Udvikling af kulsyre(luft)
Fra : Martin

Dato : 31-03-03 17:58

Hej NG

Jeg har et lille spørgsmål:

hvis man nu skal lave luft(gas ,ikke for agresiv) fra pulver som der bliver
heldt vand i
så er jeg endt med at at blande hjortetaksalt ell natron med citronsyre
(begge som pulver)

når der hældes vand på dette skulle der udvikles kulsyre..... Ikke osse ??

men hvor meget tryk kan jeg forvente at få ??

Martin

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 31-03-03 18:37

Martin wrote:

> [...]
> heldt vand i
> så er jeg endt med at at blande hjortetaksalt ell natron med citronsyre

Man kan lave en »raket« på følgende måde: Put eddike og bagepulver i
en halvliters sodavandsflaske i hvis skruelåg du har boret et stort
hul og sat det bløde, tætnende inderlåg (som der ikke skal være hul i)
på plads igen. Anbring så flasken med bunden i vejret, og giv agt. Når
trykket i flasken bliver stort nok, blæses der hul i det bløde inderlåg,
og raketten letter. (Vær forsigtig hvis du prøver dette; gør det uden-
dørs.)

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Martin

Dato : 01-04-03 11:14

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> wrote in message

> [...]
> trykket i flasken bliver stort nok, blæses der hul i det bløde inderlåg,
> og raketten letter. (Vær forsigtig hvis du prøver dette; gør det uden-

johh.. men der er en nød vendighed at det aktiveres med vand.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 01-04-03 16:27

Martin wrote:

> johh.. men der er en nød vendighed at det aktiveres med vand.

Med eddike mente jeg en tynd, vandig opløsning af ethansyre.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Martin

Dato : 03-04-03 09:03

> Med eddike mente jeg en tynd, vandig opløsning af ethansyre.
>
> --
> Jeppe Stig Nielsen <URL:http://jeppesn.dk/>. «
>
> "Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
> hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

James så hælder jeg da bare ethansyre i den SØ hvor det her
skal foregå.
jeg skal bruge det (hvis man kan) til en overløbs sikring i den
ballistiske dykke-tank i en fjernstyret ubåd, det er SØ-vand..
der skal aktivere processen .