Latinske navne for datoer?
Fra : Erik P. Vinther

Dato : 06-04-03 08:24

Hej,

En dåb er indført i kirkebogen på dagen "Dom. Quasimod.". Jeg har "Lille
ordbog for slægtsforskere" hvori jeg kan se at det betyder 1. søndag efter
Påske.

- Findes der et sted, et skift, hvori jeg kan se hvilken dato det var i år
1773?
- I ældre kirkebøger, angiver datoen ifm. dåb da fødselsdagen eller
dåbsdagen?

vh
Erik

Fra : Bente Poulsen

Dato : 06-04-03 08:36

Hej Erik

Datoen er de. 18. april 1773

Du kan finde den og lignende datoer i Bauers kalender på Internettet når du
kommer til siden og skal finde eks. en dato i året 1773, skal du gå ind
under det 18. århundrede, hvis det var en dato i 1873, skal du gå ind under
det 1900 århundrede.

Her er web-adressen til Bauers kalender

http://home4.inet.tele.dk/terpet/bauer.htm

Venlig hilsen
Bente Poulsen

Fra : Erik P. Vinther

Dato : 06-04-03 08:41

1000-tak

Fra : Arne Feldborg

Dato : 06-04-03 08:58

"Erik P. Vinther" <epv@get2net.dk> skrev Sun, 6 Apr 2003 09:23:55 +0200

> [...]
>ordbog for slægtsforskere" hvori jeg kan se at det betyder 1. søndag efter

Påskedag i 1773 var den 11 april, og søndag efter påske var så den 18
april.

>- Findes der et sted, et skift, hvori jeg kan se hvilken dato det var i år
>1773?

Hent programmet "Dage" det er helt uundværligt for enhver slægtsforsker.
http://octhygesen.homepage.dk/DAGE.html

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Erik P. Vinther

Dato : 06-04-03 09:18

1000-tak også for dette.