Hvor finder man sine gamle aner
Fra : Søren L. Petersen

Dato : 05-04-03 14:42

Hvor finder man sine gamle aner, helst on-line. Det vil i hvert fald spare
en masse tid og kørsel.

Jeg har selv lavet en del af mit stamtræ, og lagt det ud på nettet (med
vildskud og manglende grene)
Det får dog snart en ny og mere specifik adresse.

Det kunne være sjovt, om man kunne enes om en fælles indgangsside, så man
havde et fælles udgangspunkt til alverdens stamtræer.
Det kunne jo være at der var nogle af disse træer der havde fælles rødder,
så man kunne finde nye forbindelser.

Kan man / vi finde ud af en sådan fælles forbindelse på en hjemmeside?

Jeg vil i hvert fald gerne være med, så skriv gerne til mig: slp@tdcadsl.dk

Søren L.P.

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 05-04-03 20:23

Hej Søren

"Søren L. Petersen" <severino@petersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor finder man sine gamle aner, helst on-line. Det vil i hvert fald spare
> en masse tid og kørsel.

Ja man sparer en masse tid og kørsel, men man får ikke den glæde med som der
er selv at se oplysningerne i de gamle skrifter.

> Jeg har selv lavet en del af mit stamtræ, og lagt det ud på nettet (med
> vildskud og manglende grene)
> Det får dog snart en ny og mere specifik adresse.

Det er der også mange andre der har gjort, så hvad med seriøsiteten og
rigtigheden. Hvis du tror på hvad andre har lavet så vil du jo føre
vildskudne videre.

> [...]
> havde et fælles udgangspunkt til alverdens stamtræer.
> Det kunne jo være at der var nogle af disse træer der havde fælles rødder,

Fælles rødder ja det finders der i mange stamtræer, men er disse lavet med
en seriøsitet der sikrer at det er de rigtige aner som du finder på nettet.

> Kan man / vi finde ud af en sådan fælles forbindelse på en hjemmeside?
>
> Jeg vil i hvert fald gerne være med, så skriv gerne til mig:
slp@tdcadsl.dk

> Søren L.P.

Du kan nok i mine kommntarer se at det som findes digitalt ikke er noget man
skal tro mere på end man tror på at alle der læser en håndskreven tekst kan
læse den rigtigt: Der gælder en regel at man kan bruge det digitale som
retningsgivende men det rigtige skal ses ved selvsyn i de gamle kilder. Du
er derfor nok nødt til at køre og rende en del, for at få det der vedrører
din slægt, fra de rigtige kilder.
En forsker skal have en naturlig skepsis over for hvad de får fra andre da
dette materiale ret nemt er behæftet med fejl.

Jeg har da også den erfaring at de fleste der får deres stamtræ fra en
såkaldt professionel forsker faktisk får hvad de betaler for, nemlig et
stamtræ med en masse personer, men der er garenteret mange fejl, da disse
for det meste er fremstillet for at tilfredsstille og ikke som seriøse
forskningsprojekter.
Jeg har fået en del materiale der har været den vej, og i det hele har jeg
fundet mange fejl.

Så det er bare på med vanten selv og komme igang.

Niels Gjermandsen

Fra : Lisbeth Skovgaard

Dato : 05-04-03 21:58

Søren wrote:
"Hvor finder man sine gamle aner, helst on-line. Det vil i hvert fald
spare
> en masse tid og kørsel."

Hej Søren ! Selv har jeg haft held med simpelthen at taste slægtens
efternavne ind i en almindelig søgemaskine - og på den måde fundet
frem til fine hjemmesider og nogen, der tillader download af deres
Gedcom. Det forudsætter naturligvis, at nogle af navnene er lidt
sjældne.

> "Jeg har selv lavet en del af mit stamtræ, og lagt det ud på nettet (med
> vildskud og manglende grene)
> Det får dog snart en ny og mere specifik adresse."

Vil du røbe, hvad adressen til din hjemmeside er, så man kan se den ??

Kender du de følgende muligheder ?? :
http://www.dis-danmark.dk/medlhjem/medlem.htm
http://www.genealogyindex.dk/
(- under "Personal home pages ".)
http://www.lklundin.dk/gedcomp/
Venlig hilsen fra Lisbeth Skovgaard.

http://www.skovgaardfamilien.dk/

Fra : LisBJensen

Dato : 13-04-03 18:40

Prøv: www32.brinkster.com/sognetraef
Der er flere der har lagt deres link til slægstavler.
Lis

http://www.kandu.dk/