fængselsprotokoller
Fra : Lisa Petersen, USA

Dato : 06-04-03 01:57

Hej gruppe.

Jeg har læst i bogen "Hans Christian Andersen" af Elias Bredsdorff, at
Andersens bedstemor kom i fængsel i en uge, fordi fik hun straf for at
have født 3 uægte børn i 1770erne. Kunne det også ske i 1800-tallet?
Kom faderen også i fængsel? Hvilke andre lovovertrædelser kunne en
person kom i fængsel for? Kan nogen fortælle mig, lidt om
fængselsprotokoller? Er de lette at søge på, og indeholder de nyttige
oplysninger? Hvis nogen kunne hjælpe mig med besvarelsen af disse
spørgsmål, ville jeg være meget glad.

På forhånd tak.

Lisa Petersen
ved Seattle, Washington, USA
lisap@kinquest.com
www.kinquest.com

Fra : erik

Dato : 06-04-03 03:24

Tja "fængselsprotokoller" er der da nogen af og de er nok ret uintressante
(formodentlig kun lister med navne), vel at mærke hvis der er andre kilder.
Det der kunne være intressant, er "retsprotokollerne" altså "forhørsprotokoller",
"domsprotokoller" og så videre. Der vil du kunne få meget spændende at vide.

--
Erik Reinert Nielsen

se venligst min webside
www.nogn.dk

Fra : Hans Nørgaard

Dato : 06-04-03 14:00

Gode gamle Johan Hvidfeldt skriver i den efterhånden også bedagede håndbog
for danske lokalhistorikere, at "de ældre fængselsarkiver opbevares,
forsåvidt de er bevaret, i LA. Fangeprotokollerne indeholder som reel
udførlige oplysninger om de enkele fanger, ligesom arkiverne ofte rummer
et kulturhistorisk værdifuldt materiale" . citat slut.
mvh
Hans

Fra : Bodil Madsen

Dato : 06-04-03 21:09

Hej Lisa!

Den straf H.C.Andersens bedstemor fik, var nok fordi hun fik et barn uden
for ægteskab og derfor skulle betale en bøde.
Da hun sikkert ikke havde penge til at betale bøden med, blev hun i stedet
sat i fængsel på vand og brød. Så efter nutidens forhold havde hun ikke
gjort noget kriminelt, men var bare fattig.
Disse bøder vil du kunne finde i Amtsarkiver under uvisse indkomster.

Jeg tror ikke du kan finde fængselsprotokoller vedr. den slags. Det var jo
kun en kortvarig straf, som nok kunne være særdeles ubehagelig.

Med venlig hilsen
Bodil Madsen