Hollandsk vægt
Fra : Your name

Dato : 31-03-03 19:47

Hej Gruppe

er der nogen der kan forklare mig hvorledes en hollandsk vægt ti lvejning
af korn virker. Er det rigtigt at man yderligere kan anvende vægten tilm
bestemmelse af kornets fugtindhold?

Med venlig hilsen

Mads, Odense

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 31-03-03 22:35

Your name wrote:

> er der nogen der kan forklare mig hvorledes en hollandsk vægt ti lvejning
> af korn virker. Er det rigtigt at man yderligere kan anvende vægten tilm
> bestemmelse af kornets fugtindhold?

Det er blot vægtfylden af kornet, dvs du afmåler et bæger af kendt
rumfang og vejer det (var mit "høst"job et par år

Og nej, det kan ikke i praksis bruges til bestemmelse af
vandprocent, selvom den hollandske afhænger af vand%, så
der korrigeres for mindre forskelle mellem ca 8% - 24% vand.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Your name

Dato : 01-04-03 21:46

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote in

> [...]
> vandprocent, selvom den hollandske afhænger af vand%, så
> der korrigeres for mindre forskelle mellem ca 8% - 24% vand.

Min gamle mormor har en vægt som jeg må få og hun påstår faktisk at man
kunne måle fugtindholdet i kornet også. Hvorledes laver du ned korrektion
for fugtindhold du nævner i din mail?

Mads

Fra : Per A. Hansen

Dato : 01-04-03 10:01

"Your name" <mail@mail.dk> skrev i en meddelelse news:D20ia.4430$uL.2297@news.get2net.dk...
> [...]
> af korn virker. Er det rigtigt at man yderligere kan anvende vægten tilm

Som Erik nævner er det et rummål. Jeg var tæt på at få fat i en af de fine messingting engang, som blev brugt af kornhandlerne for mange år siden, som et mål for kornets kvalitet.
Den hollandske vægt er vægten af 1 Amsterdamzak i hollandske pund.
1 A-zak = 83.44 liter og et h.pund var på 492,17 g

Per A. Hansen

Fra : Your name

Dato : 01-04-03 21:45

"Per A. Hansen" <xxper.hansen@get2net.dk> wrote in

> [...]
> siden, som et mål for kornets kvalitet. Den hollandske vægt er vægten
> af 1 Amsterdamzak i hollandske pund. 1 A-zak = 83.44 liter og et

Hej Per

Jeg bliver sikkert snart ejer af en sådan fin gammel og meget velholdt
messingvægt. jeg savner derfor en mere præcis beskrivelse af hvorledes den
virker, især med hensyn til de to skalaer der er på vægtstangen. Den ene er
h.pund, men den anden kan jeg ikke gennemskue. Mon det kan være lispund?

Mads

Fra : Per A. Hansen

Dato : 02-04-03 20:59

"Your name" <mail@mail.dk> skrev i en meddelelse news:QSmia.4594$lF1.413@news.get2net.dk...
> [...]
> h.pund, men den anden kan jeg ikke gennemskue. Mon det kan være lispund?

Såvidt jeg husker var der en plade, der skulle bruges for at få et præcist
rummål, men jeg havde den ikke i hånden.
Jeg tror ikke det er lispund, måske kan der være tale om forskellige
afgrøder?

Per A. Hansen