Kan hår brænde?
Fra : Annette og Peter

Dato : 03-04-03 09:37

Jeg er kommet til at diskutere et ildelugtende fænomen med min familie. Et
fænomen, der ikke uden vanskeligheder lader sig undersøge i praksis...

Hvis man sætter ild til en persons hår, vil ilden så sprede sig uhæmmet,
eller vil den hurtigt dø ud af sig selv? Normalt sørger folk selvfølgelig
for at slukke den inden man får svaret.

Jeg har observeret, at hvis man tager et enkelt eller et par hår og sætter
ild til, vil det typisk bare krølle sig hurtigt sammen. Ilden går altså ud
af sig selv. Men hvis man sætter ild til en hel "manke", hvad sker der så?

Det burde kunne forklares, hvis man vidste mere præcist end jeg, hvad hår
egentlig består af.

På forhånd tak,
Mvh., Jacob Tjørnholm

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 05-04-03 22:03

Annette og Peter wrote:

> [...]
> eller vil den hurtigt dø ud af sig selv? Normalt sørger folk selvfølgelig

Nu er der vist ingen som har tykt hår nok, men hvis du har et rør, fyldt med
hår og med luft huller
og du tænder op for neden med en lille optændings klods, så vil du kunne få
håret til at smæle og
brænde, efter at optændings klodsen er brændt ud.

Fra : Ole Andersen

Dato : 05-04-03 22:06

Jacob Tjørnholm, som åbenbart også hedder Annette og Peter, skrev:
> [...]
> af sig selv. Men hvis man sætter ild til en hel "manke", hvad sker der så?

Mon ikke du kan få en bunke hår at afprøve det på, hvis du smutter
omkring din frisør på mandag og spørger pænt?

--
Ole Andersen
Copenhagen, Denmark

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 05-04-03 23:16

On Thu, 3 Apr 2003 10:37:21 +0200, "Annette og Peter"
<annetteogpeter@mail.dk> wrote:

>Det burde kunne forklares, hvis man vidste mere præcist end jeg, hvad hår
>egentlig består af.

Hm, vores hund har lige haft halen inde i et stearin (eller er det
parafin)-lys. Håret brændte ikke, og hunden har det godt. Det lugter
ikke særligt godt.
--

/Dan MOrtensen
Svar ikke pr. mail, da din mailserver vil blive blacklisted