sodavand og sugerør
Fra : KC

Dato : 09-04-03 11:53

Hej NG

Sad igår sammen med knægten og så fodbold. Vi havde en sodavand hver....jeg
en cola i glas med sugerør og han en hindbærbrus i flaske med sugerør.

Hvorfor ville mit sugerør ikke blive i glasset, men stige mod toppen, mens
sugerøret i flasken blev "nede"?

mvh

KC

Fra : Martin Larsen

Dato : 09-04-03 12:07

"KC" <kc_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:b70u1p$en6$1@sunsite.dk...
> Hej NG
>
> Sad igår sammen med knægten og så fodbold. Vi havde en sodavand hver....jeg
> en cola i glas med sugerør og han en hindbærbrus i flaske med sugerør.

Der er mere brus i Cola.

Mvh
Martin

Fra : Jannie og Jens

Dato : 09-04-03 16:35

> Hvorfor ville mit sugerør ikke blive i glasset, men stige mod toppen, mens
> sugerøret i flasken blev "nede"?

Mon ikke det har noget at gøre med, at sugerøret i flasken blev holdt
lodret.

Jens

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 09-04-03 17:36

Jannie og Jens wrote:

> Mon ikke det har noget at gøre med, at sugerøret i flasken blev holdt
> lodret.

Det tror jeg også. Jeg går ud fra at det materiale sugerøret er lavet
af, er lettere (har lavere massetæthed) end vand. Så selv et lodret
sugerør vil stige opad hvis det er helt nede under vandoverfladen.
Men hvis der er en del af sugerøret der stikker op i luften (som der
jo altid er i praksis), kan det lodrette sugerør stå på bunden hvis
vægten af det vand sugerørsvæggen fortrænger, ikke overstiger hele
sugerørets vægt (Archimedes' lov).

I et glas (der ikke er højt og smalt som en flaske), vil sugerøret
være på skrå og hvile delvist på glassets kant, og så kan opdriften
på sugerøret tippe røret ned på gulvet.

Jeg er i tvivl om hvor stor betydning (hvis nogen) det har om der er
brus i vandet. Til gengæld er sukkervand jo tungere end rent vand.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Klaus G.

Dato : 09-04-03 17:49

> [...]
>
> Jeg er i tvivl om hvor stor betydning (hvis nogen) det har om der er
> brus i vandet. Til gengæld er sukkervand jo tungere end rent vand.

Jeg har selv undret mig over det, og jeg kom frem til at det var fordi at
der satte sig en masse bobler på sugerøret nede i flasken. I et alm . glas
er "vandstanden" ikke så høj, og derfor kan der ikke sætte sig nær så mange
bobler på sugerøret, og så bliver updriften ikke stor nok. Den med
sodavandens masse i forhold til sugerør, tror jeg ikke på. For hvis man
sætter sugerøret ned i sodavanden, så bliver den stående på bunden, men
efter et stykke tid(flere bobler på siden af røret), så letter den.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

Fra : Jens Harming

Dato : 09-04-03 19:59

Jeg husker fra min barndom ...et halvt århundrede siden....at man kunne købe
sodavand, hvor der lå et sugerør i flasken. Når kapslen blev taget af
begyndte sodavanden at bruse, der sætter sig bobler overalt også på
sugerøret så dette kommer op "af sig selv".
Er vist gået ud af handelen...havde den ulempe at søgerøret altid var for
kort til at få hele sodavanden op med...men hastigheden hvormed sugerøret
kommer op, hænger sammen med hastigheden af bobbeldannelsen. Hvis man hælder
op i et glas fra en flaske, dannes flest bobler i glasset. Dette kan
forklare hvorfor sugerør kom op af glasset.
Hilsen
Jens

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-04-03 21:41

> [...]
mange
> bobler på sugerøret, og så bliver updriften ikke stor nok.

Det var jo netop i glasset at sugerøret "kom op"
Jeg tror boblerne er det primære.
Hindbærbrus har nogle karakteristiske små bobler der hurtigt brister..
Sikkert noget overfladespændingshalløj.
Dette kan betyde at et mindre volumen luft kan afsættes på sugerøret

--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : H3nrik V!

Dato : 09-04-03 20:05

"KC" <kc_dk@hotmail.com> wrote in message news:b70u1p$en6$1@sunsite.dk

> Hvorfor ville mit sugerør ikke blive i glasset, men stige mod toppen,
> mens sugerøret i flasken blev "nede"?

Jeg har - ganske uvidenskabeligt - observeret med knæksugerør, at hvis de
knækkes _inden_ de sættes i drikken, har de større tendens til at stige op
end hvis de først knækkes efter...?

--
/H3nrik!

If it ain't broken - break it... Then - fix it...

Fra : LR

Dato : 13-04-03 22:07

> Jeg har - ganske uvidenskabeligt - observeret med knæksugerør, at hvis de
> knækkes _inden_ de sættes i drikken, har de større tendens til at stige op
> end hvis de først knækkes efter...?

Er de røde?

Lasse

Fra : H3nrik V!

Dato : 13-04-03 22:19

"LR" <lar@tdcadsl.dk> wrote in message news:b7cjeo$8id$1@sunsite.dk

> Er de røde?

Nu ka' jeg ikke lige regne ud om du mobber eller hvad? Men det er observeret
med flere forskellige...!

Fra : Johannes Clausen

Dato : 16-04-03 23:45

On Wed, 9 Apr 2003 12:52:38 +0200, "KC" <kc_dk@hotmail.com> wrote:

>Hvorfor ville mit sugerør ikke blive i glasset, men stige mod toppen, mens
>sugerøret i flasken blev "nede"?

I begge tilfælde sætter der sig bobler på sugerøret og derved skabes
der en opdrift på det. Forskellen ligger i at sugerøret i flasken står
mere stejlt og at omdrejningspunktet ligger helt oppe for enden af
røret, mens det hos glasset ligger ca. midtpå eller længere nede. Ved
at optegne nogle kraftdiagrammer (gaaab) kunne man snildt argumentere
for at sugerøret kun hopper op når det er i glasset.

Mvh
Johannes Clausen