Galvanisk batteri i oldtiden
Fra : Peter Loumann

Dato : 06-04-03 17:04

Poltiken, Organet for den højeste Oplysning, har i dag en baggrund om
Bagdad og dens historie. Der kan man læse dette:

"Tell Harmal (nu en del af Ny Bagdad) udviklede f.eks. for ca. 4.000
år siden en kompliceret lovsamling, avanceret matematik og et af
historiens største galvaniske batterier."

Wa ba? Hvad har journalisten mon fået galt i halsen?

sendt til
news:dk.videnskab.historie og

med fut til historiegruppen

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 07-04-03 08:24

"Peter Loumann" skrev i en meddelelse

> [...]
> historiens største galvaniske batterier."
>
> Wa ba? Hvad har journalisten mon fået galt i halsen?

Næh det har han faktisk ikke, for det har her i Europa været kendt
længe at de batterier findes på museet i Bagdad.

I 1970 skrev den franske atomfysiker Jaques Bergier: "Som bekendt
var det en tysk ingeniør der, da han havde fået til opgave at bygge
kloakker i Bagdad, på det lokale museum mellem al slags ragelse under
den vage betegnelse "Kultgenstande" opdagede nogle elektriske batterier, der
var fremstillet 1000 år før Volta under Sassanidernes dynasti."

Det ville da være interessant, hvis nogen med den rette viden kunne
sige noget om disse batterier.

Hilsen Ruth

Fra : Thomas S

Dato : 07-04-03 10:04

Peter Loumann <peloda@tiscali.dk> wrote in message news:<ntj09vksglae6ln50db59rc8hvh2ef4i45@4ax.com>...
> [...]
> historiens største galvaniske batterier."
>
> Wa ba? Hvad har journalisten mon fået galt i halsen?

Det ved jeg ikke. Men tilsyneladende producerede man batterier i
Bagdad for godt 2200 år siden. Muligvis, i hvert fald - man ved bare
ikke hvad man skulle bruge dem til:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/2804257.stm

Mvh

Thomas

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 07-04-03 20:10

"Thomas S" skrev i en meddelelse

> Det ved jeg ikke. Men tilsyneladende producerede man batterier i
> Bagdad for godt 2200 år siden. Muligvis, i hvert fald - man ved bare
> [...]

Mange tak for synet. Det er da godt nok noget af en gåde, man
står overfor her.

Med venlig hilsen Ruth

Fra : René Koksbang

Dato : 07-04-03 21:50

Antages at være brugt til forgyldning ved elektrolyse. Kan desværre ikke
huske kilden. Noget i retning af Power Sources for Electric Vehicles.

--
RK

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 08-04-03 18:01

"René Koksbang" <koksbang@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Antages at være brugt til forgyldning ved elektrolyse. Kan desværre
ikke
> huske kilden. Noget i retning af Power Sources for Electric Vehicles.

Hvis du læser linket

vil du se at denne tese ikke rigtigt har støttepunkter.

Jeg hælder også mest til "underholdningsteorien"

--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : René Koksbang

Dato : 08-04-03 22:49

Næ, det har du ret i - ikke mere end nogen anden tese. Og tak for linket.
Jeg synes næsten det mest interessante ved artiklen er at det er
amatørkemikere som forsøger sig med plating med hjemmelavede batterier. Især
at de ikke kan få det til at virke. Så svært er det altså heller ikke. Mine
Kemi B elever lavede Cu plating med 1,5 V AA batterier sidste år - vi har
ikke råd til Au i det danske undervisningssystem :) Og vi kunne have brugt
et par citroner og fået det samme resultat. Men da vi ikke prøvede det, så
er det altså også bare en tese :)

Anyway, det er et interessant forslag, men ikke bedre end noget som helst
andet.

RK