Ørre sogn, Hammerum Herred
Fra : Alice og Jan Frandse~

Dato : 01-04-03 15:31

Er der een som evt. kan hjælpe med oplysninger om aner til dette ægtepar -
jeg har pt. kun disse oplysninger:

Aksel Andreasen, født 2 feb 1905 i Ørre Sogn, Hammerum Herred, død 21 aug
1956 i Sunds sogn, Hammerum Herred. Gift omkring 1933 med:

Karen Jensen, født 10 aug 1906 i Ørre sogn, Hammerum Herred, død 7 dec. 1981
i Sunds sogn, Hammerum Herred

m.v.h

Jan

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 01-04-03 20:00

"Alice og Jan Frandsen" <janf@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 1956 i Sunds sogn, Hammerum Herred. Gift omkring 1933 med:
>
> Karen Jensen, født 10 aug 1906 i Ørre sogn, Hammerum Herred, død 7 dec.

Hej Alice og Jan,
Uden at kunne love jeg noget konkret, synes jeg at flg. HP er værd at gæste:

http://www.haunstrup.dk/feldborg/index.shtml

Her findes et stort udvalg af FT og KB fra Hammerum Herred.
Held og lykke,

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 01-04-03 22:30

"Poul F. Andersen" <paogba@oncable.dk> skrev Tue, 1 Apr 2003 20:59:52
+0200

>http://www.haunstrup.dk/feldborg/index.shtml
>
>Her findes et stort udvalg af FT og KB fra Hammerum Herred.

Tak for de pæne ord, men netop perioden efter år 1900 har jeg det ikke
alt for godt med - det ligger kun i Viborg og hos Mormonerne.

Hvis een eller anden kunne oplyse forældrenes navne kunne jeg måpske
finde dem og deres fortid, enten i Sunds eller i Ørre.

Til den oprindelige spørger: Ved førstkommende lejlighed vil jeg på
lokalarkivet checke fkt. 1906 og se om jeg kan finde dem der.
Kirkebøgerne for perioden efter 1891 har jeg desværre ikke.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Arne Feldborg

Dato : 01-04-03 22:33

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> skrev Tue, 01 Apr 2003 23:30:15
+0200

>Til den oprindelige spørger: Ved førstkommende lejlighed vil jeg på
>lokalarkivet checke fkt. 1906 og se om jeg kan finde dem der.

For Karen Jensens vedkommende dog naturligvis 1911.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 05-04-03 00:16

"Alice og Jan Frandsen" <janf@post7.tele.dk> skrev Tue, 1 Apr 2003
16:31:02 +0200

> [...]
>1956 i Sunds sogn, Hammerum Herred. Gift omkring 1933 med:
>
>Karen Jensen, født 10 aug 1906 i Ørre sogn, Hammerum Herred, død 7 dec. 1981

Hvor har du dsse oplysninger fra, hvor pålidelige anser du dem for at
være.?

Jeg har som tidligere nævnt ikke umiddelbart adgang til kirkebogen. Men
jeg har gennemgået fkt. 1906 og 1911 for Ørre uden at finde nogen af de
to nævnte.

Fra : Alice og Jan Frandse~

Dato : 06-04-03 15:12

Hej

Jeg har oplysningerne fra gravstedet på Sunds kirkegaard. I familien kender
vi ikke meget mere om det da der altid har været meget tavshed om denne del
p.g.a . noget sygdom i familien - og vi forsøger nu at se hvad der egentlig
gemmer sig bag.

Siden jeg skrev indlægget har jeg via Rigshospitalet fået tilladelse til
agtindsigt i nogle slægtsdata (arvelig sygdom) som forhåbentlig hjælpe
videre.

m.v.h.

Jan Frandsen

Fra : Wendy Stæhr Rasmusse~

Dato : 06-04-03 15:35

Hej Jan.

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med informationer til dit indlæg, men du
fik pirret min nysgerrighed lidt ved at skrive at du via Rigshospitalet har
fået tilladelse til agtindsigt i nogle slægtsdata (arvelig sygdom).

Hvilken arvelig sygdom er der tale om i dit tilfælde?

Grunden til at jeg spørger er fordi vi netop har fundet ud af at vi har en
arvelig ataxi sygdom i familien som hedder Machado Joseph sygdom. Det er
meget få i Danmark som har denne sygdom. Blot 2-3 familier.
Jeg har spurgt om vi kan få tilladelse til at få vores forfædres navne
oplyst idet jeg ved at Arvebiologisk Instituttet ligger inde med disse. -
Dette har vi desværre ikke haft held med, da der henvises til at disse data
er omfattet af "registerloven".

Hvorledes har du fået agtindsigt til disse slægtsdata du omtaler? Helt
konkret hvordan gjorde du?

Hvis du helst vil skrive privat (udenfor nyhedsgruppen) så send mig venligst
en mail personligt. (Adressen står i min autosignatur.)

Wendy Stæhr Rasmussen
wma@tdcadsl.dk

Fra : Alf Christophersen

Dato : 06-04-03 18:47

On Sun, 6 Apr 2003 16:34:55 +0200, "Wendy Stæhr Rasmussen"
<wma@tdcadsl.dk> wrote:

>Hvilken arvelig sygdom er der tale om i dit tilfælde?

En grunn kan kanskje være hvis den ene sykdommen finnes det en medisin
for som forhindrer at personer som er disponert ikke får den, mens for
andre finnes der ikke kur. Da er det heller ikke nødvendig av
etterkommere unødig gjøres engstelige.

Fra : Wendy Stæhr Rasmusse~

Dato : 06-04-03 21:13

Hej Alf.

Ja, det kan du have ganske ret i.
Der findes nemlig ingen kur til Machado Joseph endnu.

Wendy Stæhr Rasmussen
wma@tdcadsl.dk

"Alf Christophersen" <alf.christophersen@basalmed.uio.no> skrev i en
meddelelse news:3up09vo12og0cl8smrehmcc9gnnlncg1k4@4ax.com...

Fra : Leif Thor Olsen

Dato : 07-04-03 19:19

Hej Wendy.

> [...]

WSR> ligger inde med disse. - Dette har vi desværre ikke haft held med, da
WSR> der henvises til at disse data er omfattet af "registerloven".

Hvorfor kan du ikke selv finde disse forfædre?

Mvh. Leif - leif@nightcall.dk

Fra : Wendy Stæhr Rasmusse~

Dato : 07-04-03 19:53

Hej Leif.

Noget af familien kan jeg også finde, men når vi taler om 9 generationer
bestående af hundredevis af enkeltpersoner så kan du nok fornemme at det
ikke er noget man får trævlet op indenfor kort tid. Og da slet ikke med den
korte tid jeg har til rådighed, når fuldtidsarbejdet og familielivet også
skal passes.
Det er for øjeblikket meget svært for mig at finde dage hvor jeg kan være på
arkiverne, da de oftest er lukket når jeg kommer hjem.

Derfor ville det være rart med bare en lille håndrækning, når nu arbejdet er
gjort een gang.

Jeg er bestemt interesseret i slægtsforskningen, men ville også gerne vide
noget mere om de personer som har haft sygdommen Machado Joseph i familien.

Wendy Stæhr Rasmussen
wma@tdcadsl.dk

Fra : Leif Thor Olsen

Dato : 07-04-03 20:11

Hej Jan.

AoJF> From: "Alice og Jan Frandsen" <janf@post7.tele.dk>

AoJF> Jeg har oplysningerne fra gravstedet på Sunds kirkegaard. I
AoJF> familien
AoJF> kender vi ikke meget mere om det da der altid har været meget
tavshed
AoJF> om denne del p.g.a . noget sygdom i familien - og vi fors¢ger nu at
se
AoJF> hvad der egentlig gemmer sig bag.

AoJF> Siden jeg skrev indlægget har jeg via Rigshospitalet fået tilladelse
AoJF> til agtindsigt i nogle slægtsdata (arvelig sygdom) som forhåbentlig
AoJF> hjælpe videre.

Nu er jeg ikke klar over, hvor tæt du er på nutiden, men på Rigsarkivet har
man if¢lge arkivloven adgang til de af Rigshospitalets patientjournaler,
der er
mere end i 80 år gamle. Er det ikke rigtigt?

Mvh. Leif - leif@nightcall.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 09-04-03 22:26

"Alice og Jan Frandsen" <janf@post7.tele.dk> skrev Sun, 6 Apr 2003
16:11:40 +0200

> [...]
>p.g.a . noget sygdom i familien - og vi forsøger nu at se hvad der egentlig

Som tidligere nævnt har jeg ikke umiddelbart adgang til så nye
kirkebøger.

Men jeg vil vende tilbage til sagen senere. Bla. har Leif Sepstrup (som
også lejlighedsvis er aktiv her i gruppen) lovet at kontrolere fødslerne
næste gang han kommer til Viborg - så kan vi måske komme ned i den
tidsperiode jeg har noget materiale fra.

Hvis du selv støder på oplysninger, om hvem der er forældre til de to
nævnte, så lad mig det lige vide.