fysikbøger fra gymnasiet
Fra : Søren Kjærsgaard

Dato : 07-04-03 07:49

Hej,

Jeg kom for et stykke tid siden, ved en oprydning, til at smide mine
gymnasie fysikbøger væk og det har jeg grueligt fortrudt.
Helligbrøde, ja jeg ved det..

Er der nogen, der kan anbefale nogle gode fysikbøger?
De skal dække alt det kendte 'fysik på højt niveau' fra gymnasiet:
bevægelse/energi, varmelære/kaloriemetri, grundlæggende
atomfysik mvd..

på forhånd tak,
Hilsen Søren

--
---
Remove ROFL from mail address

Fra : LR

Dato : 07-04-03 08:58

Personligt synes jeg, at Fysikkens Verden 1, 2 og 3 (fra C til A-niveau) de
bedste, jeg har set, og jeg har prøvet en del.

Fysikkens verden er saglige (i modsætning til Orbit, som minder om en
tegneserie), har et præcist sprog og er godt pædagogisk opbygget.

Mvh,

Lasse

Fra : Jakob Harming

Dato : 07-04-03 15:02

LR wrote:
> [...]
>

> Fysikkens verden er saglige (i modsætning til Orbit, som minder om en
> tegneserie), har et præcist sprog og er godt pædagogisk opbygget.

Enig med at Orbit ikke er en særlig god fysikbog. Jeg har den i
øjeblikket og den gør ikke arbejdet godt både i følge læreren og os elever.

/Jakob

Fra : sph

Dato : 07-04-03 20:37

"LR" <lar@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:b6rauh$ns3$1@sunsite.dk...
> Personligt synes jeg, at Fysikkens Verden 1, 2 og 3 (fra C til A-niveau)
de
> bedste, jeg har set, og jeg har prøvet en del.

Står der noget i bind 1 og 2 som ikke behandles i bind 3?. Det jeg mener er,
om bind 3 i sig selv er en fyldestørende gennemgang af fysikken, eller om 1
og 2 forudsættes læst før bind 3.

Fra : LR

Dato : 07-04-03 22:12

> [...]
er,
> om bind 3 i sig selv er en fyldestørende gennemgang af fysikken, eller om

Bindene indeholder forskellige emner (jeg synes bind 2 er mest interessant)
og er derfor uafhængige af hinanden. Alligevel kræver bind 2 og 3 viden
svarende til bind 1, da der her behandles de elementære emner som f.eks.
fysiske systemer, energi og notationer.

Jeg husker selv hvordan jeg i starten af mit første fysikkursus for sjov
lånte bind 2 og ikke fattede en brik. Det hele lignte UFO-skriblerier I
dag læser jeg fysik på KU. Jeg elsker fysik!

De findes i øvrigt på biblioteket. Ellers bestil dem hjem via
http://bibliotek.dk/

Mvh,

Lasse

Fra : Per Rønne

Dato : 07-04-03 19:11

Søren Kjærsgaard <soren-kj@imageROFL.dk> wrote:

> Er der nogen, der kan anbefale nogle gode fysikbøger?

Mogens Pihl og Henning Storm. Min udgave hedder 4. udgave, forlag: Gad.
--
Per Erik Rønne

Fra : KNL DtP

Dato : 07-04-03 19:17

"Søren Kjærsgaard" <soren-kj@imageROFL.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen, der kan anbefale nogle gode fysikbøger?

Jeg kan da anbefale *ikke* at vælge "Grundlæggende fysik" af Erik Øhlenschlæger. Vi
brugte den alle tre år på HTX (sidste på A-niveau) og den har det med at skøjte hen
over vigtige elementer i fysikken. Mange gange haltede udregningerne,
tyngdeaccelerationen på 9,82 m/s^2 blev nogle steder hurtigt byttet ud med 10 og når
der skulle anvedes lidt matematik-guf ala differensation o.l. sprang han let og
elegant over udregningerne, så man ikke havde en jordisk chance for at følge hans
tankegang.

.... som fotograf kunne jeg derfor tage mig til hovedet, når der blev beskrevet at man
til dette foto havde anvendt "... en lang blænderåbning...".

Da jeg egentlig også blev glad for fysikken på HTX, kunne jeg også godt bruge en god
fysik-grundbog.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Martin Bundgaard

Dato : 09-04-03 13:49

> [...]
> De skal dække alt det kendte 'fysik på højt niveau' fra gymnasiet:
> bevægelse/energi, varmelære/kaloriemetri, grundlæggende

Hvis du virkelig er interesseret i fysik, synes jeg du skulle kigge på

Halliday, Resnick & Walker - Fundamentals of Physics

Det er godt nok en begyndende universitetsbog, men er som sådan ikke svær.
Den har nogle virkelig gode illustrationer (ca. 1400 farvesider), og dækker
et stort emneområde til en overkommelig pris. (3-400kr?)

--Martin Bundgaard

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 09-04-03 15:30

Martin Bundgaard <noway@nodomain.nocountry> wrote:

> [...]
> Den har nogle virkelig gode illustrationer (ca. 1400 farvesider), og dækker
> et stort emneområde til en overkommelig pris. (3-400kr?)

I samme kategori er der

Young & Freedman - University Physics

Ca. samme niveau, omfang og pris.

Magnus