e-mail adresse på usenet.
Og, der holder jeg uendelig meget af, nu at være
befriet for spam i min mailbox.

Nej, der er intet nyt under solen, udover det, at
i er fri for, at skulle døjes med mig hver dag, og
det skulle i jo egentlig være glade for

> [...]
> udtrykker holdningerne for de fleste her i gruppen, så jeg kan for alt i
> verden ikke se nogen grund til du 'Plonker' ham. Er du gået hen og er

Der er det at sige til det, at usenet er et offentligt
medie, og ikke en privat klub, med særlige
private klubregler. Usenet er beregnet til, at man
der kan bevæge sig rundt i landskabet, uden pas,
og uden særlige optagelses og anerkendelses-
ritualer - men, det ved du jo godt

Med hensyn til at plonke, er jeg aldrig veget tilbage
for at gøre det, når jeg mente, det var nødvendigt.
Det handler for mig om, hvor mange ærgrelser man
frivilligt vil tage på sig, og eftersom der altid vil være
nogen, der har noget imod en, ligesom der også altid
vil være nogen, man selv har noget imod, er det - efter
min mening - fornuftigt, at undgå alt for mange
unødvendige ærgrelser.

Du kan måske også huske, at jeg ofte opfordrer
andre til, at undgå de ærgrelser det er for dem,
at læse mine indlæg.

Man kan så diskutere - og man gør det også -
om man skal gøre opmærksom på det med
et plonk, og om det så skal gøres offentligt eller
privat, eller om skal lade være med at plonke, og
blot i stilhed skal fjerne de pågældende fra sit
univers. Men, uanset, hvordan man vælger at
gøre det, er der altid nogen der synes, at den
pågældende måde er forkert. Og når man
alligevel ikke kan stille alle andre tilfreds,
kan man lige så godt sørge for, at stille sig
selv tilfreds

med venlig hilsen
Arne

---

Fra : Bent Fleron

Dato : 10-04-03 10:44

aafe wrote:

> Nej, nu må du holde op Bent. Vi to har da "talt"
> sammen et par gange, her på det seneste, uden
> at du havde noget at bemærke om, at du ikke
> vidste hvem jeg var.

Det gjorde jeg faktisk ikke ) og det var egentlig først da dine
'forsvarsværker' røg i stilling, at jeg fik min mistanke.

> Med hensyn til at plonke, er jeg aldrig veget tilbage
> for at gøre det, når jeg mente, det var nødvendigt.

Helt ærligt, - så tror jeg Christian er temmelig ligeglad, vi andre der
har haft kontakt med ham kender ham som en eftertænksom og besindig
mand, og når ret skal være ret så rummede hans indlæg blot en
tilbagemelding i samme tone og stil som dit eget, og når du ikke længere
vil modtage hans indlæg er det egentlig dig der bliver 'fattigere'

> Du kan måske også huske, at jeg ofte opfordrer
> andre til, at undgå de ærgrelser det er for dem,
> at læse mine indlæg.

Yeps, - men det er da vist at dreje sagen 180 grader.

> [...]
> privat, <KLIP>
> Og når man alligevel ikke kan stille alle andre tilfreds,
> kan man lige så godt sørge for, at stille sig

Jeg er vel en nysgerrig person, så jeg 'plonker' ikke selv, men nu er vi
ved at ryge OT, så jeg vil hellere stoppe her.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : aafe

Dato : 10-04-03 12:31

"Bent Fleron" skrev:

> [...]
> tilbagemelding i samme tone og stil som dit eget, og når du ikke længere
> vil modtage hans indlæg er det egentlig dig der bliver 'fattigere'

Du kan sikkert ikke selv se det Bent,
men det er krigeren i dig, der styrer din
kommunikation. Og, så blander du dig
i noget, der faktisk ikke vedkommer dig.

At Virenfeldt er ligeglad, er jo kun godt,
fordi det jo indikerer, at han forstår og
accepterer, hvordan usenet fungerer.
Og, for mig betyder det, at jeg spares
for unødvendige ærgrelser.

Næh - der må være lige ret, for Loke
som for Thor.

med venlig hilsen
Arne

---

Fra : Bent Fleron

Dato : 10-04-03 12:54

aafe wrote:

> Du kan sikkert ikke selv se det Bent,
> men det er krigeren i dig, der styrer din
> kommunikation. Og, så blander du dig
> i noget, der faktisk ikke vedkommer dig.

OK, - bye, bye
EOD
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : aafe

Dato : 10-04-03 16:26

Og "Bent Fleron" skrev:

> Er du gået hen og er
> blevet ømfindtlig på dine gamle dage ?

Så, dermed er den vist sat på plads!

bye, bye Bent!

Arne

---

Fra : Christian Wirenfeldt

Dato : 10-04-03 12:39

> [...]
> vil være nogen, man selv har noget imod, er det - efter
> min mening - fornuftigt, at undgå alt for mange

Kære Arne Eckmann,

Bent Fleuron har da ret i, at jeg er temmelig ligeglad med, om du
plonker mig. Jeg har ingen grund til at have noget imod dig personligt,
men ovenstående får mig til at undres over, om det er omvendt fra din
side?

Jeg finder det helt i orden at underskrive sig bare med fornavn, hvis
identiteten fremgår på anden måde.

Med venlig hilsen
Christian

Fra : Jeannie Kristensen [~

Dato : 07-04-03 13:35

"Bent Fleron" <bent@fleron.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Jeg er 100% enig i Poul Eriks gengivelse af Ole Degns fordregning af
Thygesens forslag. Ole Degn startede med at angribe detaljer i stedet for at
se på helheden i Thygesens forslag. Jeg læste Thygesens forslag som en
posetiv opfordring til bestyrelsen om at bruge de frivillige indtasteres
store arbejde som PR, hvor Ole Degn, så det som noget negativt (jeg fandt
ikke helt ud af hvad Ole Degn egentligt havde opfattede det som.)

> [...]
> generalforsamlingen kampberedt med vanlig kritisk holdning, hvilket da
> også klart fremgår af hans indlæg. Læs det lige igen ovenfor.

Jeg vil ikke beskrive mig selv som et udpræget brokkehoved, men Poul Eriks
gengivelse er ikke helt ved siden af. Jeg havde faktisk glædet mig til
generalforsamlingen og mødte op med en forventning om en imødekommende
bestyrelse.

Jeg ville have været ovenud lykkelig, hvis bestyrelsen havde sagt "nu har vi
hørt jeres meninger og dem vil vi havde i baghovedet ved vores fremtidige
bestyrelsesarbejde". At de så holder sig på maven over f.eks. mine ideer ved
næste bestyrelsesmøde, er jo deres egen sag.

> [...]
>
> Jerntæppe ? jamen dog. Det må siges at være en subjektiv betragtning
> baseret på en negativ holdning. Hvor er din egen åbenhed ?

Jeg har _ALDRIG_ oplevet en generalforsamling, hvor hovedparten af
bestyrelsen opfattede _ALLE_ bemærkninger fra medlemmerne, som et angreb på
bestyrelsen.

> [...]
> kunne sagtens have fremført dine kritikpunkter hvis du i god tid
> forinden havde indsendt forslag til behandling.

Problemet var at ordstyreren selv er en ildsjæl, som blev så grebet af
debatten, at jeg syntes at han ikke bevarede "objektiviteten".

Da jeg på et tidspunkt opfordrede bestyrelsen til at indgå et mere pågående
samarbejde (jeg tror det var med LAV om scanning), afbrød én i bestyrelsen
min opfordring med "hvis du er utilfreds med statsbanerne, hvad gør du så?".
Den bemærkning giver mig et kraftigt fingerpeg om, hvad bestyrelsen mener om
medlemmerne.

Hilsen Jeannie Kristensen

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 07-04-03 14:54

"Jeannie Kristensen [4700]" <Vaelg.svar@til.afsender> skrev i en
meddelelse news:3e917060$0$4368$ba624c82@nntp03.dk.telia.net

> [...]
> statsbanerne, hvad gør du så?". Den bemærkning giver mig et kraftigt
> fingerpeg om, hvad bestyrelsen mener om medlemmerne.

Her er jeg 100% enig med Jeannie - det er den slags uheldige bemærkninger
der giver indtryk af, at man som menigt medlem ikke har den fjerneste
indflydelse og at generalforsamlingen blot er noget formelt der skal
overstås så man kan fortsætte de daglige forretninger som vanligt.

Selv om det nok er en rimeligt fortegnet karikatur, så er det motivet en
selvoptagede samling personer der laver hemmelige aftaler med fjenden, der
har infiltreret sine agenter. Helt så enkelt er det næppe, men det er
uheldigt at der er bestyrelsesmedlemmer med flere særinteresser. Og når det
gælder medlemmernes interesse i arkivvæsenet, så er der bestyrelsesmedlemmer
der burde erklærer sig inhabile.

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 07-04-03 15:22

On Mon, 7 Apr 2003 15:54:00 +0200, "Poul Erik Jensen"
> [...]

>gælder medlemmernes interesse i arkivvæsenet, så er der bestyrelsesmedlemmer

Nu begynder det at ligne et mønster.

1. Hvis man er dirigent, må man ikke udtale sig.
2. Hvis man er ansat i arkivvæsenet, må man ikke udtale sig.

Ville det ikke være nemmere at samle det til:

Hvis man er uenig med Poul Erik Jensen, må man ikke udtale sig?
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 07-04-03 16:13

Lars J. Helbo <lars@salldata.dk> skrev Mon, 07 Apr 2003 16:21:53 +0200

>1. Hvis man er dirigent, må man ikke udtale sig.

Han må ihvertfald ikke på nogen måde prøve at påvirke forsamlingen, og
ej heller tilkendegive sin egen stilling de fremsatte forslag.

Det har ihvertfald været en gylden regel i samtlige de foreninger og
repræsentantskaber jeg gennem de sidste 40 år har deltaget i.

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 07-04-03 15:35

> Hvis man er uenig med Poul Erik Jensen, må man ikke udtale sig?

Hold da helt op hvor kan du trække debatniveauet ned ;-(

Fra : Bent Fleron

Dato : 07-04-03 15:34

Jeannie Kristensen [4700] wrote:
> [...]
> Thygesens forslag. Ole Degn startede med at angribe detaljer i stedet
> for at se på helheden i Thygesens forslag.

Det er vist simpelthen for dårligt af en ordstyrer. Det er i hvert fald
ikke hans opgave. Han kan højest henvise til et bestyrelsesmedlem for
evt. svar.

> [...]
> Eriks gengivelse er ikke helt ved siden af. Jeg havde faktisk glædet
> mig til generalforsamlingen og mødte op med en forventning om en

Næh, - jeg vil da heller ikke kalde dig et brokkehovede ) , jeg tror
din interesse for foreningen er sund og beslutsom. Jeg læste godt nok at
du selv havde et forslag til en ændring af foreningens paragraffer, jeg
håber ikke det blev 'syltet'.

> [...]
> fremtidige bestyrelsesarbejde". At de så holder sig på maven over
> f.eks. mine ideer ved næste bestyrelsesmøde, er jo deres egen sag.

Nej, for så har de fejlet. Faktisk skulle dine ideer eller forslag være
blevet behandlet på generalforsamlingen og enten forkastet eller
vedtaget medmindre de ikke har været annonceret tidligere.

> Problemet var at ordstyreren selv er en ildsjæl, som blev så grebet af
> debatten, at jeg syntes at han ikke bevarede "objektiviteten".

OK, - vi kan vist godt blive enige om at en god generalforsamling bl. a.
kendetegnes på den måde en ordstyrer leder generalforsamlingen.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Jeannie Kristensen [~

Dato : 08-04-03 20:46

> Det er vist simpelthen for dårligt af en ordstyrer. Det er i hvert fald
> ikke hans opgave. Han kan højest henvise til et bestyrelsesmedlem for
> evt. svar.

Undskyld mit manglende konkretisering; Det var ikke Ole Degn der var
ordstyrer, men ham, som svarede på Thygesens anmodning om foklaring.

> [...]
> din interesse for foreningen er sund og beslutsom. Jeg læste godt nok at
> du selv havde et forslag til en ændring af foreningens paragraffer, jeg
Det blev ikke syltet, jeg trak det. Lige til sidste øjeblik overvejede jeg
enten at fastholde forslaget eller trække det (og i stedet opfordre
bestyrelsen til at overveje andre afstemningsmetoder, som f.eks.
afstemninger over internet). Det blev det sidste.

> Nej, for så har de fejlet. Faktisk skulle dine ideer eller forslag være
> blevet behandlet på generalforsamlingen og enten forkastet eller
> vedtaget medmindre de ikke har været annonceret tidligere.

Det var ikke direkte forslag, men en udløber at debatten om bl.a.
KIP-projektet.

Enig.

Hilsen Jeannie Kristensen

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 07-04-03 13:23

"Bent Fleron" <bent@fleron.dk> skrev i en meddelelse

> De fleste af os kender jo Poul Eriks holdninger til bestyrelsens
> dispositioner...
Hov hov Bent! - Jeg er ikke pr. definition imod alt hvad en siddende
bestyrelse foretager sig og det er ikke pænt på den måde at forsøge at sætte
mig i bås med revolutionære ballademagere, som man blot ryster på hovedet
af. Det er ikke fair debat.
Bestyrelsen udfører sandelig almindeligvis et stort og prisværdigt arbejde,
som jeg ikke er opponent til og jeg møder ikke op til en generalforsamling
med fastlåste forudfattede meninger.
Så var der ingen ide i at deltage!

Der er enkelte punkter - specielt omkring forvaltningen af KIP og forholdet
til Statens Arkiver jeg er uenig med foreningens officielle vattede
holdning - men det er vel legitimt?

Der er tekniske løsninger, som de erklærede teknisk uvidende
bestyrelsesmedlemmer burde overlade til folk der har bedre forstand. Det kan
meget vel være at Ole Degn er meget dygtig på sit felt - men det fremgik med
al ønskelig tyddelighed at han hører til i forrige årtusinde og ikke har
fantasi til at sætte sig ind i det 21. århundredes tekniske muligheder. Der
mangler ikke tilbud om velkvalificeret teknisk support og endda gratis
programmel til foreningen - tværtimod er der så mange at det kan undre hvad
der holder bestyrelsen tilbage (det burde jeg naturligvis have spurgt om -
undskyld Bent

At jeg derudover ikke finder det demokratisk at et så lille mindretal skal
sidde tungt på foreningens udvikling er vel ikke bare negativt. Jeg vil
gerne indrage alle 3700 medlemmer i de overordnede beslutningerne frem for
bare de halvt hundrede tilfældige der møder op en gang om året.

> Ja, Poul Erik, selvfølgelig sad bestyrelsen samlet, det gør
> de altid ved generalforsamlinger og kongresser.

Joe, det har du selvfølgelig ret i - men man kan jo fra ledesen ved
højbordet stille sig i forsvarspossition og lukke af for den åbne debat
(hvilket sandelig er lige så normalt) eller man kan stille sig åben og
villig over for forsamlingens kritik - der ikke nødvendigvis er negativ.
Det kan vel være at bestyrelsen lytter - men det er (med få undtagelser)
ikke det indtryk man får som tilhører.

> Jerntæppe ? jamen dog. Det må siges at være en subjektiv
> betragtning > baseret på en negativ holdning.

Det var de facto hvad der var en der rejste sig og sagde og høstede bifald
for at sige - det er således ikke min definition, men en frontberetning.

> Hvor er din egen åbenhed ?

Den kan du ikke angribe - jeg er modtagelig for fornuftig argumentation og
erkender gerne når jeg har stukket næsen længere frem end berettiget. Men at
være åben betyder ikke samtidig at være vattet - der skal både relevante og
saglige argumenter til at ændre holdninger.

> Ordstyrerens rolle:

Tja, det kan gøres mere eller mindre elegant - og desværre forsvandt den
elegante glans, da ordstyreren selv okkuperede debatten, og gav sig til at
forsvare den siddende bestyrelse (som var den ikke til stede). Som ordstyrer
har man ikke nogen mening i debatten - og kan man ikke afstå sin personlige
mening, så skal man ikke tage hvervet.
Det var ganske enkelt under al værdighed.

> Du kunne sagtens have fremført dine kritikpunkter ...

Det var ikke nødvendigt - der var flere der fremførte synspunkter
tilsvarende mine.

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 07-04-03 14:41

On Mon, 7 Apr 2003 14:22:49 +0200, "Poul Erik Jensen"
> [...]

>har man ikke nogen mening i debatten - og kan man ikke afstå sin personlige

Nu må du altså lige styre dig. Ordstyreren er også medlem af
foreningen og som sådan har han lov til at fremføre sin mening.

Iøvrigt skulle vi jo gerne allesammen kunne snakke fornuftigt sammen,
hvis det skal hænge på den slags formalisme, så hører alting da op.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Bent Fleron

Dato : 07-04-03 15:46

Lars J. Helbo wrote:

> Nu må du altså lige styre dig. Ordstyreren er også medlem af
> foreningen og som sådan har han lov til at fremføre sin mening.

Forkert, - og jeg er enig med Poul Erik, en ordstyrer bør ikke deltage
aktivt i diskussionerne på en generalforsamling, hvis det skal foregå
helt korrekt bør han hentes ind udefra. Han skal alene sikre at
generalforsamlingen holder sig til de skitserede emner. Hvis en
ordstyrer udpeget af bestyrelsen udtrykker sin private mening er der
tale om manipulation, hvor han kan 'dræbe' enhver debat.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 07-04-03 15:28

> Nu må du altså lige styre dig. Ordstyreren er også medlem af
> foreningen og som sådan har han lov til at fremføre sin mening.

Det er jeg ganske enkelt ikke enig med dig i. Ordstyreren i en så stor
forening som DIS bør hentes udefra - alene for at udelukke denne diskussion,
der dog er mindre relevant i forhold til den generelle debat.

> Iøvrigt skulle vi jo gerne allesammen kunne snakke fornuftigt sammen,

Naturligvis - men det er altså ikke mere en lokalforening på den jyske hede
og så skal der altså nogle andre midler til. Med den medlemstilgang der er
p.t. må du nok indstille dig på at der skal en anden og mere formel
foreningsstruktur til.

> hvis det skal hænge på den slags formalisme, så hører alting da op.

Selv om jeg ikke er uenig med din holdning, så tror jeg ikke på at
forandringer kan ungås når medlemstallet bliver væsentlig større.

Fra : Alf Christophersen

Dato : 07-04-03 20:14

On Mon, 07 Apr 2003 15:41:17 +0200, Lars J. Helbo <lars@salldata.dk>
wrote:

>Nu må du altså lige styre dig. Ordstyreren er også medlem af
>foreningen og som sådan har han lov til at fremføre sin mening.

Da bør han/hun la være å være ordstyrer
Ordstyrer skal styre, ikke dominere den hviss det ikke er avtalt på
forhånd med forsamlingen. Ordstyrer kan derimot oppsummere debatten.

Fra : Bent Fleron

Dato : 07-04-03 15:10

Poul Erik Jensen wrote:
> [...]

> at sætte mig i bås med revolutionære ballademagere, som man blot
> ryster på hovedet af. Det er ikke fair debat.

Det har du så sandelig ret i Poul Erik, - og jeg giver dig min
uforbeholdne undskyldning hvis du har opfattet mit indlæg som et
personligt angreb. Jeg var jo ikke selv tilstede (det koster mig ca. 800
kr. at deltage i generalforsamlingen i København, og de penge vil jeg
hellere bruge på mine børnebørn, - hvad jeg så gjorde ) ) , så jeg
vil som Kurt Hansen sige at jeg ikke kan kommentere selve
generalforsamlingen. Jeg synes i øvrigt det var godt gået at du gad
deltage.

> Der er enkelte punkter - specielt omkring forvaltningen af KIP og
> forholdet til Statens Arkiver jeg er uenig med foreningens officielle
> vattede holdning - men det er vel legitimt?

Afgjort.

> Det kan meget vel være at Ole Degn er meget dygtig på sit felt -

Aner det ikke, - jeg gav blot en fremstilling af en ordstyrers opgaver.

> [...]
> Jeg vil gerne indrage alle 3700 medlemmer i de overordnede
> beslutningerne frem for bare de halvt hundrede tilfældige der møder

Jeg kender naturligvis til adskillige former for demokrati, men at
inddrage alle 3700 medlemmer i overordnede beslutningsprocesser er nok
ikke lige hvad Platon tænkte på i fx. "Staten"
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Alf Christophersen

Dato : 07-04-03 20:12

> [...]

>gerne indrage alle 3700 medlemmer i de overordnede beslutningerne frem for
>bare de halvt hundrede tilfældige der møder op en gang om året.

Kanskje man skal innføre bruk av stemmerepresentanter? 1 medlem pr 100
medlem i amtet har stemmerett, slik at et amt med 750 medlemmer i
amtet stiller med 8 stemmere?
Reiseutgiftene fra ytterkantene av Danmark er jo ikke så enorme?? (Og
hotellutgifter er jo lave i Danmark, ihvertfall hvis man lar være å ta
inn på 5-stjerners hotell F.eks. Misjonshotellet eller hva det nå
het rett bak jernbanestasjonen i København (Man får heller ta med
"sov i ro" for å dempe støyen fra naborommene)

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 07-04-03 20:25

On Mon, 07 Apr 2003 21:11:48 +0200, Alf Christophersen
<alf.christophersen@basalmed.uio.no> wrote:

>Kanskje man skal innføre bruk av stemmerepresentanter? 1 medlem pr 100
>medlem i amtet har stemmerett, slik at et amt med 750 medlemmer i
>amtet stiller med 8 stemmere?

Men det forudsætter så bare, at der først lige oprettes
lokalforeninger i alle amter. For medlemmerne i et amt skal jo så
først have lejlighed til at mødes, vælge delegerede og aftale, hvordan
disse skal stemme.

Eller forestillede du dig, at den ene procent skulle udtages ved
lodtrækning?
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Alf Christophersen

Dato : 07-04-03 20:56

On Mon, 07 Apr 2003 21:25:23 +0200, Lars J. Helbo <lars@salldata.dk>
wrote:

> [...]
>disse skal stemme.
>
>Eller forestillede du dig, at den ene procent skulle udtages ved

Hvis sekretariatet har oversikt over sin medlemsmasse bør de også vite
antall medlemmer i hvert amt. Og man kan da evt. benytte
stemmeoverføring f.eks. hvis Hjørring kun har et medlem til stede, så
kan man velge at vedkommende stemmer for 300 medlemmer hvis det er så
mange medlemmer der. På forhånd kan der også sendes ut et valgvarsel
hvor medlemmene bes om å lage en prioritetsliste over hvilket amt som
ksal stemme for dem om ingen er til stede, eller om amtet da skal
stille med null stemmer.

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 07-04-03 21:04

On Mon, 07 Apr 2003 21:56:14 +0200, Alf Christophersen
> [...]

>hvor medlemmene bes om å lage en prioritetsliste over hvilket amt som
>ksal stemme for dem om ingen er til stede, eller om amtet da skal

Jeg synes det lyder lidt eventyrligt, for det er da langt fra sikkert,
at jeg har samme mening som de andre medlemmer, der tilfældigvis bor i
samme amt. Hvis der ikke foregår en eller anden meningsdannelse og
diskussion indenfor amtet, så mener jeg dit forslag er meget _lidt_
demokratisk.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Alf Christophersen

Dato : 07-04-03 22:42

On Mon, 07 Apr 2003 22:03:53 +0200, Lars J. Helbo <lars@salldata.dk>
wrote:

> [...]
>samme amt. Hvis der ikke foregår en eller anden meningsdannelse og
>diskussion indenfor amtet, så mener jeg dit forslag er meget _lidt_

Vel, det fungerte i en overgangsordning inntil de fleste forsto at man
burde opprette lokallag. Vil tro at lokallag som arrangerer månedlige
møter også vil medføre tilstrømming av medlemmer, for så behøver de
ikke reise til København eller Århus for å delta på møter, men slipper
med å reise lokalt.

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 07-04-03 11:55

"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> har jeg svært ved at kommentere dit referat, men kunne ønske at f.eks.
> Otto C. Thygesen og eventuelt et bestyrelsesmedlem ville gå ind i en

Bestyrelsen mener ikke dette forum er det rette og selv om jeg ikke er enig
har jeg spejlet mit indlæg på
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?f=5&i=381&t=381
- og der findes svar fra et bestyrelsesmedlem.

Fra : Hans Nørgaard

Dato : 07-04-03 12:30

Hørt! hvorfor skal vi sagensløse belemres med en intern diskussion.???
mvh
Hans

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 07-04-03 13:42

"Hans Nørgaard" <jersey@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hørt! hvorfor skal vi sagensløse belemres med en intern diskussion.???

Det skal "I sagesløse" da sandelig heller ikke - det skal stå dig helt frit
for at benytte din nyhedslæsers funktion til at undlade afhentning af denne
tråd.

Det er sådan man gør på Usenet.
http://www.usenet.dk

Men, debatten er ifølge fundatsen i allehøjeste grad relevant for gruppen og
ville ikke passe ind andre steder.
http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.videnskab.historie.genealogi

Sådan et indlæg syntes både overflødig og polemisk og udstiller kun
skribenten som en uvidende Usenetbruger, der bilder sig ind at kunne tillade
sig at styre debatten. Usenet har ikke brug for den slags "Politibetjente".

Debat om dette emne hører til i dk.admin.netikette - FUT

Fra : Werner Nielsen Witte~

Dato : 07-04-03 22:47

Kære venner
Lad nu bestyrelsen komme i gang med arbejdet.
Vi har hørt mange til på generalforsamlingen. Lad os nu trække i
arbejdstøjet inden hele debatten går i knuder.
Vi har alle vore fejl og mangler, men vi vil allesammen, deltagere i
generalforsamlingen, medlemmer, dirigenten og bestyrelsen et ærligt ønske om
at arbejde for vores fælles interesse - slægtsforskning.
Jeg kan garantere for, at hele bestyrelsen har lyttet, hvad der er sagt på
generalforsamling.
Giv os nu tid til at udføre vores arbejde
Hilsen
Werner Nielsen Wittekin
kasserer@dis-danmark.dk

Fra : Bent Fleron

Dato : 08-04-03 09:19

Werner Nielsen Wittekind wrote:
> [...]
> Jeg kan garantere for, at hele bestyrelsen har lyttet, hvad der er
> sagt på generalforsamling.
> Giv os nu tid til at udføre vores arbejde

Kære Werner Wittekind.
Bortset fra et centralt punkt har du ganske ret og mange af os ved da
også at bestyrelsen gør et kæmpearbejde i det daglige, et arbejde vi
ikke kunne være foruden. Så tak for det.
Men, men, - nu er det jo ikke sådan at generalforsamlingen er et sted
hvor bestyrelsen får mulighed for at lytte til 'folket',
generalforsamlingen skulle meget gerne være det sted hvor beslutningerne
træffes efter man i bestyrelsen har *lyttet* et helt år.
Adskillige medlemmer fulgte jo reglerne og indsendte forslag i
overensstemmelse med foreningens regler, og alligevel blev en så
besindig mand som Otto C. Thygesen, der har ofret mange, mange kræfter
på foreningen, i den grad 'syltet' at han nu har opgivet at fortsætte
med sit store arbejde. Det må da give stof til eftertanke.
Adskillige kilder, der var tilstede har jo bekræftet ovenstående.
Hvordan vil bestyrelsen egentlig forsvare sine dispositioner med at lade
et bestyrelsesmedlem være dirigent og ordstyrer ?.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 08-04-03 13:01

> Hvordan vil bestyrelsen egentlig forsvare sine dispositioner
> med at lade et bestyrelsesmedlem være dirigent og ordstyrer ?.

Her tror jeg du har misforstået - for det var ikke Ole Degn der var
ordstyrer (som du måske har opfattet det), men Bent Pilgaard,
der jo ikke er bestyrelsesmedlem.

Man kan så diskutere om han er bestyrelsens mand eller ej

Fra : Bent Fleron

Dato : 08-04-03 16:50

Poul Erik Jensen wrote:

> Her tror jeg du har misforstået - for det var ikke Ole Degn der var
> ordstyrer (som du måske har opfattet det), men Bent Pilgaard,
> der jo ikke er bestyrelsesmedlem.

Næh, - jeg tror ikke jeg har misforstået, - vel nærmere misinformeret
, for det er rigtigt jeg opfattede Ole Degn som ordstyrer. Undskyld
til ham.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Arne Feldborg

Dato : 08-04-03 22:43

"Werner Nielsen Wittekind" <werner@wittekind.dk> skrev Mon, 7 Apr 2003
23:47:17 +0200

>Vi har hørt mange til på generalforsamlingen. Lad os nu trække i
>arbejdstøjet inden hele debatten går i knuder.

Det gjorde den allerede da Ole Degn - på betyrelsens vegne, og uden at
andre i bestyrelsen modsagde ham - udsatte Otto C. Thygesen for en så
useriøs behandlig at OCT så sig nødsaget til at stoppe samarbejdet med
Dis-Danmark og med KIP-projektet i det hele taget.