Kathrinensbergg [Kioesz amt]
Fra : Peter Buch

Dato : 02-04-03 16:47

Hej NG

Aalborg, Fleskum, Aalborg Købstad, Østeraaegade, , No. 227, 80, FT-1845
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Jens J. Thaning, 63, Gift, , Controlleur, Kathrinensbergg [Kioesz amt] født
o.1882

Gode ideer til hvor Kathrinensbergg [Kioesz amt] findes i verden ?

Mvh

Peter Buch

Fra : Ole S.D. Hansen

Dato : 02-04-03 16:10

Ud fra navnet Kioesz (som lyder vendisk/polsk samt det tyske Kathrinenberg)
ville jeg gætte på at det var i den østlige del af det gl. tyskland, som nu
er Polen.
Men der ligger faktisk et Kathrinenberg i nærheden af Stralsund, næsten på
grænsen til det nuværende Polen, men dog i Tyskland.

Se dette link
http://www.haeni-grafik.ch/huettwilen/Z_Nussbaumen.pdf
Venlig hilsen
Ole S.D. Hansen

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 02-04-03 16:12

Peter Buch skrev:

> Gode ideer til hvor Kathrinensbergg [Kioesz amt] findes i verden ?

Måske Cathrinebjerg (Katrinebjerg), Sengeløse Sogn, Københavns Amt.

TT

Fra : Inger Buchard

Dato : 02-04-03 16:26

> [...]
født
> o.1882
>
> Gode ideer til hvor Kathrinensbergg [Kioesz amt] findes i verden ?

Det kunne være KIUS i Angeln

ss kan skrives sz

Og der findes et
Katarinenberg Rendsborg-Egernførde Amt.

Inger Buchard

Fra : Tom Brøndsted

Dato : 02-04-03 16:43

Kioesz amt! Mon ikke Kiøbs amt el. lign. Der ligger en hovedgaard
Cathrineberg i Sengeløse sogn ... Københavns amt. Og i 1787 finder jeg:

Jens Thanning, 34, Gift, Mand, Forpagter ved Chatrineberg Gaard,
Marianne Lund, 32, Gift, Kone, ,
Jens Thanning, 6, Ugift, Deres Barn, ,
Kirstine Thanning, 5, Ugift, Deres Barn, ,
Mette Marie Thanning, 3, Ugift, Deres Barn, ,
Hans Thanning, 2, Ugift, Deres Barn, ,
Henr. Severin Thanning, 1, Ugift, Deres Barn, ,
Jens Lund, 63, Enkemand, Konens Fader, ,
Christen Sveistrup, 26, Ugift, Logerende, Skriver-Karl,
Rasmus Sørensen, 33, Ugift, Tjenestekarl, ,
Anders Torkildsen, 30, Ugift, Tjenestekarl, ,
Niels Olsen, 44, Ugift, Tjenestekarl, ,
Peder Sørensen, 40, Ugift, Tjenestekarl, ,
Knud Lund, 24, Ugift, Tjenestekarl, ,
Jørgen Pedersen, 10, Ugift, Tjenestedreng, ,
Peder Olsen, 13, Ugift, Tjenestedreng, ,
Maren Jensdt, 29, Ugift, Tjenestepige, ,
Ellen Pedersdt, 33, Ugift, Tjenestepige, ,
Dorthe Hansdt, 22, Ugift, Tjenestepige, ,
Johanne Hansdt, 20, Ugift, Tjenestepige, ,
Maren Jensdt, 22, Ugift, Tjenestepige, ,
Karen Mortensdt, 22, Ugift, Tjenestepige, ,
Kirsten Pedersdt, 22, Ugift, Tjenestepige, ,
Lisbeth Jensdt, 26, Ugift, Tjenestepige, ,
Marie Svendsdt, 22, Ugift, Tjenestepige, ,
Sidse Hansdt, 22, Ugift, Tjenestepige, ,
Bodil Jørgensdt, 22, Ugift, Tjenestepige, ,
Bodil Carlsdt, 22, Ugift, Tjenestepige, ,
Jacob Tørring, 37, Ugift, Mand, Forvalter ved Cathrineberg Gaard og Gods,
Thomas Andersen, 30, Ugift, Tjenestekarl, ,
Anna Marie Mortensdt, 30, Ugift, Tjenestepige, ,

mvh tb

Fra : Hugh Watkins

Dato : 02-04-03 21:28

"Tom Brøndsted" <tom@brondsted.dk> wrote in message news:3E8B0507.605@brondsted.dk...

> [...]
> Cathrineberg i Sengeløse sogn ... Københavns amt. Og i 1787 finder jeg:
>
> Jens Thanning, 34, Gift, Mand, Forpagter ved Chatrineberg Gaard,

klip

og hvor mange hectare ?

Hugh W

Fra : Bent Mortensen

Dato : 02-04-03 17:22

Hej Peter

det kunne godt være ham her, det passer med alderen

JENS THOMAS THANING
Male

Event(s):
Birth: 04 JUN 1782 Vemmetofte, Praesto, Denmark

Christening:
Death: 26 NOV 1859

Burial:

Parents:
Father: TORCHILD TONNING JENSEN Family
Mother: ELISABET DOROTHEA CATHRINA LYNGBYE

begin 666 spacer.gif
M1TE&.#EA"@`*`(#_`,# P ```"'Y! $`````+ `````*``H`0 ((A(^IR^T/
$8RL`.P``
`
end

Fra : Bent Mortensen

Dato : 02-04-03 18:16

Hej Peter det er ikke ham han er i præstø Amt i 1845 som Præst

v/h Bent Mortensen

Fra : Peter Buch

Dato : 03-04-03 08:45

Mange tak for svarene.

Jeg tror Tom Brøndsted muligvis ramte plet. Årstallet på sønnen Jens passer
nogenlunde og denne Jens var 1801 i apotekerlære i København - så han kunne
godt stamme fra Cathrineberg i Sengeløse. Senere blev han toldkontollør i
Ålborg.

Er der nogen, der arbejder med slægten Thaning, hører jeg gerne nærmere.

Med venlig hilsen

Peter Buch

Fra : Tom Brøndsted

Dato : 03-04-03 12:43

Peter Buch wrote:

>Mange tak for svarene.
>
>Jeg tror Tom Brøndsted muligvis ramte plet. Årstallet på sønnen Jens passer
>nogenlunde

Jeg vil sige at alderen passer perfekt. Husk på at listerne 1787 anfører
personernes påbegyndte leveår. Man er altså 1 år når man kommer til verden.

M.h.t. Thanning. Jeg ved ikke om der findes flere slægter ved det navn,
men der er i hvert fald en typisk præste- og embedsslægt Thanning. Og
forpagtere, toldkontrollørere (måske efter at være afgået som officerer
fra hæren) passer jo fint ind her. Jeg mener der er en oversigt i
Nedergaards "100 danske præsteslægter". Ellers findes der sikkert anden
trykt litteratur. M.h.t. Cathrineberg, se

http://www.htkarkimus.dk/cathrineberg.htm

mvh tb

Fra : Chr. Gram-Hanssen

Dato : 04-04-03 16:40

Peter Buch <p.buch@mail.dk> skrev i en news:cLQia.2070$y3.335260@news010.worldonline.dk...
> [...]
> godt stamme fra Cathrineberg i Sengeløse. Senere blev han toldkontollør i

Kender du Th. Hauch-Fausbølls slægtstavle over slægten Thaning. Dér har du
Jens's far Jens Jensen Thoning (Thaning) som stamfar til tredje gren af slægten
(på side 65).

> Er der nogen, der arbejder med slægten Thaning, hører jeg gerne nærmere.

Jeg er tip2-oldebarn til Terchild Jensen (Thorchild Tonning Jensen eller
Terkel Thaning) (side 23), som er stamfader til anden gren af slægten. Det er
den Thorchild Thonning Jensen, som Bent Mortensen omtaler d. 2/4.
Min tip4-oldefar Rasmus Nielsen er iflg. Hauch-Fausbøll stamfader til
slægten Thaning.

> Med venlig hilsen
>
> Peter Buch

Christian Gram-Hanssen