Chelated Iron
Fra : Dan Mortensen

Dato : 12-04-03 15:24

Hej,

Sad og studerede lidt akvarie kemi og faldt over denne vending om Jern:
Iron may be present in tap water in the correct ionic state (Fe++) but will
quickly oxidize to a form unusable by plants. To prevent this, chelated iron
mixtures can be used. The chelator prevents the iron from oxidizing and
makes it easy for the plants to assimilate.

Hvad er chelated Jern og findes der nogle gode kilder i den lokale matas ?
Jeg går ud fra at Jernvitrol er typen der hurtigt oxiderer ?

/DM

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-04-03 15:43

Dan Mortensen skrev:

>Hvad er chelated Jern

Aner det ikke. Jeg kom lidt nærmere ved at bruge Merriam-Webster:

   Main Entry: 2chelate
Function: verb
Inflected Form(s): che·lat·ed; che·lat·ing
Date: 1922
transitive senses : to combine with (a metal) so as to form a chelate ring
intransitive senses : to react so as to form a chelate ring
- che·lat·able /-"lA-t&-b&l/ adjective
- che·la·tion /kE-'lA-sh&n also chE-/ noun
- che·la·tor /-"lA-t&r/ noun

   Main Entry: 1che·late
Pronunciation: 'kE-"lAt also 'chE-
Function: adjective
Date: 1826
1 : resembling or having chelae
2 : of, relating to, or being a chelate

   Main Entry: che·la
Pronunciation: 'kE-l&
Function: noun
Inflected Form(s): plural che·lae /-(")lE/
Etymology: New Latin, from Greek chElE claw
Date: 1646
: a pincerlike organ or claw borne by a limb of a crustacean or arachnid

--
Bertel

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 12-04-03 15:49

"Dan Mortensen" <dsm@post1.tele.dk> skrev:

> [...]
> prevent this, chelated iron mixtures can be used. The chelator
> prevents the iron from oxidizing and makes it easy for the plants

Det er jernkomplekser. Dvs. jern bundet til et givent antal ligander
(molekyler/grundstoffer).

En vandig oplysning af jern(II) vil eksempelvis være omgivet af 6
vandmolekyler:

[Fe(H2O)6]2+

> og findes der nogle gode kilder i den lokale
> matas ?

Tja... Du kan lave [FeCl4]2- som er et tetraederisk koordineret
chlorokompleks af jern(II) ved at opløse jern i fortyndet saltsyre og
inddampe uden adgang til luft. Dette giver et let grønt jern(ii) salt
[Fe(H2O)4Cl2]. Dette salt kan opløses i koncentreret saltsyre og giver
det gule chlorkompleks [FeCl4]2-

Men om det er smart tør jeg ikke sige!

Man kan også lave nogle cyanokomplekser men det er mere besværligt.

>Jeg går ud fra at Jernvitrol er typen der hurtigt oxiderer
> ?

Det er jern(II), der generelt let oxideres. Jernvitriol er
jern(II)sulfat, FeSO4

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 12-04-03 16:18

Dan Mortensen wrote:

> [...]
>
>Hvad er chelated Jern og findes der nogle gode kilder i den lokale matas ?
>Jeg går ud fra at Jernvitrol er typen der hurtigt oxiderer ?

Det er ganske rigtigt en form for kompleks men...:
http://www.wordreference.com/english/definition.asp?en=chelate
....kommer af cheles - klo, græsk, hvilket refererer til at liganden skal
binde med flere end et donoratom til metalatomet. Det vil sige at
chloro-, cyano-, aqua-, osv ikke er chelerere da de kun binder med et
atom til metalatomet, typisk det mest elektronegative.

Eksempler givet her:
http://scifun.chem.wisc.edu/chemweek/ChelatingAgents/ChelatingAgents.html
EDTA er meget almindeligt men om det er anvendeligt her ved jeg ikke.
Men der må vel findes en akvariegruppe?

Mvh
Jeppe

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 12-04-03 16:33

Jeppe Madsen <pjm@symbion.ki.ku.dk> skrev:

> [...]
> Det vil sige at chloro-, cyano-, aqua-, osv ikke er chelerere da
> de kun binder med et atom til metalatomet, typisk det mest

Jeg er helt enig - mit svar var for hurtigt og uden at kigge i en
lærebog.

> Eksempler givet her:
> http://scifun.chem.wisc.edu/chemweek/ChelatingAgents/ChelatingAgent
> s.html EDTA er meget almindeligt men om det er anvendeligt her ved
> jeg ikke.

Det gør jeg heller ikke. Andre muligheder er ethylendiamin, oxalate,
diethylentriamin.

--
Morten http://miljokemi.dk