Adoption i Legacy - Hvordan?
Fra : Brian Jensen

Dato : 01-04-03 14:19

Jeg har et lille problem i Legacy. Min morfar blev adopteret kort efter
fødslen og jeg har så indtastet ham med to sæt forældre og ved det ene
sat hans status til adopted.

Men når jeg har eksporteret data til f.eks. Gedcomp, Gedthanc og andre
programmer, får jeg her at vide at han er barn i to familier, og jeg
skal bruge adoption tag'et. Er det ikke det jeg har gjort?

Jeg kan tilføje en Adoption event til ham, men her kan jeg jo ikke lave
"links" til adoptivforældrene, men kun skrive f.eks. deres navne.

Er der nogen der ved hvordan adoptioner indtastes korrekt i Legacy? Jeg
har prøvet online hjælpen og deres tips og tricks men uden at blive
klogere.

Med venlig hilsen
Brian Jensen

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 02-04-03 13:38

Brian Jensen <suntripFJERNMIG@tiscali.dk> skrev:
Tue, 1 Apr 2003 15:18:56 +0200 i dk.videnskab.historie.genealogi

>Jeg har et lille problem i Legacy. Min morfar blev adopteret kort efter
>fødslen og jeg har så indtastet ham med to sæt forældre og ved det ene
>sat hans status til adopted.
Ja, det har du gjort rigtig.

>Men når jeg har eksporteret data til f.eks. Gedcomp, Gedthanc og andre
>programmer, får jeg her at vide at han er barn i to familier, og jeg
>skal bruge adoption tag'et. Er det ikke det jeg har gjort?
Problemet er, at Legacy ikke beskriver Adoption korrekt i en Gedcom
fil.
Legacy beskriver de to sæt forældre som ligeværdige, således:
1 FAMC @F1@
1 FAMC @F2@

men der skal korrekt ifølge Gedcom 5.5, i tilfælde af at det ene par
er adoptiv forældre, stå
1 FAMC @F1@
2 PEDI birth (denne linie er dog optional)
1 FAMC @F2@
2 PEDI adopted

Det er faktisk kun få slægtsprogrammer, der skriver ovenstående
korrekt i en Gedcom fil.
Så jeg mener alligevel at Legacy, trods denne fejl, hører til blandt
de absolut bedste programmer på markedet, desværre fås det kun med
Engelske udskrifter.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Brian Jensen

Dato : 02-04-03 19:02

In article <kbml8vspeg3n8cbul8g3ra0lkhva3op7v3@4ax.com>,
ehelmer@boerne.dk says...
> [...]
> Så jeg mener alligevel at Legacy, trods denne fejl, hører til blandt
> de absolut bedste programmer på markedet, desværre fås det kun med

Jeg savner bestemt også de danske udskrifter, men laver dem så på anden
måde indtil man kan håbe at der kommer en dansk oversættelse. Legacy er
nemlig helt klart min favorit.

Jeg har nu skrevet til Millenium Software for at gøre dem opmærksom på
fejlen. De laver jo ret tit opdateringer til programmet, så man tør vel
håbe på at en så simpel fejl hurtigt vil blive rettet.

Med venlig hilsen
Brian Jensen