Mere statistik!
Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 07-04-03 09:42

DR radioavis kunne til morgen oplyse, at en meningsmåling havde vist, at
52 % 'af danskerne' nu går ind for afskaffelse af alm. værnepligt.
Kommentaren var noget i retning af, at et flertal af befolkningen - også
blandt regeringspartiernes vælgere(!) - nu går ind for afskaffelse.
Hvis det virkelig forholdt sig således, måtte det vel (næsten) kunne
udledes, at flertallet af oppositionspartiernes vælgere modsætter sig en
sådan afskaffelse - og det vist mindre sandsynligt!?

Jeg tror snarere, at 'avisens' sans for kilde- (og selv-)kritik igen har
svigtet! :)

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-04-03 11:28

Hans Henrik Hansen skrev:

> [...]
>Hvis det virkelig forholdt sig således, måtte det vel (næsten) kunne
>udledes, at flertallet af oppositionspartiernes vælgere modsætter sig en

Næ, det kan man ikke udlede. Hvis 52 % af partiernes
vælgergrupper hver for sig går ind for det, så er ovenstående
rigtigt.

--
Bertel

Fra : Henning Makholm

Dato : 07-04-03 12:43

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk>

> Næ, det kan man ikke udlede. Hvis 52 % af partiernes
> vælgergrupper hver for sig går ind for det,

Men det kan jo ikke være det der er meningen. Der er 7 partier i
Folketinget, og hvis de hver havde 52% modstandere af værnepligten,
ville der jo være 364% modstandere i hele befolkningen, og det kan man
ikke.

--
Henning Makholm "Jeg kunne ikke undgå at bemærke at han gik på hænder."

Fra : Peter Makholm

Dato : 07-04-03 12:47

Henning Makholm <henning@makholm.net> writes:

> [...]
> Folketinget, og hvis de hver havde 52% modstandere af værnepligten,
> ville der jo være 364% modstandere i hele befolkningen, og det kan man

Nu skal vi ikke til at belære hinanden om at læse den slags tal, men
jeg tror at Kulturministeriet har en vejledning i hvordan den slags
tal skal læses.

--
Peter Makholm | First you fall in love with Antarctica, and then it
peter@makholm.net | breaks your heart

Fra : Kaare Fiedler Christ~

Dato : 07-04-03 14:59

Peter Makholm <peter@makholm.net> writes:

> Nu skal vi ikke til at belære hinanden om at læse den slags tal, men
> jeg tror at Kulturministeriet har en vejledning i hvordan den slags
> tal skal læses.

LOL! Den havde jeg helt glemt!
Er der nogen der har en nedskrivning af den oprindelige diskussion i
folketinget? Den burde gemmes et passende sted på min harddisk

Hilsen
Kåre

--
Kaare Fiedler Christiansen fiedler@daimi.au.dk

$ make it so
don't know how to make it (bu42).

Fra : Henning Makholm

Dato : 07-04-03 15:37

Scripsit Kaare Fiedler Christiansen <fiedler@daimi.au.dk>

> Er der nogen der har en nedskrivning af den oprindelige diskussion i
> folketinget?

Folketinget offentliggør selv udskrifter af alt hvad der bliver sagt
fra talerstolen. For dette tilfælde se
http://www.folketinget.dk/Samling/19991/MENU/00460011.htm

--
Henning Makholm "Monsieur, vous êtes fou."

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 07-04-03 17:57

Henning Makholm wrote:

> Scripsit Kaare Fiedler Christiansen <fiedler@daimi.au.dk>

> Folketinget offentliggør selv udskrifter af alt hvad der bliver sagt
> [...]

Der mangler kunstpause/latter

Og med hensyn til, hvem der kommer på bibliotekerne, og hvem der ikke kommer, er
der en tabel 18 med en
gruppe delt ind efter alder, og dér står, at 39 pct. af den mandlige del af
befolkningen aldrig kommer på bibliotekerne, og at 30 pct. af den kvindelige del
af
befolkningen, altså fordelt gennemsnitligt over alder, aldrig kommer der. Og når
jeg lægger mænd og kvinder sammen - det skal man være lidt forsigtig med, men på

det her område tør jeg godt - så giver
39 pct. af mændene og 30 pct. af kvinderne befolkningen tilsammen, og det må
være 69 pct.
--- (latter)
Tager jeg fejl?

Fra : Peter Makholm

Dato : 07-04-03 15:11

Kaare Fiedler Christiansen <fiedler@daimi.au.dk> writes:

> LOL! Den havde jeg helt glemt!
> Er der nogen der har en nedskrivning af den oprindelige diskussion i
> folketinget? Den burde gemmes et passende sted på min harddisk

Et halvt minuts søgning på Google finder følgende:

<http://www.statdem.sdu.dk/~bkl/Faglig/Files/aasemadsen.html>

(Ok, jeg kunne huske at hun hed "Åse D. Madsen")

--
Peter Makholm | What if:
peter@makholm.net | Tannenbaum had convinced Linus that his

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 07-04-03 15:27

Peter Makholm skrev:

> (Ok, jeg kunne huske at hun hed "Åse D. Madsen")

Blandt venner kaldet Dåse Madsen ...

--
Mvh. Peter
"Et lille antal af uniformerne var grønt. Resten var brun."

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-04-03 16:39

Peter Bjerre Rosa skrev:

>Blandt venner kaldet Dåse Madsen ...

Skal det ikke være d'Åse Madsen?

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-04-03 17:44

Bertel Lund Hansen wrote:

> Skal det ikke være d'Åse Madsen?

I kan ikke være bekendt at sådan være efter hende. Hun kan da ikke gøre
for, at det er meget sværere at regne med procenter end at lægge sammen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Stefan Holm

Dato : 07-04-03 22:33

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> writes:

> I kan ikke være bekendt at sådan være efter hende. Hun kan da ikke
> gøre for, at det er meget sværere at regne med procenter end at
> lægge sammen.

Nej, men hun kan gøre for at hun alligevel forsøgte.

--
"Good thing those lesbians knew CPR."

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 07-04-03 22:01

Hans Henrik Hansen wrote:

> [...]
> sådan afskaffelse - og det vist mindre sandsynligt!?
>
> Jeg tror snarere, at 'avisens' sans for kilde- (og selv-)kritik igen har

Kan det ikke tænkes at kun fx 25 % er modstandere af at afskaffe værne-
pligten? De resterende 23 % vil så ikke udtrykke nogen mening om sagen.
Det er meget almindeligt at opgøre tallene på denne måde.

Hos regeringspartierne kunne det så være 40 % for afskaffelse og 35 %
imod.

De taler jeg skriver, er blot opdigtede, men det er da en meget al-
mindelig måde at anføre meningsmålingsresultater på.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 07-04-03 22:54

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> wrote:
> [...]
>
> De taler jeg skriver, er blot opdigtede, men det er da en meget al-
> mindelig måde at anføre meningsmålingsresultater på.

Jo da, det kunne naturligvis tænkes - min pointe var/er blot, at hvis
der _tværs over alle partiskel_ måles en anelse mere end 50%
'tilslutning' til et synspunkt, som partierne har meget afvigende
holdninger til, må det da være noget af en overfortolkning derud fra at
konkludere, at der så også er flertal blandt tilhængerne af to bestemte
partier - der som partier har den stik modsatte holdning!

Som Bertel anfører, _kunne_ det naturligvis tænkes, at 52% af samtlige
partiers tilhængere så helt ens på sagen, men videre sandsynligt ville
vel kun få anse dette for værende.

(Det blev i øvrigt slet ikke oplyst, om de, der havde besvaret
spørgsmålet, samtidig var blevet udspurgt om deres partimæssige
tilhørsforhold)

--
med venlig hilsen,
Hans