"Videnskabelig bevist" er ofte TO PROCENT ~
Fra : Bo Warming

Dato : 02-04-03 11:40

"Videnskabelig bevist" er ofte TO PROCENT MERE SANDSYNLIGT(case: Selvmord og
hash))

Når forskerne påstår varige hukommelsesskader hos hashbrugere, så er det
sikkert sandt at de har designet en undersøgelse med stort antal
forsøgspersoner, hvor der er statistisk signifikant bevis på påstanden.

Men når de hævder at DER BEGÅS FLEST SELVMORD I APRIL, så er forskellen til
andre måneder få %, så de skaber en -pseudo-nyhed - de lyver på en smart
måde. For at underholde. Og foregive at de leverer væsentligt debatstof, der
skal appelere til medlidenhed med de svage.

Journalister konkurerer om at skabe nyheder og denne human story har især
rod i et oldgammelt digt(som amerikanske gymnasiaster tvinges til at læse og
fortolke, derfor fabrikeredes nyheden i USA) ,se nedenfor) om at "ens eget
liv sættes tydeligere i relief, når det bliver forår. Måske gør det ikke
ondt at være ensom, så længe man kan skjule sig hjemme" (Dansk Institut for
Selvmordsforskning)

"Aprils is the cruelest month, breeding lilacs out of the dead land.
Mixing memory and dream, stirring dull roots with spring rain. Winter kept
us warm" (T S Eliot "The Waste Land")

--

Bo Warming
Bjelkes Alle 46

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 02-04-03 12:47

Bo Warming skrev:

> Men når de hævder at DER BEGÅS FLEST SELVMORD I APRIL, så er
> forskellen til andre måneder få %, så de skaber en -pseudo-
> nyhed - de lyver på en smart måde.

Kan du vise at der *ikke* er statistisk signifikant forskel på
april i forhold til resten af året?

// Klaus

Fra : Rømer

Dato : 02-04-03 13:43

Pointen er vel, at det måske er sandt at antallet er højest i denne ene
måned, men at det er uden betydning.
Uden at kende de aktuelle tal, ser man ofte at en foreekomst af et eller
andet er så og så mange procent højere end foregående måned/år..men hvis
forekomsten måske er 1 af 10.000, så kan man måske nok sige, at der er en
stigning på 100%, hvis man en dag finder en forekomst på 2 af 10.000...er
tallene for små til at man kan regne signifikans på dem, kan man jo altid
opdele i subgrupper...man kunne jo vælge de 15-19 årige i stedet for alle
under 25...
Når man fx. får at vide, at trafikulykker er den hyppigste dødsårsag hos
unge mænd, så tænker man - hold da op, det må vi gøre noget ved - men på
den anden side, hvad pokker skulle unge raske mennesker ellers dø af?

Men jeg synes nu ikke, der er grund til at kaste The Waste Land for ulvene -
det har ganske flot poesi.

Fra : Christian Bruun

Dato : 05-04-03 01:42

Hej "Rømer" <fupkonto@hotmail.com>!

>Når man fx. får at vide, at trafikulykker er den hyppigste dødsårsag hos
>unge mænd, så tænker man - hold da op, det må vi gøre noget ved - men på
>den anden side, hvad pokker skulle unge raske mennesker ellers dø af?

Nu har jeg desværre kun statistisk årbog fra 1997, men selvmord,
infektionssygdomme, ondartetede svulster.

Christian

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 03-04-03 10:20

Klaus Alexander Seistrup <spam@magnetic-ink.dk> wrote:
> Kan du vise at der *ikke* er statistisk signifikant forskel på
> april i forhold til resten af året?

At der ikke er systematisk afvigelse mellem april og øvrige måneder må
vel mest naturligt anses som det mest plausible
udgangspunkt/'nulhypotese'(?)
Der må i så fald 'kræves' statistisk signifikant påvisning af, at
nulhypotesen bør forkastes - og ikke omvendt, ville jeg mene!

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 03-04-03 10:45

Hans Henrik Hansen skrev:

> Der må i så fald 'kræves' statistisk signifikant påvisning af,
> at nulhypotesen bør forkastes - og ikke omvendt, ville jeg mene!

Det er muligt at jeg formulerede mit spørgsmål statistisk ukorrekt,
men har du problemer med at forstå hvad jeg mente?

// Klaus

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 04-04-03 16:58

Klaus Alexander Seistrup <spam@magnetic-ink.dk> wrote:
> Det er muligt at jeg formulerede mit spørgsmål statistisk ukorrekt,
> men har du problemer med at forstå hvad jeg mente?

Næh, men jeg er usikker på, om det er relevant?:

Hvis man skulle 'vise at der *ikke* er statistisk signifikant forskel på
april i forhold til resten af året', skulle nulhypotesen vel være, at
der *var* en sådan (præcist defineret) forskel - og den ville for mig at
se blive noget 'shaky'!

Men i grunden havde jeg vel håbet, at nogen med mere greb om statistik
(end os to) ville komme på banen! :)

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Bo Warming

Dato : 04-04-03 23:12

"Hans Henrik Hansen" <h2vh@post6.tele.dk> wrote in message

> [...]
> se blive noget 'shaky'!
>
> Men i grunden havde jeg vel håbet, at nogen med mere greb om statistik

Den statistik-vdien jeg engang lærte er llidt rusten -
nulhypotese-definition står mig ikke klart - skulle vi ikke tage den
udfordring op, at skrive på follkelig dansk om det er væsentligt med 2%
flere selvmord i april måned, fordi det er signifikant ?

Jeg mener at der kan være et virvar af forklaringer på så lille en overvægt.

Kun hvis der var dobbelt så mange selvmord i maximal-måneden som i
gennemsnittet, er det rigtig værd at teoretisere om hvordan vejret påvirker
folks mentalitet og gøren status over livet.

Jeg troede at folk især døde når den kolde vinter begyndte at blive
belastende i enlige gamles dårligt opvarmede hjem - men det er vist
fortid,eller måske også det var så lille en overvægt, at enhver forklaring
bliver uinteressant godtkøbssnak

Fra : Martin Larsen

Dato : 03-04-03 10:44

"Bo Warming" <XUMPEYFQNLVX@spammotel.com> skrev i en meddelelse news:iZyia.42725$Tn5.19095@fe10.atl2.webusenet.com...

> "Aprils is the cruelest month, breeding lilacs out of the dead land.
> Mixing memory and dream, stirring dull roots with spring rain. Winter kept
> us warm" (T S Eliot "The Waste Land")

Citatet er drømme-fusk.

APRIL is the cruellest month, breeding
Lilacs out of the dead land, mixing