Hvor lang er en lang tid?
Fra : Hugh Watkins

Dato : 01-04-03 15:10

Østergaard

Slægtsgaarden

af

Charles G. Petersen

December 1999

Hvor lang er en lang tid? Naturligvis, er det et spørgsmål af perspektiv. For en enkelt familie i nutildags at dyrke samme stykke af
jord for 3 slægtled synes som værende en lang tid. <<< klip

http://www2.netdoor.com/~petersen/genealogy/Oestergaard/Danish/Oestergaard.html

To ædlst pigerne og to ældst drengerne i en danske familie, af den tid, var sædvanligvis givet navne efter deres besteforældre og
denne familie var ikke forskellig. Johanne var givet hendes navn efter hendes farmor, Johanne Pedersdatter; Sidsel Østergaard, efter
hendes mormor; Søren Nørgaard efter hans farfar, Søren Nørgaard Jensen; og Peder Østergaard efter hans morfar.

<<< http://www2.netdoor.com/~petersen/

hvor typiske er det ?

Det finds også i Lutherenske Scotland, Men Tyskland ?

mvh

Hugh W

--

dypt i FT1860

jeg glemt at spise igen og igen

--
http://www.genealogi.co.uk my home page

http://news.fu-berlin.de/ - usenet news service

Fra : dannebrog

Dato : 02-04-03 15:06

Det var normen, at man her i Danmark opkaldte efter bedsteforældrene, og et
slag på tasken: over 90% af alle ægtepar gjorde det.

Skikken at opkalde er først taget af meget sent. Min far er opkaldt efter
sin morfar; min mor er ikke opkaldt, men hendes bror er (de er født h.h.v.
1921, 1933 og 1926). Af min fars tre børn af 1. ægteskab er 2 opkaldt efter
familie (dog vidste de vist ikke, at man skulle meget langt tilbage for at
finde ældste søns navne), og datteren efter sin farmoder og mormoder.

Jeg selv er ikke opkaldt. Af mine fire bedsteforældre (født 1889-1901) er de
tre opkaldt efter familie, og af mine oldeforældre er de fleste opkaldt
efter familie.

Der var dog variationer i temaet, idet man nogle steder - mest i
sømandsegne, opkaldt først efter sig selv, når man fik børn, dernæst efter
børnenes bedsteforældre.

Endelig kunne man foretrække den ene gran af familien for den anden, eller
opkalde efter bestydningsfulde familiemedlemmer først. F.eks. blev min
tip-tip-tip-oldemor opdraget hos sin morbroder, da hun som helt lille
mistede begge sine forældre. Hun blev derfor sendt fra Odense til København
til sin gudfader, hendes morbroder, og først lige før, hun giftede sig, drog
hun atter til Odense. Hun opkaldte sin første søn efter sin morbroder. Først
det syvende barn blev opkaldt efter hendes egen far.... Men den første
datter blev dog opkaldt efter hendes moder.

Det er vist tysk skik (i mange kredse i hvertfald) at opkalde efter børnenes
forældre først. Deraf alle disse Johann Friederich I med numre - i
borgerlige familier....

Dette har også været praktiseret i England - hvor man forøvrigt også kunne
opkalde efter sine afdøde søskende, før man opkaldte efter børnenes
bedsteforældre.

m.v.h.

Ulrich

--
Ulrich Alster Klug
København - Denmark

http://www.dk-yeoman.dk
dannebrog@dk-yeoman.dk

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 02-04-03 15:39

On Wed, 2 Apr 2003 16:06:20 +0200, "dannebrog"
<dannebrog@dk-yeoman.dk> wrote:

>Der var dog variationer i temaet, idet man nogle steder - mest i
>sømandsegne, opkaldt først efter sig selv, når man fik børn, dernæst efter
>børnenes bedsteforældre.

En anden variation er vel, at man i Jylland udmærket kunne opkalde to
sønner efter bedstefædrene, selv om disse havde samme navn - så to
brødre altså fik samme fornavn. Jeg mener ikke, at det forekommer på
øerne?
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : dannebrog

Dato : 02-04-03 21:58

Jeg har kun set det på Læsø - og én gang på Fyn. -

Jeg tror faktisk, du har ret i din hypotese m.h.t. øerne.

--
Ulrich Alster Klug
København - Denmark

http://www.dk-yeoman.dk
dannebrog@dk-yeoman.dk

Fra : Anders B. Christophe~

Dato : 03-04-03 17:36

"dannebrog" <dannebrog@dk-yeoman.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har kun set det på Læsø - og én gang på Fyn. -
>
> Jeg tror faktisk, du har ret i din hypotese m.h.t. øerne.

> [...]
..

> [...]

Jeg har nu et eksempel fra Sjælland.
En bonde Søren Nielsen i Bårup i Kirke Eskildstrup sogn havde 2 sønner, der
begge hed Niels (iøvrigt er begge 2 mine aner).
De var formodentlig af 2 forskellige ægteskaber, da de var født ca. 1660 og
ca. 1687.
Med venlig hilsen
Anders B. Christophersen

Fra : Hans Nørgaard

Dato : 03-04-03 22:18

dannebrog wrote:

> Det var normen, at man her i Danmark opkaldte efter bedsteforældrene, og et
> slag på tasken: over 90% af alle ægtepar gjorde det.
>
> Skikken at opkalde er først taget af meget sent.

Jeg skulel faktisk have været opkaldt efter både min farfar og morfar. Nu blev
jeg til farfars fortrydelse kun opkaldt efter min morfar. Han er tydeligvis
opkaldt efter sin farfar født i 1780, og han er muligvis igen opkaldt efter sin
morbroder? født i første halvdel af 1700-tallet. Iblandt bønder har skikken
holdt sig helt til nutiden
mvh
Hans