1945 - Hvor er billederne taget ?
Fra : Jens M. Jensen

Dato : 03-04-03 00:12

Hej NG,

i familiens foto-gemmer har jeg fundet en række billeder fra
befrielsesdagene. De er angiveligt taget af min mor, men jeg kan ikke få det
til at stemme med hendes opholdssted på det tidspunkt. Billederne kan ses i
dk.binaer.historie
Kan nogen fortælle hvor billederne er taget ? - det vil være en stor hjælp.

mvh.
Jens Møller Jensen
Toftlund
____________

http://hjem.get2net.dk/jensmjensen

Fra : Mogens L. Jensen

Dato : 03-04-03 05:48

Hej Jens

Billedet "stævne_1945_b" er i hert fald fra Skamlingsbanken.

Med venlig hilsen

Mogens Jensen

Fra : Brian Jensen

Dato : 03-04-03 06:27

In article <3e8b6f64$0$42611$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
jens.m.jensen@get2net.dk says...
> Kan nogen fortælle hvor billederne er taget ? - det vil være en stor hjælp.

Billedet Image8.jpg er nok det der umiddelbart er nemmest at finde noget
om, da der er nogle navne på nogle forretninger. Desværre kan man ikke
se hele navnet af møbel- og tæppeforretningen, men 'Fiil' får mig til at
tænke på Marius Fiil fra Hvidssten-gruppen. Det er selvfølgelig et langt
skud, men det kan være at det er i det område af Danmark man skal søge?

Jeg har prøvet at søge både i Danpa og billeddatabasen på Det Kongelige
Bibliotek, men desværre uden held. På Danpa fik jeg blot en masse om
Hvidsten-gruppen.

Varehuset Skandinavien siger mig heller ikke noget, men det er jo også
fra før min tid

Med venlig hilsen
Brian Jensen

Fra : Ove Lauridsen

Dato : 03-04-03 09:45

Billede nr. 3 er fra Skamlingsbanken.

--
Mvh. Ove Lauridsen

Fra : Jens M. Jensen

Dato : 03-04-03 17:26

Har idag tilføjet yderligere 3 billeder, som af én eller anden grund ikke
kom med igår.

mvh. Jens

Jens M. Jensen <jens.m.jensen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e8b6f64$0$42611$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 03-04-03 19:33

> [...]
> dk.binaer.historie
> Kan nogen fortælle hvor billederne er taget ? - det vil være en stor

Hej!

Jeg vil bare sige, at hvis din mor har taget disse billeder,
må hun bestemt have været en meget modig dame -
sådan at stille sig an i befrielsesdagene og tage billeder
foran frihedskæmperne med ladte maskinpistoler.
Mon ikke det er nogle, hun har fået?

Mvh.Bodil.

Fra : Jens M. Jensen

Dato : 03-04-03 20:42

Bodil Grove Christensen <grovebgcFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e8c7e57$0$24664$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
> sådan at stille sig an i befrielsesdagene og tage billeder
> foran frihedskæmperne med ladte maskinpistoler.

Hej Bodil,

du har bestemt ret i din betragtning, det har krævet en del mod! Og det kan
være billeder min mor har fået. Men - vi har faktisk billeder af min mor i
befrielsesdagene sammen med "fuldt udstyrede" kolleger til de afbillede, og
hun fortalte i sin tid også små bidder fra de begivenheder, der lå forud.
Jeg er derfor ikke i tvivl om hendes forbindelse til disse ting. Men jeg kan
ikke umiddelbart få billederne, som er vist i NG, til at stemme med hendes
opholdssted på det tidspunkt. Hun opholdt sig såvidt vides ved Hjørring, men
jeg synes ikke, at jeg kan genkende huse og gader. Og så er vi jo i
virkeligheden tilbage, at det kan være nogle hun senere har fået.
For mig er øvelsen imidlertid at stykke hendes liv og levned sammen efter
bedste evne til "Familiekrønikken". Det jeg gerne vil have styr på er
derfor, om det er plausibelt, at disse billeder er taget af min mor.

Mvh. Jens

Fra : jr

Dato : 03-04-03 21:07

hej
billederne er fra hjørring:
billederne 1+3+7 er fra jernbanegade.billed nr. 7 er taget ud for den gamle
politistation.
billederne 2+5 er fra østergade
billed 6 er fra brinck seidelinsgade.
mvh
jan

Fra : Kurt Hansen

Dato : 04-04-03 09:46

Thu, 3 Apr 2003 22:06:53 +0200, skrev jr:

>billederne er fra hjørring:

.... hvilket passer udmærket med billedet af de "tyske" soldater. De
ligner i mistænkelig grad russere, og dem var der mange af i området.
Jeg antager at de er fra 416. Infanterie Division.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jens M. Jensen

Dato : 03-04-03 22:14

Hej alle,

billederne er stedfæstet til Hjørring. Tak for hjælpen

mvh.
Jens Møller Jensen,
Toftlund