Kroppens bekæmpelse af virus?
Fra : Kim Noer

Dato : 31-03-03 13:02

Davsen der..

Hvad sker der egentligt, når f.eks. herpes zoster virussen går ind i
kroppen? Sygdomsforløbet er jo lige knap en uge - så det lader til at
kroppen vinder - eller giver virussen bare op? Efter man har været igennem
forløbet, så 'gemmer' virussen sig i kroppen - hvorfor får den lov til det?
Derefter er man så immun - dvs. når man har fået en gang skoldkopper - så
får man ikke det mere - hvad skyldes det?

--
I doubt, therefore I might be.

Fra : Jane

Dato : 31-03-03 16:26

"Kim Noer" <kn@nospam.dk> wrote in

> [...]
> lov til det? Derefter er man så immun - dvs. når man har fået en gang
> skoldkopper - så får man ikke det mere - hvad skyldes det?

Jeg mener viruset gemmer sig i nervebanerne, så immunforsvaret ikke kan
komme til at bekæmpe det.

--
Venlig Hilsen
Jane

Fra : Kim Noer

Dato : 01-04-03 14:05

"Jane" <nokvin@FJøRnDæTTehotmail.com> wrote in message

> Jeg mener viruset gemmer sig i nervebanerne, så immunforsvaret ikke
> kan komme til at bekæmpe det.

Det er jo et lusket trick. Skal det forstås således at kroppen generelt set
ikke kan gøre en dyt ved et virusangreb?

--
I doubt, therefore I might be.

Fra : Jane

Dato : 01-04-03 15:18

> "Jane" <nokvin@FJøRnDæTTehotmail.com> wrote in message

> Det er jo et lusket trick. Skal det forstås således at kroppen
> generelt set ikke kan gøre en dyt ved et virusangreb?

Ja, sådan har jeg forstået det.

--
Venlig Hilsen
Jane

Fra : PEHnews

Dato : 01-04-03 16:05

> "Kim Noer" <kn@nospam.dk> wrote in

> Ja, sådan har jeg forstået det.

Jo, den kan danne antistoffer. Der er princippet i vaccinering!

M.v.h.

Poul Evald Hansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-04-03 18:12

Kim Noer skrev:

>Det er jo et lusket trick. Skal det forstås således at kroppen generelt set
>ikke kan gøre en dyt ved et virusangreb?

Man kan kun blive smittet med f.eks. mæslinger én gang, og det er
en virusinfektion. Der må altså være forskel på de forskellige
virusser, eller også gemmer mæslingerne sig alligevel, men bliver
slagtet hver gang de stikker snuden frem.

--
Bertel

Fra : Sofie

Dato : 01-04-03 19:24

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> virusser, eller også gemmer mæslingerne sig alligevel, men bliver
> slagtet hver gang de stikker snuden frem.

Hej.

Man kan godt sige at de bliver slagtet hver gang
de kommer ind i kroppen.

Når man har været smittet med en virus sygdom
dannes der nogle antistoffer som sætter sig på overfladen
på de hvide blodlegemer, som er en del af vores immunforsvar.

Når den samme virus kommer ind i kroppen igen, bliver
den genkendt med det samme og slået ned inden man når
at blive syg.

Det er også grunden til at man ikke bliver smittet med den
samme influenza eller forkølelsesvirus mere end en gang.

Mvh.
Sofie

Fra : Bo Warming

Dato : 31-03-03 16:51

"Kim Noer" <kn@nospam.dk> wrote in message
> Davsen der..
>
> Hvad sker der egentligt, når f.eks. herpes zoster virussen går ind i
> kroppen? Sygdomsforløbet er jo lige knap en uge - så det lader til at

Virus-DNA'er bliver vel en integreret del af opskrift på protein på
krops-DNA eller -RNA niveau

> [...]
> Derefter er man så immun - dvs. når man har fået en gang skoldkopper - så
> får man ikke det mere - hvad skyldes det?

Mon ikke immuniteten skyldes at de pladser er besat som næste virus gerne
ville have haft?
Mon man ved det?
" Hypotesere er vuggesange, som læreren dysser sine elever i søvn
med.Johann Wolfgang von Goethe

Infektiøse agenter "får lov til " alt hvad immunforsvaret ikke evner at
forhindre, men "if you cant beat it, join it"
> --
> I doubt, therefore I might be.

Smart Descartes-omskrivning. Er du potentiel solipsist?
For mig gælder "Du mailer, altså er du".

Fra : Sofie

Dato : 01-04-03 17:51

"Kim Noer" <kn@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Derefter er man så immun - dvs. når man har fået en gang skoldkopper - så
> får man ikke det mere - hvad skyldes det?

Hejsa.

Som en anden i tråden sagde, kan kroppen
danne antistoffer mod virus.
Det er så grunden til at man bliver immun over
for eks. skoldkopper.
Men.... som en anden snakkede om, så kan skoldkoppe
virus "gemme" sig inde ved nervebanerne.
Det betyder at man kan få "helvedesild".
Hvis man har helvedesild kan man smitte folk
der ikke har haft skoldkopper med skoldkopper.
Ikke helvedesild.
Man ved ikke helt hvordan det går til at sygdommen
kan udvikle sig på den her måde, men en teori
går på at skoldkoppen ikke kommer ordentligt i
udbrud og på den måde overleve i den menneskelige krop.

Håber at det hjalp.

Mvh.
Sofie

Fra : Kim Noer

Dato : 01-04-03 22:08

Sofie wrote:

> Man ved ikke helt hvordan det går til at sygdommen
> kan udvikle sig på den her måde, men en teori
> går på at skoldkoppen ikke kommer ordentligt i
> udbrud og på den måde overleve i den menneskelige krop.

Men hvad er det der sker når dette 'næsten udbrud' opstår? Symptomerne
kender jeg - men hvad skyldes f.eks. de udslæt der opstår? Immunforsvaret
der rammer lidt ved siden af - eller er det virussen der tager huden som
gidsel?

--
"I never did anything wrong and I won't do it again!"