Venligst hjælp med en database (Access2000~
Fra : erik

Dato : 31-03-03 15:44

Hej
For Hørsholm Len er der skifteprotokoller fra 1649 og frem. Mange af disse
"Hørsholmere" hænger sammen som ærtehalm og jeg vil gerne lave noget søgbart, noget
der kan "vride alt ud af disse skifteprotokoller".
Jeg er gået i gang med at indtaste navn, by, år og evt. ægtefælle i en database
(AccessXP), uden at kende noget til databaser.
Men der er jo også børnene, hvad med dem, dem vil jeg (vist nok) ikke have på den
samme "record"; men de skal jo knyttes til faderen eller moderen (det begynder at
ligne lidt noget for et slægtsforskningsprogram). Og senere finder jeg vel også
nogle af disse børn i skifterne senere hen.
Og nu er det at det begynder at svimle lidt for mig.

--
Erik Reinert Nielsen

se venligst min webside
www.nogn.dk

Fra : Chris Gade Oxholm Sø~

Dato : 31-03-03 16:14

Det letteste vil være at anvende et slægsforskningsprogram.
Herfra kan du søge i de forskellige informationer som du har indtastet.
Ydermere vil du sikkert også på et tdspunkt få linket mere end to
generationer sammen, måske mere end 3 og 4 generationer og måske endda på
tværs af flere slægter.

Held og lykke med arbejdet.

--
Chris Gade Oxholm Sørensen
support@brotherskeeper.dk

BK - software - opdatering - manual - www.brotherskeeper.dk

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 31-03-03 21:23

Jeg er enig med Chris,

Det ligner at du bør anvende et slægtsforskningsprogram.

Se i min link i signaturen.

--
Ole P. Bielefeldt
Ry

ole.bielefeldt@adslhome.dk
FTM: www.familytreemaker.dk

"Chris Gade Oxholm Sørensen" <support@brotherskeeper.dk> skrev i en
meddelelse news:b69lvm$29a$1@sunsite.dk...

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 31-03-03 21:32

On Mon, 31 Mar 2003 17:13:41 +0200, "Chris Gade Oxholm Sørensen"
<support@brotherskeeper.dk> wrote:

> [...]
>Ydermere vil du sikkert også på et tdspunkt få linket mere end to
>generationer sammen, måske mere end 3 og 4 generationer og måske endda på

Vil det sige, at man med fordel kan bruge fx Brothers Keeper til at
holde styr på et helt sogn? "Mit" sogn er ikke så stort, ca. 100
husstande. Hvordan?

Jeg kæmper en del med kirkebogs-informationer og kan ikke rigtig blive
enig med mig selv om, hvordan jeg skal gribe det an. Lige nu er jeg
begyndt forsøgsvis at skrive Fødte Mandkjøn ind i en Access-database,
men har ærlig talt ikke helt overblik over, hvad jeg vil. Men jeg kan
se, at mange forskellige husstande dukker op igen og igen, og jeg vil
så gerne kunne kæde dem sammen i de ca. hundrede år, jeg har mulighed
for (1800-tallet)

Venlig hilsen
Kirsten
--

Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 31-03-03 21:42

"Kirsten Bjorneboe" <kirstenb@image.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> se, at mange forskellige husstande dukker op igen og igen, og jeg vil
> så gerne kunne kæde dem sammen i de ca. hundrede år, jeg har mulighed

Ja, eller Family Tree Maker måske.

Bruges af flere lokalarkiver til det samme formål.

--
Ole P. Bielefeldt
Ry

ole.bielefeldt@adslhome.dk
FTM: www.familytreemaker.dk

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 31-03-03 21:57

Kirsten Bjorneboe skrev:

>Vil det sige, at man med fordel kan bruge fx Brothers Keeper til at

Det der lader jeg andre kloge i.

>se, at mange forskellige husstande dukker op igen og igen, og jeg vil
>så gerne kunne kæde dem sammen i de ca. hundrede år, jeg har mulighed
>for (1800-tallet)

I 'mit' databaseprogram kan man kæde flere baser sammen, kan man ikke
det i dit?

Jeg ville nok lave en base med alle husstande, og kæde den sammen med
personerne på feltet 'husstand'
--
Kaj Svenningsen (Behandl dig selv som du vil behandles af andre)

www.aner.dk/

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 31-03-03 22:19

)

>I 'mit' databaseprogram kan man kæde flere baser sammen, kan man ikke
>det i dit?

Mit databaseprogram er Ms Access 2002, og det et lige præcis et
relations-databaseprogram, hvor man kan kæde alt det man vil.

>Jeg ville nok lave en base med alle husstande, og kæde den sammen med
>personerne på feltet 'husstand'

Lyder *meget* fornuftigt. Hvordan ville du så navngive husstandene, og
ikke mindst holde styr på, hvilken der var hvilken? Måske gå ud fra
folketællingen 1801? Jeg har også de fleste folketællinger.

Under fx Fødte Mandkjøn er det jo faderens navn, jeg genkender igen og
igen. Men der er muligvis flere, der hedder det samme, jeg kan så
genkende husstanden på moderens navn.

Jeg har lavet basen, så faderens, moderens og barnets navn står i
hvert sit felt.

(Også fadderne, men det er nærmest, fordi jeg synes det er
interessant/sjovt, at visse gårdmænd er faddere ved enormt mange
dåbshandlinger.)

Venlig hilsen
Kirsten
--

Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 31-03-03 22:40

Kirsten Bjorneboe skrev:

>Lyder *meget* fornuftigt. Hvordan ville du så navngive husstandene, og
>ikke mindst holde styr på, hvilken der var hvilken? Måske gå ud fra
>folketællingen 1801? Jeg har også de fleste folketællinger.

Jeg har ikke indtastet folketællinger, så jeg kan sagtens dumme mig
nu.
Jeg ville give hver husstand et nummer (måske mit eget) i det første
felt, og derefter lave alle de felter, jeg måtte finde nødvendigt for
at beskrive stedet (ikke personerne)

Derefter ville jeg lave personbasen med et felt der hedder f.eks.
Hus_Nr. Dette felt ville jeg kæde sammen med (mit) nummer i den første
base.

>Jeg har lavet basen, så faderens, moderens og barnets navn står i
>hvert sit felt.

Og så et ekstra felt til Hus_Nr.

Som sagt ...dumme mig... men jeg mener, det er væsentlig at det er den
enkelte person, der knyttes til husstanden, så er det ret nemt at
flytte personen til rette adresse, hvis man har dummet sig undervejs.

Fra : Alf Christophersen

Dato : 01-04-03 07:56

On Mon, 31 Mar 2003 22:57:14 +0200, Kaj Svenningsen
<news@kajsvenningsen.dk> wrote:

>I 'mit' databaseprogram kan man kæde flere baser sammen, kan man ikke
>det i dit?

Snakker du om databaseprogram eller slektsprogram? Vil tippe det
siste. Ikke bland databaseprogrammer (som Access, MySQL, Paradox.
Oracle etc.(som danner basis for mange slektsforskningsprogrammer) og
applikasjonsprogrammer som slektsforskningsprogrammer.

Mange slektsprogrammer benytter ikke databaser i det hele tatt, men
gjerne strukturerte direkte-access tekstfiler/binærfiler, som f.eks.
Disgen som har et egetutviklet filformat, men bruker TurboPower sitt
FlashFiler for å holde styr på navn, stedsnavn og annet som det kan
søkes i.

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 01-04-03 19:31

Alf Christophersen skrev:

>Snakker du om databaseprogram eller slektsprogram? Vil tippe det

Database.

Fra : Alf Christophersen

Dato : 01-04-03 22:33

On Tue, 01 Apr 2003 20:30:30 +0200, Kaj Svenningsen
<news@kajsvenningsen.dk> wrote:

>Database.

Access? Eller MySQL eller hva slags databaseprogram da har du benyttet
for ditt slektsprogram??
(alt for mange sier database og mener fil, derfor spurte jeg. BK og
TMG pluss et par til bruker databaseprogram for lagring av data, men
er ikke i seg selv et databaseprogram, men et slektsforskingsprogram
(Om folk lot være å snakke om databaseprogram når det ikke er det
vil forhindre mange skinndiskusjoner (altså at to diskuterer noe de
tror de er enige om hva man diskuterer, men ikke er det likevel,
f.eks. en meny hvor den ene snakker om menyer på en restaurant (vanlig
dødelig, mens dataeksperten snakker om menyene i et dataprogram. Den
slags blir det mye rar diskusjon av)

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 01-04-03 23:44

Alf Christophersen skrev:

>Access? Eller MySQL eller hva slags databaseprogram da har du benyttet
>for ditt slektsprogram??

Jeg benytter det ikke i min slægtsforskning. Jeg kommenterer Kirstens
databaseproblem.

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 02-04-03 00:28

On Wed, 02 Apr 2003 00:44:11 +0200, Kaj Svenningsen
<news@kajsvenningsen.dk> wrote:

>Jeg benytter det ikke i min slægtsforskning. Jeg kommenterer Kirstens
>databaseproblem.

Og jeg kunne alligevel ikke rigtig overskue at lave mine
sammenføringer i Access så i stedet forsøger jeg mig i Brother's
Keeper - det ser nogenlunde lovende ud - endnu da...

Venlig hilsen
Kirsten
--

Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 02-04-03 00:35

Kirsten Bjorneboe skrev:

>Og jeg kunne alligevel ikke rigtig overskue at lave mine
>sammenføringer i Access så i stedet forsøger jeg mig i Brother's
>Keeper - det ser nogenlunde lovende ud - endnu da...

Programmet er jo ligegyldigt, hvis resultatet bliver
tilfredsstillende.

Fra : Chris Gade Oxholm Sø~

Dato : 31-03-03 21:59

Om du anvender det ene eller andet slægtsforskningsprogram betyder ikke det
store.
De er alle velegnet til at holde styr på netop denne opgave. Prøv eventuelt
dig frem.
Alternativ kan du se en beskrivelse af de enkelte programmer på Dis-Danmarks
hjemmeside www.dis-danmark.dk

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 31-03-03 22:19

On Mon, 31 Mar 2003 22:59:05 +0200, "Chris Gade Oxholm Sørensen"
> [...]

>dig frem.
>Alternativ kan du se en beskrivelse af de enkelte programmer på Dis-Danmarks

Jamen, nu har jeg lige BK - og har lært lidt om at bruge det

Venlig hilsen
Kirsten
--

Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk

Fra : Hans Engmark

Dato : 31-03-03 22:07

On Mon, 31 Mar 2003 16:44:26 +0200, "erik" <fox44REMOVETHIS@mail.dk>
wrote:

> [...]
>"Hørsholmere" hænger sammen som ærtehalm og jeg vil gerne lave noget søgbart, noget
>der kan "vride alt ud af disse skifteprotokoller".

Det kræver en del overblik at hæfte familier sammen direkte under
indtastning af skifteprotokollen.

Jeg ville først lave en ekstrakt af skifterne som Erik Brejl laver
dem.

>Jeg er gået i gang med at indtaste navn, by, år og evt. ægtefælle i en database
>(AccessXP), uden at kende noget til databaser.

Det er udmærket synes jeg, men hvis du senere vil knytte records
sammen, må du dele din database op i flere tabeller.
Du kommer nok ikke udenom at læse noget om databaser
Prøv og kig i din Access under Hjælp og eksempeldatabaser.

> [...]
>nogle af disse børn i skifterne senere hen.
>Og nu er det at det begynder at svimle lidt for mig.

Det kan jo udmærket laves i en database. Det er alle slægtsprogrammer
jo også, men du kan ikke nøjes med 1 tabel, hvor du samler det hele.

Du må lave flere tabeller og linke dem med et nøglefelt.

F.eks.
Protokoltabel,
Navnetabel
Arvingetabel