Datoer på latin
Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 02-04-03 08:34

Er der en der har et link til en side på nettet, hvor man kan se,
hvordan man oversætter datoer fra latin til dansk?

Jeg har programmet "dage", men jeg kan ikke finde noget sted, hvor de
almindelige datoer oversættes, kun alle de fine latinske navne for
specielle dage.

Altså, uden at have lærte ret meget latin i mit liv, har jeg fundet
frem til, at fx

Die tertio Maji = dagen 3. maj
Die Decimo Septimo Maji = dagen 17. maj (er det rigtigt?)

Jeg har forsøgt med Mikkelsen og Latin-Dansk ordbog, men det kræver en
hel del større latinkundskaber end jeg har, desværre.

Venlig hilsen
Kirsten
--

Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk

Fra : Bente Poulsen

Dato : 02-04-03 12:35

Hej Kirsten
Jeg ved ikke helt om det er dette her du mener, men på denne side
http://www.saack.dk/dagensnavn_index.htm

finder du mange forskellige muligheder for at søge på de almindelige dages
navne, samt de skæve helligdage m.m.

så er der jo også Bauers kalender på
http://home4.inet.tele.dk/terpet/bauer.htm

Men det er måske ikke lige det du søger?

Venlig hilsen
Bente Poulsen

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 02-04-03 12:42

Kirsten Bjorneboe skrev:

> Die tertio Maji = dagen 3. maj
> Die Decimo Septimo Maji = dagen 17. maj (er det rigtigt?)

Ja, det betyder det ordret, men det giver ikke så meget mening. På mere
mundret dansk betyder det "den 3. maj" og "den 17. maj".

TT